Peruna saattaa olla syyllinen lasten lisääntyneeseen diabetekseen!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Lapset joille alettiin syöttää juureksia, lähinnä perunaa ja porkkanaa tai marjoja ja hedelmiä 3-4 kuukauden ikäisenä, sairastuivat noin kaksi kertaa useammin ykköstyypin diabetekseen kuin ne, jotka saivat tällaisia ruokia vasta yli neljän kuukauden ikäisenä."

Tässä taas yksi syy välttää sitä liian aikaista kiinteiden aloitusta. "Ei ne ole ennenkään haitanneet, ei ole kuolleet, ei ole tullut masuvaivaa, meillä toimi hyvin". Huokaus. Toivottavasti moni nyt jaksaa odottaa sen pari viikkoa, jotta vauva olisi edes 4kk ennen kiinteitä. Eikä aloita välttämättä sillä perunalla, aika monta vuotta olen jo kuullut, että se ei ole lempeä aloitus jne. Mutta silti hurjan moni sillä aloittaa (jo reilustikin ennen 4-6kk ikää!).

Outoa että diabetes on kokoajan lisääntymässä jos syynä varhainen juuresten saanti. Kun kuitenkin kiinteiden aloitus suosituksia on kokoajan nostettu. Silloin kun me ollaan oltua vauvoja on kiinteät aloitettu vissiin 3 kk iässä ja sitä ennen jo appelsiinimehua.

Minä vähän veikkaan että mm. Kiinassa ja USAssa ei peruna taida (muuten kuin ranskalaisina ja sipseinä) kuulua ruokavalioon suuremmassa määrin ja sielläkin sairastuvuusluvut kohoavat koko ajan... Monenlaisia tutkimuksia on vireillä koko ajan eikä täyttä varmuutta ole sen enempää siitä mikä diabeteksen aiheuttaa kuin ennenkään -siis jos puhuttaan ruoka-aineista. Toki syntymekanismi on tiedossa muttei se mikä lopullisen saarekesolujen tuhon käynnistää.

Alkuperäinen kirjoittaja vii:
Outoa että diabetes on kokoajan lisääntymässä jos syynä varhainen juuresten saanti. Kun kuitenkin kiinteiden aloitus suosituksia on kokoajan nostettu. Silloin kun me ollaan oltua vauvoja on kiinteät aloitettu vissiin 3 kk iässä ja sitä ennen jo appelsiinimehua.

Aiemmin lapsuusajan diabetesta ei läheskään aina tunnistettu. Etenkään niin aikaisin kuin nykyään. Tuossa jutussahan oli, että 0-4-vuotiaiden diabetes on noussut paljon. Ennen ei varmasti huomattu diabetestä yhtä "helposti" yhtä aikaisin.

Meillä poika ei tykkää perunasta ja pk.ssa oikein äkäisiä mulle kun "tulee ongelmia jos ei syö perunaa kun suomalaiseen ruokavalioon kuuluu peruna ja kuinka käy koulussa jos ei syö perunaa,on nälissään" jne.jne. Mä en saa häntä perunaa syömään niin en saa:riisiä, maissia,kaalia, makaroonia syö kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:

Aiemmin lapsuusajan diabetesta ei läheskään aina tunnistettu. Etenkään niin aikaisin kuin nykyään. Tuossa jutussahan oli, että 0-4-vuotiaiden diabetes on noussut paljon. Ennen ei varmasti huomattu diabetestä yhtä "helposti" yhtä aikaisin.

Diabetes huomataan kyllä aika äkkiä, kun sokerit nousee riittävästi menee koomaan ja kuolee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:

Diabetes huomataan kyllä aika äkkiä, kun sokerit nousee riittävästi menee koomaan ja kuolee.

se ei ala kaikilla noin rajuna...

Mutta tuosta tutkimuksesta taas näkee yhden syyn miksi alle 4kk ikäiselle ei saa antaa muuta ruokaa kuin äidinmaitoa/korviketta!
Mutta en kyllä muissa tapauksissa nielä tuota perunan yhteyttä diabetekseen koska suomessa ei ole aiemmin muuta syötykään kuin perunaa ja naurista...

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Minä vähän veikkaan että mm. Kiinassa ja USAssa ei peruna taida (muuten kuin ranskalaisina ja sipseinä) kuulua ruokavalioon suuremmassa määrin ja sielläkin sairastuvuusluvut kohoavat koko ajan... Monenlaisia tutkimuksia on vireillä koko ajan eikä täyttä varmuutta ole sen enempää siitä mikä diabeteksen aiheuttaa kuin ennenkään -siis jos puhuttaan ruoka-aineista. Toki syntymekanismi on tiedossa muttei se mikä lopullisen saarekesolujen tuhon käynnistää.

Sipsit, limut, namit, valmisruoka ja muu teollinen moska ei sitten aiheuta mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja tämmöstä:
Aina haukutaan hiilaritietoisia ruokavalioita, mutta uskokaa minua, ne tulevat vielä joku päivä diabeetikoille ruokavalioiksi.

Eikös diabetes ruokavalio ole aina hiilaritietoista ruokavaliota. Eli ruualta lasketaan hiilarit ja pistetään inskat niiden mukaan.

Mä -ihan oikeasti- olen ajattellut pariinkin kertaan, että se voisi olla syyllinen.

Ja siksi meillä ei yksikään ipanoista saanut pottua ei ensimmäisenä, ei toisena, eikä edes kolmantena kiinteänä.

Eihän siinä ole just mitään terveellistä. Paitsi kuorissa.

Miksi diabetes lisääntyy, kun kiinteiden aloitusikää on koko ajan nostettu?
70-80-luvulla perunaa ja porkkanaa annettiin jo kuukauden ikäiselle. Eikö silloin olisi pitänyt ilmaantua enempi tätä sairautta?

Kaikkeahan on kohta syylliseksi epäilty. Äidinmaitoa, lehmänmaitoa, d-vitamiinin puutetta, perunaa, sukurasitetta, poliorokotusta....ja aina on todettu, että taaskaan ei syyllistä löytynyt.

t.kahden diabeetikon äiti

Aina haukutaan hiilaritietoisia ruokavalioita, mutta uskokaa minua, ne tulevat vielä joku päivä diabeetikoille ruokavalioiksi.

Miksi tulisi?

Siksi koska kannattaa käyttää vain alhaisen glykeemisen indeksin hiilareita, ne eivät nosta verensokeria yhtä nopeasti kuin korkean GI:n hiilarit.
Laihduttajien ja diabeetikkojen kannattaisi vähentää perunan, riisin ja pastan syöntiä. Tai ainakin valita aina täysjyvä vaihtoehdot.
Ihmettelen miksi ei jo tajuta sitä että liika hiilareiden mässyttäminen ei ole diabeetikoille hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja tämmöstä taas:

Miksi tulisi?

Siksi koska kannattaa käyttää vain alhaisen glykeemisen indeksin hiilareita, ne eivät nosta verensokeria yhtä nopeasti kuin korkean GI:n hiilarit.
Laihduttajien ja diabeetikkojen kannattaisi vähentää perunan, riisin ja pastan syöntiä. Tai ainakin valita aina täysjyvä vaihtoehdot.
Ihmettelen miksi ei jo tajuta sitä että liika hiilareiden mässyttäminen ei ole diabeetikoille hyväksi.

Mä tykkään yleistyksistä hirveesti :D
:snotty:

Ajatellaan nyt ihan lasta. Jolla diabetes. Ovatko kaikki hiilarivöyhkät yhä kärryillä?

Voin toistaa.

Ja se lapsi syö vähähiilarista ruokaa. Vaikka porkkanaa. Tai kurkkua. AINOASTAAN. Ja kas vain verensokeri LASKEE jonkun ajan kuluttua. Sanotaan alle 4.

(Kärryillä yhä?)

Joo ja sitte se MAKSA, joka jokaisella tuottaa sokeria tarpeen vaatiessa LIHAKSISTA, joihin se on kertynyt HIILARISTA, rupeaa paukuttamaan sokeria elimistöön.

Tunnin, kaksi, viisi, se on VAIN elin, ei kone jota voi napista säädellä.

Normaalilla ihmisellähän tulisi haimasta INSULIINIA, joka laskisi KOKOAJAN sitä maksan paukuttamaa sokeria...

Mitä tekee diabeetikon elimistö???

Verensokerit ovat muutaman tunnin päästä yli 30. Ja sitten niitä on pakko laskea pikainsuliinilla. Ja arvatkaa onko OLLENKAAN nälkä? Vaikka vatsa on tyhjä? Että syökö se pieni diabeetikko? Kun sokerit 30?

EI syö.

Ja taas sama homma.

Ja kohta ei oo lihaksia, mistä ottaa sokeria.

Jos ei syödä hiilaria.

Ja se on STRESSIREAKTIO, ei siis järin TERVEELLISTÄ.

Ja mitä luulette, onko verensokerien hyppiminen TERVEELLISTÄ diabetikolle ylipäätään?

Silmäpohjarappeumat, ääreisverenkierto jne jne.

Ja joo sitä INSULIINIA, on vähän pakko ottaa, elimistö käyttää sitä muuhunkin. Ja aivot tarviat sokeria, ainakin NORMAALIT aivot.

Kysyttävää? :headwall: :D :snotty:

Yhteistyössä