perunaa,maissia,velliä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ÄITI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ÄITI

Vieras
Hyvää vappuaattoa!
Kyselisin vähäsen kun meidän poika on nyt n.7vkoa ja hän oli syntyessään 54cm ja 4310g.Nyt on sitten jo melkein 60cm ja 6kg(!!).En imetä,koska keisarinleikkauksen jäljiltä maito ei oikein noussut ja poika joutui syömisongelmien takia lastenosastolle ja sai pullosta korviketta..No nyt sitten tuntuu,että vesseli on jokaisen syöttökerran jäljiltä vieläkin nälkäinen..syö väh.2dl kerralla...Tai toinen vaihtoehto on että tunnin kuluttua syömisestä hän alkaa kiukutella ja on selkeästi nälissään.Uskallanko kokeilla antaa vähän velliä esim.maidon seassa vai pitäisikö odottaa sinne 4kk asti? Ei muuten kuin että ikävää jos poika jää nälkäiseksi ja on siksi kiukkuinen.Kellään kokemuksia??Muutenhan hän on tyytyväinen ja kiltti lapsi,tosin pohjaton nälkä. :) Iso lapihan kuluttaakin enemmän....

Moi!

Minä sinuna uskaltaisin ehkä kokeilla joko velliä tai perunaa maidon seassa...huolimatta siitä mitä neuvolassa sanotaan.

Meidän poika oli syntyessään 3865 g ja 52 cm ja oli koko ajan nälissään, suurimmaksi osaksi eli korvikkeella kun oma maito ei ollut tarpeeksi.Sitten kun aloitin ""vahvemman"" ruuan, väheni kitinä.

Maissivelli on aika neeutraali aloitus ruoka ja mun mielestä pitää paremmin nälkää, meillä aloiteltiin ekaa kertaa juuri 2-3 kk iässä.

Ennen kolmen kuukauden ikää keho ei osaa pilkkoa viljaa käyttöönsä. Maissi on myös vilja. Ehkä mieluummin peruna, jos on pakko jotain antaa. Toisaalta minä luottaisin tuossa tapauksessa neuvolan neuvoon, tai ainakin kysyisin heiltä syitä, miksi ei saisi antaa ennen kuin ""omin luvin"" antaisin. Taustalla ei välttämättä ole vain ""mututuntuma"" vaan ihan oikeasti tutkittu asia.

Itse aloitin perunalla, kun poika oli 3kk. (Poika oli syntyessään 4155g ja 54 cm.)
7 vkoa kuulostaa kovin pieneltä vauvalta vielä, pystyisitkö mitenkään odottamaan edes pari viikkoa eteenpäin? Ymmärrän kyllä, että tuntuu hankalalta, kun vauvalla on koko ajan nälkä, mutta jos vain annat niitä isoja annoksia vielä.
Vappua vappua,
Ulpu

Voitko sitten kertoa mitä neuvolassa sanottiin. Mua kiinnostais tietää kanssa mitä ammattilainen opastaa. Itse kun olen lukenut että koska vauvan elimistö ei alle 4 kk pysty kiinteitä pilkkomaan niin siitä ei olis mitään hyötyä -päivastoin. Elikkä vauva ei sais silloin niin paljon terveellisiä vitamiineja ja rasvoja koska kiinteät ( en tiedä vellistä ) veis vaan tilaa maidolta.

Meillä poika on kohta kolmisen kuukautta ja sama homma. Eli korviketta meni se 2 desiä ja koko ajan huuti nälkäänsä. Sitten alettiin antamaan iltamaidon seassa 20-30 milliä Bonan maissivelliä. VAuvan maha on kestänyt sitä hyvin eikä tarvitse ruokkia ku noin kolmen tunnin välein päivällä ja öisin nukkuu ainakin sen kahdeksan tuntia putkeen, viime yönä nukuskeli melkein kellon ympäri.

Minä olen kuullut, että jos korvikemaitoa menee yli 1 litra vuorokaudessa, pitäisi alkaa antamaan jo jotain muutakin evästä. Äidinmaidon kanssa tällaista rajoitetta ei ole, koska sen proteiinit ovat elimistölle helpompia kuin korvikkeessa olevat lehmänmaidon proteiinit.

Eli ei liikaa samanlaista ""vierasta"" proteiinia vauvalle, vaan mieluummin useampaa erilaista ""vierasta"" proteiinia.

Jep jep..neuvolassa sanoivat,että voi ryhtyä antamaan esim. peruna-porkkanavelliä suhde puolet ja puolet maidon kanssa.Eikä tietenkään kuin yhdellä tai kahdella aterialla.
Voi mahdollisesti aiheuttaa ummetusta ainakin aluksi, mutta siihenkin vaivaan meillä ainakin on tehonnut pieni määrä vettä ennen tai jälkeen jokaisen syötön.
Ajattelin kyllä kokeilla, sillä poika syö kyllä reilusti yli litran sitä korviketta päivässä, eikä nälkäisenä ole hyvä olla..
Niin joo, ja huomasin että myös näihin valmisvelleihin on nykyään lisätty myös vitamiineja ja kivennäisaineita,joten ei ainakaan pitäisi jäädä mitään vaille...
Nämäkin asiat ovat vissiin sellaisia ettei sitä yhtä ja ainoaa oikeaa vastausta aina ole..Jokainen lapsi on kuitenkin yksilö, toisen vatsa kestää ja toisen ei.Katsomme, kuinka käy...

Meillä aloitettiin iltavelli (maissi) kun kolme kuukautta tuli täyteen. Luumusosetta olen myös alkanut maistattamaan... Mitä sitten vuosien päästä ilmenee vatsassa jos vellit ovat aiheuttaneet tuhojaan? Kysyy tietämätön...

Hei,

Kiinteiden aloituksen suositusikä on 6 kk. Jos suoliston nukka vaurioituu liian aikaisella kiinteiden aloituksella niin edessä voi olla ongelmia kuten allergiaa. Meidän lapsi ei 4 kk:n iässä vielä sietänyt mitään kiinteitä vaan kaikesta tuli ihottumaa. 6 kk:n jälkeen alkoi vasta vähitellen sietää.

Allergiasta voi tulla elinikäinen riesa ja liittyy nimenomaan suoliston huonoon kuntoon. Jos jotain kiinteää pakko antaa alle 4 - 6 kk niin ei ainakaan viljaa.

Yhteistyössä