perusasiat kohdunnupukasta

kertokaa ihan rautalangasta vääntäin tosta kohdunnupukasta. millainen se on menkkojen aikaan,entä oviksen aikaan, oviksen jälkeen,jos ei raskaana/jos raskaana??? :)

olihan se kohdunnupukka nimeltään :LOL:
 
kohdunnapukka se kai virallisesti on eli kohdunsuu ilmeisesti :D korjatkoon joku jos oon vääräs. Ja useimmilla raskautuneilla se on kova ja ylhäällä sekä valkovuodon peitossa mut sekin ku on niin yksilöllistä. Oviksen aikaan aukinainen ja pehmeä.. sanokaa te muut jos te tiätte ko mie sen vast bongasin ja se on iha kova ja kii mulla :D
 
Khimaira
Tällaisen löysin tuolta perhesuunnittelun sivuilta.

Kierron ei-hedelmällisessä vaiheessa, eli suurimman osan ajasta, kohdunnapukka on kova, se muistuttaa tunnusteltaessa nenänpäätä. Se sijaitsee myös suhteellisen alhaalla ja on helppo tavoittaa sormilla. Jos katsot sitä spekulan avulla, huomaat kohdunsuun olevan lähes kiinni, se on synnyttämättömillä naisilla pieni nuppineulan kokoinen piste napukan keskellä.
Ovulaation aikoihin kohdunnapukka saattaa siirtyä ylöspäin pari-kolme senttiä ja sen löytäminen voi olla aluksi hankalaa. Kun kosket sitä, se tuntuu pehmeältä, huulten kaltaiselta. Kohdunsuu on selvästi auennut lisää, joillakin jopa niin paljon, että sormenpää menee sisälle. Emättimen seinämät tuntuvat liukkailta runsaamman liman vuoksi.

Ovulaation lähestyessä voi kohdunnapukkaa tunnustella joka päivä. Se on paras tehdä illalla, sillä kohdunnapukka muuttaa hieman sijaintiaan päivän mittaan ja on iltaisin alimmillaan ja siten helpoimmin tunnistettavissa. On hyvä kokeilla erilaisia asentoja - esimerkiksi kyykyssä, seisten toinen jalka tuolille koukistettuna tai istuen - ja kun löytää asennoista sen, joka tuntuu helpoimmalta, suorittaa tarkastelu samassa asennossa joka kerta.
 
Khimaira
Olen ymmärtänyt että isolla osalla napukka on kova, koska raskauden aikana kohdunsuu sulkeutuu tiukasti. Eli siitä napukan keskeltä tuntee sen onko se kiinni vai auki. Kun se on auki tuntuu sen "nenän" kärjessä pehmeätä ja koko "varsi" on lyhyempi.
Siitähän ne tutkivat sitten sitä kohdunsuun pehmenemistä ja lopulta avautumista.
Siis näin minä sen ymmärsin....

Eli siis sen takia esim. mulla edellisessä kierrossa ennen menkkoja koko napukka katosi, se siis ikäänkuin "suli" matalaksi ja aukesi.
 
Kyllä tää nipukka asia on mulle ainakin vaikea :kieh:
Viime kierrossa kokeilin muutaman kerran ja ennen kuukautisia oli kova ja ylhäällä ja ajattelin että nyt tässä raskaana ollaan kunnes alkoi vuoto :(
Nyt kokeilin eilen ja olipa se auki ja pehmeä ovulaatio laskujen mukaan pari päivää sitten, nyt jännityksellä seuraan kuinka käy.

Mutta jotenkin uskon, että jokaisen napukka taitaa elää omaa elämää. Mä en halua laitaa itselle korkeita toiveita vielä raskautumisen suhteen, ettei tule pettymyksiä :'(

Luru ludelle varovainen onnittelu plussasta ja muille plussa tuulia :whistle:
 
Khimaira
Kiitosta vaan maaruska :) Olen kylä aika varovaisilla liikkeillä menossa...Kun testit ovat vielä niin kovin hailakoita....
Mä tartteen monsteriviivoja ennenko uskon :kieh:
Tosin aiemminkin olen plussannut rv:llä 7 kaksi kertaa ja sitte viimoisellakin kerralla menkat olivat 5vrk myöhässä ennekuin sain hienoisen haamun..

ja tuohon napukka- asiaan: uskon minäkin että henk.koht.erot ovat isoja- joten itseään tarkkailemalla voipi saada jotain selvyyttä asiaan.
 
luru lude eiköhän se plussa siitä tummu parin päivän myötä.

Kertokaas muut napukoistanne, niin verrataan onko eroavaisuuksia :LOL: Kyllä me naiset ollaan sitten hassuja, miehet kun tietäis kaikki meidän tutkailut niin saisivat nauraa vuoden putkeen :LOL: :LOL:

Onneksi omalta mieheltä ainakin vielä riittää ymmärrystä :p
 
Mulla oli viime kierrossa kova, juuri tuollainen nenämäinen ja aika kiinnikin, menkat alkoi muutaman päivän myöhässä. Tässä kierrossa ei ole ollut mielestäni yhtä kova/kiinni missään vaiheessa, tänään kp28/28 r-testi puhdas nega ja aamulla jo luulin, että menkat alkaa, kun tuli vähän tuhrua, mutta sen enempää ei ole (vielä) tullut.

Mielenkiintoista sitä seurata on, jos siitä jonkun jujun saisi, mitä napukka touhuaa :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: n_nonna
ei se emättimen suulla ole.. mutta koita emättimeen sinne syvälle jos et muuten meinaa löytää.. eli niin pitkälle kun pääsen ja sit koko lailla koitat koko emättimen ni sit tiedät millane se on :) simmonen kova yleensä ja joskus semmonen putkimainenkin.. ja kannattaa kokeilla vaikka pöntöllä istuen, erittäin puhtain käsin ja iltasella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miracle:
ei se emättimen suulla ole.. mutta koita emättimeen sinne syvälle jos et muuten meinaa löytää.. eli niin pitkälle kun pääsen ja sit koko lailla koitat koko emättimen ni sit tiedät millane se on :) simmonen kova yleensä ja joskus semmonen putkimainenkin.. ja kannattaa kokeilla vaikka pöntöllä istuen, erittäin puhtain käsin ja iltasella.
Kiitos neuvosta. :) Jospa mie onnistun sen napukan löytämään =)
 
mut kohdunnapukka ei ole siinä kohdun suulla. Se on emättimen sisällä. Mullaki ol joku outo jota jo luulin kohdunnapukaks mut sit jo naureskelin itelleni ku sen kunnon napukan syvältä löysin et olimpas pösilö ku luulin tuota jo kn:ksi.. :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja miracle:
mut kohdunnapukka ei ole siinä kohdun suulla. Se on emättimen sisällä. Mullaki ol joku outo jota jo luulin kohdunnapukaks mut sit jo naureskelin itelleni ku sen kunnon napukan syvältä löysin et olimpas pösilö ku luulin tuota jo kn:ksi.. :p
:) Pelottaa ettei oo kohdunlaskeumaa tai jotain. Mie en vaa löydä sitä napukkaa. Enkä oikein uskalla sörkkiäkään :)
 
kyllä se siellä on, siel paljon syvemmällä varmaan.. joskus pitää laittaa sormi NIIIIN syvälle kun sen ikinä saakaan ni sit sen löytää, joskus se on keskivaiheilla mut yleensä siel iha syvällä jos ei meinaa sitä het löytää :)
 
Mulla tuo kohdunnapukka elää ainakin aivan omaa elämäänsä, eikä vaikuta menkat eikä raskaudet mitenkään :kieh: Se voi olla ylhäällä ja ihan kova, tunnin päästä alhaalla ja sitten alkoi menkat. Nyt puolen vuoden aikana olen ollut kaksi kertaa raskaana, mutta kohdunnapukka on aina ollut samanlainen, eli mun mielestä siitä ei voi päätellä mitään |O
 
Minulla toimii näin:
Ovulaation aikaan ylhäällä, pehmeä ja auki. Oviksen jälkeen muuttuu kovaksi ja menee kiinni. Muutama päivä ennen menkkoja laskutuu ja pehmenee, aukeaa hieman. Menkkojen jälkeen muuttuu kovaksi, sulkeutuu ja nousdee taas ylös. Aina sama kaava, paitsi nyt. Napukka sulkeutu oviksen jälkeen, mutta jäi pehmeäksi.. Hmmmm.... Ehkä siis tärppäsi? Nyt kp 18/26-28.
Jokaisella vissiin hieman oma toiminta, mutta senkin oppii, kun seurailee joka ILTA, muutaman kuukauden ajan kohdunnapukan toimintaa. Siksi iltaisin, koska kn vaihtaa päivän aikana hieman paikkaansa ja illalla se on helpoiten tavoitettavissa ja koska ajankohta on sama, oppii sen liikkeet tuntemaan paremmin.
 
satku81: mulla on kans sellainen pallo tossa emättimen suulla aina loppukierrosta ja sit katoaa ennen kuukautisia=P mikä se sit on jos ei kohdunnapukka?? ja mä oon synnyttänyt alakautta 3 ja nyt neljäs tulossa,ni mietin että toi on tullut ainakin mulle synnytyksien jälkeen,ei ollut tollasta ennen...voisko tosiaan olla joku kohdunlaskeuma=O
 
Mulla on nyt kohdunnapukka tosi alhaalla ja auki..alle sormenmitan päässä tuntuu,enemmän vasemmalla. Onko normaalia? Laskeumaa ei kuulemma oo, vaikka tuntemukset siihen viittaa...Kuukautiset ollu 3vkoa sitten.
 
Noni mäkin oon nyt täs jonkun aikaa tutustunut omaan napukkaani :) ihan sama koska oon kokeillut niin aina kova ja tosi alhaalla. No keskiviikkona pitäs menkat alkaa jos tulevat ja pillerit lopetin 4vk sitten. Tiedän että mahdollista on että olisin raskaana vaikka pillerit vast ikään lopetettu itse olen hedelmällinen ja niin myös mieskin. Raskaus ei kyllä suunniteltua, unohdin käydä hakemassa uuden pilleripaketin ja päätettiin sit käyttää muuta ehkäisyä paitsi kerran... mutta siis nyt se napukka oli toosi kaukana ja pehmeä :O mites se menkkojen aikana sit pitäis olla. Mietin vain et voi mennä kierrot sekaisin että eihän mul vaan oo ovista vai voisko viitata raskauteen? ja vielä ennen kun kukaan haukkuu niin minulla on jo ennestään 2 ""vahinko"" lasta joita rakastan yli kaiken ja se yksi ja ainoa suunniteltu lapsi ei sitten ollutkaan""sopiva"" tähän maailmaan.....
 

Yhteistyössä