Peruskoulun päättäneiden nuorten vanhemmille olis kysymystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja lukion ope:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Esikoisella pukkaa myös vähän stressiä numeroiden suhteen, koska jatko-opintoihin haetaan nyt noilla joulun arvosanoilla. :/

Ai mihin haetaan? Kyllä yhteishaussa haetaan päästötodistuksen arvosanoilla, ne tiedot menee suoraan kouluihin valtakunnallisesta rekisteristä!

No näin oli esikoinen itse käsittänyt opon puheista, minä en tiedä siitä enempää.

On tainnut käsittää väärin. Siihen lomakkeeseen rastitaan kyllä nämä joulun numerot, mutta lopullisesti vaikuttaa päästötodistus. Mutta mutta... jos jouluna ei ole hyvät numerot, niin vaikea niitä on yhtäkkiä keväällä korottaa eli hyvä kun on aloittanut nyt jo tsemppaamisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Olen yrittänyt takavuosien aikana luoda lapsen ympärille harrastusyhteisön, joukon samanhenkisiä, likipitäen samanikäisiä musisoivia ja larppaavia jätkiä, joiden vertaistuki on vertaansa vailla.

Eli kun en itse tiedä mitään voimauttavampaa kuin ystävät ja harrastukset, niin niitä olen pojallekin yrittänyt tyrkyttää.

Kuulostaa hienolta! Miten äiti voi tuollaisen kaveriporukan luoda? Kyselee kiinnostuneena 3v pojan äiti :)

Olen samaa mieltä lukion open kanssa. Onko pojalla ollut jo tenttiviikkoja? Jos hän sai ysejä, kymppejä voi kehottaa kokeilemaan (vaikka pojalle itselleen vähemmän tärkeissä aineissa) millaisia tuloksia tulee vähemmällä opiskelulla. Joskus voi tulla opiskeltua ihan liikaa kymppien saamiseksi vaikka saman arvosanan (tai ysin) olisi saanut huomattavasti vähemmälläkin työllä.
Jos hän on ahnehtinut paljon erilaisia kursseja, taustalla voi olla se, että hän yrittää "turvata selustansa" opiskelemalla kaikkea mahdollisesti kiinnostavaa.

Tuon ikäiset nukkuu muutenkin tosi paljon. Pojilla vilkas hormoonitoimista tuossa iässä lisää unen tarvetta. Millaisia numeroita poika saa? Jos kovalla lukemisella tulee huonoja numeroita, on syytä varmasti huolestua. Jos taas numerot ovat erinomaisia, voisi hiukan huilatakin välillä.
Olen ehkä hiukan jäävi, mutta ei se nykylukio nyt niin kauhean raskasta ole. Jos lukujärjestys on oikein suunniteltu, eikä ahnehdi liikaa kursseja, on lukio paljon helpompaa kuin esim. 20v sitten. YO-kokeet esim. on nykyisin paljon helpompia...
Katsopa pojan lukujärjestystä nyt ja keväällä, millaisia päiviä on? On tosi hienoa, että pojalla on tulevaisuudensuunnitelmat selvillä, se antaa paljon motivaatiota.
Voin kertoa, että suuri osa lukiolaisista ei viitsi edes läksyjään tehdä... joten siinä porukassa pienellä lukemisella on fiksun kaverin helppo olla hyvä!
Kiitos :flower: Suurin ongelma lienee siinä, että ensimmäiset 8 vuotta peruskoulussa junnu meni logiikalla evvk. Ysillä sitten "heräsi", mutta ponnistelut ei riittäneet lukioon. Kympillä teki hemmetisti töitä ja nosti keskiarvonsa 6,3:sta 8,5:een. Ja pääsi sitten kympin jälkeen lukioon. Nyt kahden ekan kurssin jälkeen lukiossa tilanne ei ole erityisen loistava. Seiskan luokkaa arvosanoja vetelee. Enkku on ainoa, josta tulee jaksotodistukseen 10, vaikkei edes lue kokeisiin. Nyt reputti kemian ja uusintatentti alkaa tunnin päästä. Muutenkin on ollut hankaluuksia osata vastata koekysymyksiin "lukiomaisesti". Lohduttavaa on ollut vain se, että luokasta yli 10 muutakin on reputtanut. Eli junnun ongelma ei ole niinkään se, etteikö tuntisi asiaa ja tietäisi koealueeseen liittyviä asioita. Ongelma on se, että ei oikein osaa vastata laajasti. Vastaa ydinasioihin muutamalla rasnkalaisella viivalla kun pitäisi kirjoittaa asiasta essee.

Itseni ja myös monen kunnianhimoisen kaverini kohdalla huomasin, että lukion ALKU oli todella rankka. Syksy oli todella ahdistava ja itsellä oli kauheat paineet.
Keväällä olo alkoi jo helpottamaan, kun kaikki alkoi olemaan tuttua ja huomasi, että lukio sujuu vähemmälläkin sressillä mallikkaasti.
Lukion kakkos- ja kolmasvuosi menivätkin sitten jo varsin helposti. :)

Vaikuttaa tosiaan enemmänkin opiskeluteknisiltä ongelmilta. Nuo ekat jaksot menee yleensä harjoitteluun, sitten kun oppii esim. esseen kirjottamisen tekniikan, alkaa sujua paremmin. Osaatko itse kirjoittaa esseitä? Mitäs jos joskus harjoittelisitte jollakin pienellä kokeeseen tulevalla osa-alueella esseen kirjottamista kotona.
Kahdeksan on lukiossa oikein hyvä arvosana! Jaksa vaan tsempata, ettei opiskeluinto lopahtaisi. Yläasteen aukkojen paikkaamiseenkin menee hetki. Tuo enkun arvosanahan on mahtava, englanti lukiossa ei ole helpoin oppiaine! Eli ei pojalla ainakaan älyssä vikaa ole :)

Olen yrittänyt takavuosien aikana luoda lapsen ympärille harrastusyhteisön, joukon samanhenkisiä, likipitäen samanikäisiä musisoivia ja larppaavia jätkiä, joiden vertaistuki on vertaansa vailla.

Eli kun en itse tiedä mitään voimauttavampaa kuin ystävät ja harrastukset, niin niitä olen pojallekin yrittänyt tyrkyttää.
Junnulla on kyllä hyvä kaveripiiri, mutta kukaan kavereista ei mennyt lukioon. Harrastukset on samoja, mutta elämäntilanteet nyt noilla täysi-ikäisyyttään lähenevillä eri. Junnun paras kaveri vuodesta 1994 lähtien jätti ammattiopintonsa kesken ja lähtee ensi kuussa inttiin. Tää on vähän murrosvaihetta noiden ystävienkin suhteen.

Kuulostaa hienolta! Miten äiti voi tuollaisen kaveriporukan luoda? Kyselee kiinnostuneena 3v pojan äiti :)

Itse olen katsellut ja kuunnellut lapsiani ja heidän kavereitaan. Sitten on lähdetty yhdessä etsimään raameja ja rahoitusta heidän harrastuksilleen ja tekemisilleen, nuorisoporukka on tätä kautta lisinyt, hommat ovat edenneet, leireille on ollut mukava mennä, luottamus perheiden välillä on lisääntynyt ja uusi prokkis on ollut aina edellistä helpompi järjestää.

Näin se käy.

Vaikuttaa tosiaan enemmänkin opiskeluteknisiltä ongelmilta. Nuo ekat jaksot menee yleensä harjoitteluun, sitten kun oppii esim. esseen kirjottamisen tekniikan, alkaa sujua paremmin. Osaatko itse kirjoittaa esseitä? Mitäs jos joskus harjoittelisitte jollakin pienellä kokeeseen tulevalla osa-alueella esseen kirjottamista kotona.
Kahdeksan on lukiossa oikein hyvä arvosana! Jaksa vaan tsempata, ettei opiskeluinto lopahtaisi. Yläasteen aukkojen paikkaamiseenkin menee hetki. Tuo enkun arvosanahan on mahtava, englanti lukiossa ei ole helpoin oppiaine! Eli ei pojalla ainakaan älyssä vikaa ole :)
Mä olen nyt 47 v ja 38 veenä lähdin vaihtamaan alaa. Opiskelin ammattikorkeakoulussa uudelle alalle ja esseet ja tutkielmat on vielä melko hyvässä muistissa. Mulla meni kyllä ekat 6 kk amk:ssa ihan vituralleen, kun olin tottunut opiskelemaan ihan eri tavalla. Pitää varmaan alkaa ton pojan kanssa käydä läpi kirjoitustekniikkaa... äikästä kirjoitin siloloin vuonna kuokka ja kirves laudaturin ja kaikista esseistäkin vetäisin amk:ssa vitosen. Luultavasti se on vaan toi kirjoitustekniikka, jota pitää alkaa harjoitella. Ja se nk abstrakti ajattelu.

Enkku on ton jannun selkäytimessä :D Seiskalla enkun maikka luuli enkun olevan junnun toinen äidinkieli. Eikä junnu ollut ikinä käynyt edes Suomen rajojen ulkopuolella =) Jotain hyvää tietokoneista, netistä ja nettikavereista ympäri maailmaa.... puhuu, lukee ja kirjoittaa enkkua varsin sujuvasti =)

Meillahan likka kay IB-lukiota, on jo IB1. Opiskelu on vaativaa, paljon esitelmia, pitkaa paivaa tulee pakolla. Likka kokee opsikelun itse mielekkaaksi, ei voisi ajatella muuta lukiota. Haluaa lahtea samantien ulkomaille opiskelemaan kun valmistuu ja tamahan tutkinto antaa oivan mahdollisuuden siihen. Tietysti myos Suomen yliopistoihin ja korkeakouluihin. Koulussa kaikki kaverit ovat todella mukavia, samanhenkisia.

Opiskelun vastapainoa hanelle on liikunta. Jalkkis on vahviten mukana kuvioissa, pelaavat naisten toisessa divisioonassa.

Vanhin poika on hakemassa myoskin nyt yhteishaussa samaan IB-lukioon.

Yhteistyössä