Peruskoulun päättäneiden nuorten vanhemmille olis kysymystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Junnu siis aloitti lukion elokuussa ja olen alkanut olemaan pikkasen huolissani. Viikonloppuisin toi 17 v nukkuu todella paljon. Lauantaina kysyin, onko koulusta stressiä. Vastasi jäyhään tapaansa, että "no joo, onhan sitä". Ei ehdi käydä enää ulkona, ei harrastuksissaan....nenä aina kiinni kirjassa. Olen sanonut, että keskittyy itselleen tärkeisiin oppiaineisiin, arvosanoja voi korottaa vielä lukion jälkeenkin jne. Joka ilta teen varsinaisen C-vitamiinipommin iltapalaksi, mutta musta tuntuu, että toi jässikkä nyt vaan on voimavarojensa ylärajoilla. Kunnianhimo on kova, mutta koska peruskoulu meni persiilleen ja vasta kymppiluokalta sai puhtia koko hommaan, alan tunnistaa burn outin piirteitä pojassa. Burn outin olen sairastanut aikoinaan itsekin.

Miten te muut teinien äidit tsemppaatte nuorianne opinnoissa?

Mulla nyt ei oo tästä asiasta kokemusta mutta olen monen ystäväni kanssa puhunut siitä että miten paljon rankempaa lukiossa oli kuin mitä yliopistossa :o että siellä tosiaan saa puurtaa oikein kunolla jos haluaa menestyä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla nyt ei oo tästä asiasta kokemusta mutta olen monen ystäväni kanssa puhunut siitä että miten paljon rankempaa lukiossa oli kuin mitä yliopistossa :o että siellä tosiaan saa puurtaa oikein kunolla jos haluaa menestyä.
Mä olen junnulle sanonut, että kokeet lukiossa on niitä yo-kokeita ja ihan erilaisia kuin mitä oli peruskoulussa. On ihan selvää, että alku on hankalaa. Vaikka olisi lukenutkin, voi se kokeen muoto olla sellainen, että meneekin persiilleen. Mulla - keski-ikäisenä ämmänä - meni ammattikorkeassa eka 6 kk ihan vituralleen. Vasta keväällä oikein tajusi, mikä oli homman nimi.

Tulis ees lunta, niin saisin raahattua ton jannun hiihtämään.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Anteeksi jos kuulostan hiukan töykeälle mutta ehkä kannattaisi vaihtaa vaikkapa ammattikouluun jos tässä vaiheessa on jo noin tiukilla?
Mulla esikoinen on ammattikoulussa ja voin sanoa, että se ei ole yhtään sen helpompi. Eikä tarvitse pyytää anteeksi =)

Mä en kuulu kysymyksen kohderyhmään, mutta tuosta Keittiksen pojasta tuli mieleen pikkusiskoni joka sai lakin viime keväänä. Lukion aloitti puhtia ja tarmoa täynnä ja ne 101 lähintä ystävää jäivät joksikin aikaa melko vähälle huomiolle siskon puurtaessa opiskelun kanssa. Kasia huonompaa numeroa ei kokeista saanut tulla, ysiin ja kymppiin pyrittiin. Äitee siitä touhusta vähän huolestuikin ja niinhän siinä kävi että toisen vuoden alussa sisko vähän löysäsi itselleen asettamiaan vaatimuksia. Kavereille ja muullekin toiminnalle alkoi taas löytyä aikaa ja lopulta sisko kirjoitti kolme eximiaa ja kolme mangaa. Tyytyväinen oli :)

Taitaa junnulla olla tavoitteet korkealla. Näkeekö kavereitaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Anteeksi jos kuulostan hiukan töykeälle mutta ehkä kannattaisi vaihtaa vaikkapa ammattikouluun jos tässä vaiheessa on jo noin tiukilla?
Mulla esikoinen on ammattikoulussa ja voin sanoa, että se ei ole yhtään sen helpompi. Eikä tarvitse pyytää anteeksi =)

Tuohan nyt riippuu ihan täysin linjasta :) On niitä tosi vaativia ja sitten niitä "puu- ja palikka-"linjoja joilta valmistuu kun osaa kirjoittaa nimensä ja ilmestyy silloin tällöin koululle kahvia juomaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Tavoitteet on aika korkealla eli Maanpuolustuskorkeakoulussa. Olen kyllä aika ajoin muistuttanut, että koulutodistus on vain murto-osa pääsykokeista ja muun osan pääsykokeistahan tuo kyllä tulee suorittamaan mallikkaasti. Kavereitaan näkee aina silloin tällöin ja kun on loppuvuodesta syntynyt, kaverit on tietty junnua vanhempia. Parhaat kaverit lähtee ens kuussa inttiin. Ja tässä on tietty tää ikärajaerokin... kaverit on 18 v, junnu vielä 17 v.

Tuohan nyt riippuu ihan täysin linjasta :) On niitä tosi vaativia ja sitten niitä "puu- ja palikka-"linjoja joilta valmistuu kun osaa kirjoittaa nimensä ja ilmestyy silloin tällöin koululle kahvia juomaan :)
Miltään "puu-palikka - linjalta" tuskin kuitenkaan pääsee Maanpuolustuskorekakouluun =) Mä junnulle ehdotin aikoinaan ensihoitajaa, vartijaa yms ja sitä kautta poliisia tai pelastusaalan ammattikorkeaa, mutta toi lukio nyt kuitenkin tuntui hänestä parhaimmalta vaihtoehdolta.

Hmm.. Voisikohan olla aika katsoa mm. veriarvot? Ettei olisi anemiaa.. Meilläkin äiti ihmetteli, kun nukuin vaan lukion alussa jatkuvasti ja ihmetteli kovin, että aina väsynyt (tosin en ollut kirja nenässä jatkuvasti). Verikokeissa paljastui hyvin hyvin paha anemia (hemoglob n. 80). Joten suosittelen verikokeissa käyntiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Tavoitteet on aika korkealla eli Maanpuolustuskorkeakoulussa. Olen kyllä aika ajoin muistuttanut, että koulutodistus on vain murto-osa pääsykokeista ja muun osan pääsykokeistahan tuo kyllä tulee suorittamaan mallikkaasti. Kavereitaan näkee aina silloin tällöin ja kun on loppuvuodesta syntynyt, kaverit on tietty junnua vanhempia. Parhaat kaverit lähtee ens kuussa inttiin. Ja tässä on tietty tää ikärajaerokin... kaverit on 18 v, junnu vielä 17 v.

No joo, korkealle hää koettaa. Toisaalta sen kaikkensa tekemisen ymmärtää kun on itselle tärkeästä asiasta ja tulevaisuudennäkymistä kyse, mutta toivottavasti ei tosiaan väsähtäisi matkan varrella.

Jospa se löytäisi itselleen tyttöystävän :D Sen parempaa vastapainoa opiskelulle ei ole

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Hmm.. Voisikohan olla aika katsoa mm. veriarvot? Ettei olisi anemiaa.. Meilläkin äiti ihmetteli, kun nukuin vaan lukion alussa jatkuvasti ja ihmetteli kovin, että aina väsynyt (tosin en ollut kirja nenässä jatkuvasti). Verikokeissa paljastui hyvin hyvin paha anemia (hemoglob n. 80). Joten suosittelen verikokeissa käyntiä.
Junnu vetää 500 - 1000 g punaista lihaa päivässä, mutta voisi kyllä olla hyvä tsekata hemoglobiini. Ja roiskasta heti tänään pari desiä linssejä sen sapuskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Kannattaa ulkoilla päivittäin, ei se pelkkä lueskelu riitä, jos aivot ei saa happea eikä aine vaihdu.
Tosta ulkoilusta jo huomautinkin. Sanoin, että jos muuten on tylsää lähteä lenkille, ottaa koiran mukaan.

Olen itsekin vähän huolissani esikoisesta, tosin nyt on vielä ysiluokka kesken. Esikoisella pukkaa myös vähän stressiä numeroiden suhteen, koska jatko-opintoihin haetaan nyt noilla joulun arvosanoilla. :/

Junnu vetää 500 - 1000 g punaista lihaa päivässä, mutta voisi kyllä olla hyvä tsekata hemoglobiini. Ja roiskasta heti tänään pari desiä linssejä sen sapuskaan.

Ihan järjetön määrä lihaa päivässä.. Toivottavasti muut ravintoaineet ei jää imeytymättä tuollaisen lihamäärän takia..

Ihan järjetön määrä lihaa päivässä.. Toivottavasti muut ravintoaineet ei jää imeytymättä tuollaisen lihamäärän takia..
Junnu taitaa olla varsinainen karppaaja, tosin vetää kyllä napansa täyteen myös täysjyväriisiä ja täysjyväpastaa =) Puoli kiloa hedelmiä/marjoja ja puoli kiloa kasviksia ton lisäksi :D Syö mut konkurssiin.

Tuon ikäiset nukkuu muutenkin tosi paljon. Pojilla vilkas hormoonitoimista tuossa iässä lisää unen tarvetta. Millaisia numeroita poika saa? Jos kovalla lukemisella tulee huonoja numeroita, on syytä varmasti huolestua. Jos taas numerot ovat erinomaisia, voisi hiukan huilatakin välillä.
Olen ehkä hiukan jäävi, mutta ei se nykylukio nyt niin kauhean raskasta ole. Jos lukujärjestys on oikein suunniteltu, eikä ahnehdi liikaa kursseja, on lukio paljon helpompaa kuin esim. 20v sitten. YO-kokeet esim. on nykyisin paljon helpompia...
Katsopa pojan lukujärjestystä nyt ja keväällä, millaisia päiviä on? On tosi hienoa, että pojalla on tulevaisuudensuunnitelmat selvillä, se antaa paljon motivaatiota.
Voin kertoa, että suuri osa lukiolaisista ei viitsi edes läksyjään tehdä... joten siinä porukassa pienellä lukemisella on fiksun kaverin helppo olla hyvä!

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Esikoisella pukkaa myös vähän stressiä numeroiden suhteen, koska jatko-opintoihin haetaan nyt noilla joulun arvosanoilla. :/

Ai mihin haetaan? Kyllä yhteishaussa haetaan päästötodistuksen arvosanoilla, ne tiedot menee suoraan kouluihin valtakunnallisesta rekisteristä!

Alkuperäinen kirjoittaja lukion ope:
Tuon ikäiset nukkuu muutenkin tosi paljon. Pojilla vilkas hormoonitoimista tuossa iässä lisää unen tarvetta. Millaisia numeroita poika saa? Jos kovalla lukemisella tulee huonoja numeroita, on syytä varmasti huolestua. Jos taas numerot ovat erinomaisia, voisi hiukan huilatakin välillä.
Olen ehkä hiukan jäävi, mutta ei se nykylukio nyt niin kauhean raskasta ole. Jos lukujärjestys on oikein suunniteltu, eikä ahnehdi liikaa kursseja, on lukio paljon helpompaa kuin esim. 20v sitten. YO-kokeet esim. on nykyisin paljon helpompia...
Katsopa pojan lukujärjestystä nyt ja keväällä, millaisia päiviä on? On tosi hienoa, että pojalla on tulevaisuudensuunnitelmat selvillä, se antaa paljon motivaatiota.
Voin kertoa, että suuri osa lukiolaisista ei viitsi edes läksyjään tehdä... joten siinä porukassa pienellä lukemisella on fiksun kaverin helppo olla hyvä!

Mää tunnustan itse, että tosi tosi tosi harvoin tein läksyt lukiossa. Englannin hommat tein, kun se oli heikointa mulla, mutta muuten kyllä menin tosi lunkisti ja pärjäsin silti tosi hyvin. Mää olen aina ihmetellyt, että miten ihmeessä joku voisi vetää burn outiin itsensä jostain lukiosta, jonka kuitenkin menee aikalailla kävelemälläkin läpi. Toki joku pitkä matikka saattaa vetää mehut, jos ei ole matikkapäätä siunaantunut (ja muutenkin), mutta jos on lyhyt matikkakin, niin kyllä taitaa tunneilla nukkua, jos ei asioita opi..

Eikö poika käy yhtään missään? Norkoileeko päivät pitkät esim tietokoneella vaan? Tietokoneella oleminenkin yömyöhään väsyttää aikalailla helposti toisen...

Alkuperäinen kirjoittaja lukion ope:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Esikoisella pukkaa myös vähän stressiä numeroiden suhteen, koska jatko-opintoihin haetaan nyt noilla joulun arvosanoilla. :/

Ai mihin haetaan? Kyllä yhteishaussa haetaan päästötodistuksen arvosanoilla, ne tiedot menee suoraan kouluihin valtakunnallisesta rekisteristä!

No näin oli esikoinen itse käsittänyt opon puheista, minä en tiedä siitä enempää.

Olen yrittänyt takavuosien aikana luoda lapsen ympärille harrastusyhteisön, joukon samanhenkisiä, likipitäen samanikäisiä musisoivia ja larppaavia jätkiä, joiden vertaistuki on vertaansa vailla.

Eli kun en itse tiedä mitään voimauttavampaa kuin ystävät ja harrastukset, niin niitä olen pojallekin yrittänyt tyrkyttää.

Yhteistyössä