Olen luokanopeopiskelija ja koulutukseen kuuluu kaikki peruskoulussa opetettavat aineet. OKL:ssä opetellaan perusjutut siis kaikesta, mitä koulussa opetetaan (mm. käsityö, liikunta, musiikki...). Kaikessa ei todellakaan tarvitse olla huippu
Toki on paljon hyötyä sitten opettajan ammatissa, jos osaa mm. soittaa jotain soitinta tai hallitsee kässässä peruskuviot. Mutta ainakin kouluissa, joissa itse olen ollut töissä/harjoitteluissa, opettajat ovat voineet "vaihdella" luokkiaan keskenään tiettyjen oppiaineiden kohdalla. Eli joku toinen ope voi opettaa sinun luokallesi vaikkapa liikuntaa ja sinä taas voit opettaa vastavuoroisesti musiikkia sen toisen open luokalle
Kaikissa kouluissa tämä ei varmastikaan ole mahdollista, mutta uskoisin, että ainakin isommissa kouluissa näin voi toimia. Niin, ja joissain kouluissa on erikseen mm. musan-, liikunnan- ja kässänopet.
Ei siis tosiaankaan ole haittaa siitä, jos osaa vaikkapa soittaa pianoa tai omaa hyvät ompelijantaidot
Mutta taidot eivät ole pakollisia (kunhan kuitenkin tietää pääpiirteet joka aineesta).