Perunan istutus -mokasinkohan ja istutin liian aikaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa...

Vieras
Istutin perunat huhtikuun viimeisellä viikolla Kuopion seudulla(sula lämmin maa) ja nyt kun tulin katsomaan miten on nousseet niin yhdessä rivissä näkyi muutaman sentin versoja muutamassa kohdassa ja ne joiden päälle laitoin lisäksi heinää katteeksi ei ole nousseet pintaan. Mitä mokasin? Toisaalle olin heittäny pari pientä perunaa ja kaivoin ne ylös niin niissä oli vaan parin sentin versot siitä perunasta maan alla. Tuleeko noista mitään? Ja jos ei ole versot pinnalle nousseet niin ei kai ne maassa palellu mullan alla?

Melko aikasin olet istuttanut ja oliko perunoissa kunnon idut?

Oli kunnon idut ja oikeesti jo turhankin pitkät osassa. Oli jääkaapissa itäneitä syöntiperunoita(kevään mittaan ostettuja ja alkoivat itää niin jätin kaappiin odottamaan kylvämistä) ja parin sentin iduista oli varmaan 20cm pitkiin ituihin niissä. Istutin aikaisin kun oli niin lämmin kevät eikä lunta enää ja maa sula.

[QUOTE="cinna";29961106]Laitoitko siemenet oikein päin...?[/QUOTE]

Tokihan olen ennenkin perunoita istuttanut ja perunoita niistä saanutkin, mutten ole istuttanut perunoita ikinä ennen huhtikuussa. Jokainen peruna ihan biodynaamisessa asennossa istutettu;)

Ehkä ne vaan ihan rehellisesti jäätyivät.

Mä laitoin reilusti etelämpänä pottuni kasvihuoneeseen ämpäreissä ja vasta edellisviikolla uskalsin nostaa ne ulos. Sitä ennen oli useampi pakkasyö.

Muistan kun yks kaupunkilainen istutti ekaa kertaa perunaa niinse karsi pois kaikki häiritsevät idut. Kasvoi niistä silti perunoita, vei vaan hieman pidempään.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä