Perkules millainen lapanen tuo yksi kaveri (mies).

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ooo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hurrikaani:
Mitäpä jos kaverisi ei ole neurologisesti ihan tyypillinen? Kuvailemasi perusteella hän vaikuttaa hieman asperger- tai keskittymishäiriöispiirteiseltä.

Toisaalta tuo kaikki voi kuitenkin olla vain sitäkin, että hän ei ole tottunut toimimaan yhteistyössä muiden kanssa, vaan on omaa kotiaankin pitänyt juuri siten, kuin on parhaimmaksi nähnyt, eikä siksi ole koskaan tehnyt pöytäluutun kanssa syvällisempää tuttavuutta.

Ei se aspergerkaan ole, kun on niin kovasti tilanneriippuvaista. Omassa lähipiirissäni on parikin asperger-aikuista, eikä tämä kaveri ole heidän kaltaisensa. Ehkä se on vain tuota, että on tottunut toimimaan omillaan ja pöytärätti on tuttu kotona, mutta "vieraassa" paikassa on sitten jotenkin hämillään rätin käyttämisen kanssa ja luovuttaa ennen kuin on aloittanutkaan. Siihen sopisi sekin, että osaa justiinsa huolehtia itsestään (esim. ostaa sen oman pihvin), mutta ei ole niin kätevä huolehtimaan toisista tai ottamaan muidenkin läsnäoloa huomioon.

Ja totta kai hän on aina tervetullutta mökkiseuraa, nytkin käytiin ihan vasiten hakemassa hänet kyytiin! :) Se on vaan meikäläiselle välillä vaikeata, kun on niin tottunut sulavaan yhteispeliin ja on niin itsestään selvää, että otetaan muitakin huomioon, huolehditaan ja ollaan kaikki samassa veneessä. Siksi minullakin on sopeutumisvaikeuksia, edelleen, mutta onneksi saa täällä puhallella rauhassa. :D

^ no varmaankin AP on vain hämmentynyt asiasta, eikä välttämättä tunne kuitenkaan kaveripoikaansa kovin syvällisesti, että olisi huomannut muita samankaltaisia piirteitä hänessä. Ei ehkä ole koskaan tutustunut kovin hyvin tarkkaavaisuushäiriöihin, ja siksi ei tule ajatelleeksi sen mahdollisuutta.

Ihan keskivertopohdiskeluahan tämä on ap:lta minun mielestäni ollut. Parempi että asiaa tulee ajatelleeksi ja pohdiskelleeksi, eikä vain kuittaa asiaa tuomitsemalla kaveria ilkeäksi/tyhmäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onku minun veli.
Mut olen oppinut sen et se asia pitää sanoa suoraan.
- Hei Jussi mä ostin ruoat ja maksa minulle 20? niistä. ok hän maksaa.
-Hei jussi nyt on sinun tirkivuoro.Tuossa on ämpäri tossa on peruainetta ja tuonne kuivuun. ok hän pesee.
-hei Jussi puut on loppunu.Nyt on sinun vuoro käydä hakeen. Liiteri on siellä ja siellä ja tuohon laitetaan.

Joo se on ärsyttävää mut jotenki hän ei osaa vieraassa ympäristössä toimia käskemättä.

Hahah... on kuin minun entinen mieheni... no onneksi on entinen!!! :D

Meidän kaveriporukkaan kuului opiskeluaikan hiukan tuollanen nuori mies. Kaikki piti vääntää rautalangasta. Saatettiin esim. sanoa, että lähdetään tyttöjen kanssa nyt jatkamaan iltaan Maijan luokse -ja tää mies seuraa mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme IV:
Tollanen on niin ärsyttävää :( Mutta olen huomannut samaa ilmiötä miehen suvun miehissä, niille pitää antaa suoria käskyjä, oma-aloitteisesti eivät jotenkin vaan osaa ja tajua tehdä sellaisia hommia jotka eivät kuulu rutiiniin. Jos totean: "Pöytä pitäisi pyyhkiä", niin mies jotenkin ei tajua että hänen pitäisi tehdä se, vaan ottaa sen toteamuksena, joka ei hänen puoleltaan vaadi toimenpiteitä. Pitää sanoa: "Aviomies, pyyhi pöytä". Ja kun sen sanoo joka päivä samassa tilanteessa tarpeeksi kauan, niin mies oppii pikkuhiljaa tekemään kyseisen homman ilman käskyä. Ja jos vaikka viikon ollaan lomalla, eikä pöytää tarvitse pyyhkiä, niin pitää kotiinpaluun jälkeen taas pari päivää muistuttaa hommista... VÄhän karultahan tuo kuulostaa, mutta... :( Välillä naurattaa, kun tuntuu kuin koiraa kouluttaisi :D

Mulla tuli kans mieleen koirankoulutus. :D

Alkuperäinen kirjoittaja kaiken kokenut:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onku minun veli.
Mut olen oppinut sen et se asia pitää sanoa suoraan.
- Hei Jussi mä ostin ruoat ja maksa minulle 20? niistä. ok hän maksaa.
-Hei jussi nyt on sinun tirkivuoro.Tuossa on ämpäri tossa on peruainetta ja tuonne kuivuun. ok hän pesee.
-hei Jussi puut on loppunu.Nyt on sinun vuoro käydä hakeen. Liiteri on siellä ja siellä ja tuohon laitetaan.

Joo se on ärsyttävää mut jotenki hän ei osaa vieraassa ympäristössä toimia käskemättä.

Hahah... on kuin minun entinen mieheni... no onneksi on entinen!!! :D

:D Etkö saanu koulutettua?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
äiti tehny kotona kaiken valmiiksi ja tässä tulos.

No siitä ei kyllä ole kyse. Ennemmin joutunut aika nuorena jo vastaamaan itsestään, vaikka kotona asuikin pitkään.

aijaa :o aika jännä tapaus sitten, ettei enempää oma-aloitteisuutta ole. Ehkä tosiaan vaan sitten kaipaa ihan suoria "käskyjä", tai ei vaan tiedä omaa rooliaan/paikkaansa ryhmässä ja tiedä miten pitäisi toimia missäkin tilanteessa.

Yhteistyössä