Perunan pakastaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti_2007
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti_2007

Vieras
Pakastatteko soseen ilman vai kera maidon? Laitoin vahingossa ajattelemattani ekaan satsiin mukaan korviketta ja nyt kun sulatin sitä niin "muusi" tuli ryynimäiseksi. Auttaako jos pakastaa pelkän perunan soseena ja vasta sulatuksen jälkeen lisää korviketta perunaan/bataattiin?

Perunan rakenne kärsii pakastamisesta ja siitä tulee yleensä aina sellaista ryynimäistä, jos sen yksinään pakastaa. Itse pakastin vain muiden kasvisten seassa. Maito pitäisi kai aina kuitenkin lisätä vasta juuri ennen syömistä.

no voihan kökkö! varsinkin kun tuo bataattikin on melko hintavaa ja suuria kasviksia.... bataatti maistui hyvin ja meinasin että ois tehny peruna-bataatti sekoitusta pikku hiljaa perunaan opetellen mutta eihän siitä sitten varmaan mitään tule. voiko muita juureksia laittaa kuin perunaa, porkkanaa, bataattia?

Bataatti kestää hyvin pakastamisen.Myös pottu-kukkakaali tai pottu-parsakaalia voi pakastaa.Perunan rakenne säilyy parempana kun sen pakastaa jonkun muun kasviksen kanssa yhdessä.Maito lisätään juuri ennen syöntiä.

Olen kauan ihmetellyt noita "perunan rakenne muuttuu" ja "peruna menee pakastaessa rakeiseksi"-juttuja. Minä soseutin ja pakastin perunaa jatkuvasti vauvalleni, eikä rakenne muuttunut mitenkään tai rakeutunut. Pakastin soseutetun perunan sellaisenaan ilman maitoa ja sulatusvaiheessa lisäsin äidinmaidon, myöhemmin korvikkeen tai tavallisen maidon. Ja hyvää oli. Ja saman teen seuraavalle vauvalleni. Kokeile itse, jos rakenne mielestäsi muuttuu, niin sitten ei tarvi pakastaa.

Vinkkinä, jos jääpalarasia käy liian pieneksi tai tuntuu hankalalle, niin pakastuspussi leikkuulaudan päälle ja siihen sopivan kokoisia perunasose- tai muita nyyttejä ja pakkaseen ja kun jäätyy, on siitä helppo laittaa pussiin. Ilman pussia laudan päällä jäätyvät tiukasti kiinni lautaan, eikä lähde irti.

pottu jää pakastuksen jälkeen karkeeks ja ryynimäisex jos ei kunnolla kuumenna sulatuksen yhteydessä... Eli pelkkä lämmitys voi jättää ikävän rakenteen. Hyvät soseet tulee pelkästä potustaki :) Minigrip pussit oivia soseille!!

Minä ainakin aina kuumennan mikrossa soseet kunnolla sulatuksen yhteydessä. Ehkä siksi siis ei ole rakeutunut. Tehdäänhän sitä muuten jauhelihaperunasoselaatikkoakin aikuisille ja pakastetaan ja silti on hyvää syödä. Tuskin siinä sen jauhelihan mukana olo vaikuttaa asiaan kovin paljon, tosin onhan siinä maito seassa. Miksi ei siis onnistu pelkän perunan pakastus.