Perkolaattori kahvinkeitin?

Edessä olisi uuden keittimen hankinta ja kiinnostaisi tuo paljon kehuttu perkolaattori... Jos jollakulla olisi kokemusta kyseisestä vekottimesta, niin voisinko saada muutamaan kysymykseen vastauksia? Onko oikeasti niin hyvä? Onko hankala puhdistaa ja miten usein sen teette? Meneekö kahvin valmistukseen tuhottoman pitkä aika? Minkälaisia poroja käytätte ja minkälaisella suhteella?

Kiitos jo ennakkoon =)
 
"hmm"
http://www.vapaa-aika.com/kalusteita/kahvin-ja-vedenkeittimet/lexan-suodatinkannu-kahville-tai.html

Minä en juo kahvia, mutta mieheni tekee kahvinsa tällaisella laitteella ja on kuulemma tosi hyvää. Suodatinjauhatusta taitaa käyttää. Muutamalla tutulla olen nähnyt perkolaattorin, mutta ovat jostain syystä vaihtaneet tavalliseen kahvinkeittimeen taas. En ole nähnyt noita enää kenelläkään.
 
"tiitu"
Mun mielestä kahvi ei ole sen kummempaa millä sen keittää, poroista se on kiinni. Tavallisella keittimellä helpompaa, kun ei tarvi odotella keittimen jäähtymistä suodattimen puhdistusta varten. Mulla kumpikin, mutta tavallista käytän.
 
Mun hyvällä ystävällä on perkolaattori, ja hän kyllä vannoo sen nimeen. Asuin hänen luonaan pari viikkoa yhdessä vaiheessa, ja oli todella hyvää kahvia. Ja kuumaa! Mun mielestä ero normaalikeittimeen (meillä Moccamasterinjoku perusmalli) on ihan selkeä. Puhdistamaan en kyllä päässyt tuota laitetta. Niin ja kovin paljon kahvia sillä ei saanut tehtyä kerralla, eli litratolkulla ei voinut aamuisin juoda.

Hän aina latasi keittimen mulle valmiiksi, mä vain aamulla napsautin sen päälle <3
 
[QUOTE="vieras";26485250]Minunkin erittäin hyvällä ystävällä, siis korostan että todella hyvä ystävä, erittäin erittäin hyvä ystäväni.[/QUOTE]

No silloin hän oli kyllä erittäin erittäin erittäin todella hyvä ystävä, kun antoi mun asua luonaan useamman viikon ja laittoi kahvinkeittimenkin valmiiksi :D
 
tota
Meillä on sellanen perkolaattori, joka laitetaan hellan levylle kuumenemaan. On helppo käyttää ja helppo puhdistaa. Mausta en osaa sanoa, en ole kauhean tarkka sen suhteen, mutta ainakin muutamat meillä kahvia juoneet ovat erikseen kehuneet. Noita on eri kokoisia erilaisiin tarpeisiin. Miinusta on se, että se kahvi ei tietenkään säily kovin kauaa kuumana, paitsi jos jättää levyn ykköselle. Meillä on välillä kuumennettu sitä kahvia uudestaan, jos on päässyt jäähtymään.
 
"Vieras"
Meillä pli aikoinaaan. Hyvää kahvia pannujauhatuksella, suodatinjauhatuksella tuli sameaa. Kahvi oli pitkään kuumaa. Jos tiskaa muutenkin käsin, perkolaatori tuskin lisää hommia, minä laiskana harmittelin kun kaikki osat piti pestä käsin.
 
Perkolaattoria käyttänyt jo yli 10 v ja kahvi on hyvää, kuumaa, ei tarvitse suodatinpapereita. Tiskaan muutenkin käsin joten siitä en koe haittaa. Joka käytön jälkeen pesen sen ihan niin kuin tavallisen keittimen, paitsi tietenkään en pese kannuosaa altaassa kun siinä on sähköosia. Meillä on sellainen johdoton perkolaattori. Omani olen ostantu Stockmannilta ja merkki on C3.
 
"vieras"
Anoppilassa on aina ollut perkolaattori. Kovasti kehuvat keitintä. Minusta se ei ole sen kummampaa kuin muukaan kahvi, mutta kahvikupin pohjalle jäävä sakka on ikävää.
 
Tykkäsin siitä kahvista eniten silloin, kun vielä kahvia join säännöllisesti.
Mies ei tykännyt keittimen vaivalloisuudesta. Siinä kun on niin monta osaa, mitkä piti aika ajoin puunata puhtaaksi, muuten kahvin maku meni pahaksi.
Mutta tuoreeltaan keitettynä se kahvi oli kyllä maailman parasta. :p
 
en suosittele
Ei ole maineensa veroinen. Meidän perkolaattori lähti kaappiin MM:n tieltä ja NYT on hyvää kahvia ;)
Perkolaattorillakahvin keittäminen on paljon monimutkaisempaa ja puhdistus työlästä. Ei ole vaivan väärti.
 
"Vieras"
Itse hankin viime viikonloppuna OBH-Nordican perkolaattorin. On ollut Moccamaster, DeLonghin ESAM 5500 kahviautomaatti ja viimeisenä tavallinen suodatinkeitin mutta näin hyvää kahvia en ole muilla laitteilla saanut kuin perkolaattorilla. Kahvina käytän Kultakatriina pannujauhettua papua.

Puhdistaminen hankalampaa kuin suodatinkeittimen mutta arvostan makua enemmän. Uskoisin, että kerran viikkoon kunnollinen tiskaus, muulloin kuumalla vedellä osien huuhtelu riittänee.

Tavallisesti olen juonut vain yhden kupillisen mutta nyt on tullut santsattua pari kertaa. Maku pehmeä, ei kitkerä. Suosittelisin kokeilemaan!

PS. Moccamasterin vesisäiliönkin täytin erillisellä kannulla ;)
 
"vieras"
Meillä on mökillä sellainen hellalla lämmitettävä perkolaattori-kahvipannu, ei ole nääs sähköjä. Siinä käytetään pannujauhatuksella jauhettua kahvia.
Kotona mulla on Bodumin santos-keitin, se on siis myös tavallaan pannu, jota kuumennetaan hellalla. Erittäin helppo puhdistaa ja hyvää kahvia :)
http://www.youtube.com/watch?v=0ZP_5riatPg
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26504776]Meillä on mökillä sellainen hellalla lämmitettävä perkolaattori-kahvipannu, ei ole nääs sähköjä. Siinä käytetään pannujauhatuksella jauhettua kahvia.
Kotona mulla on Bodumin santos-keitin, se on siis myös tavallaan pannu, jota kuumennetaan hellalla. Erittäin helppo puhdistaa ja hyvää kahvia :)
santos-keitin - YouTube[/QUOTE]

Ja taaskaan en saanut linkkiä toimimaan, josko lainatussa tekstissä toimisi...
 
ssw
"Perkolaattorilla tavallista parempaa kahvia"-tyypit, tiesitte kai, ETTEI KAHVIA KUULU KEITTÄÄ, KAHVI MENEE SIINÄ PILALLE!

Oikeat kahvin ystävät ei keitä.

Perkolaattorin etu (ja miksi ammattilaiset käyttää):
-Helppous tehdä isoja määriä kerralla, helposti ja mausta viis.
-Helppous tehdä isoja määriä kerralla seisomaan ja odottamaan.
-Helppous tehdä suuria määriä kerralla mausta välittämättä.
-Ja helppous tehdä halvalla kahvia. (puruja voi käyttää vähemmän, jos tosiaan keittää kahvia, makpalaa ja konsetroituu, eli laimennettava vedellä juomakelpoisuuteen!)
 
perkolaattori
Meillä on ollut perkolaattori jo pari vuotta, juuri tuo Nordican malli. Totta, että kahvin keittäminen vaatii enemmän vaivannäköä kuin suodatinkahvi, mutta kahvi on hyvänmakuista ja aromikasta eikä maistu suodatinpaperi. Itseäni vähän tympäisee se, että tuolla meidän masiinalla pitää keittää isoja määriä, joka on tod.näk, tehnyt minusta kofeiiniriippuvaisen. Mutta tosi kahvifriikille ehdottomasti paras laite.
 
kahvikone
Olen käyttänyt perkolaattoria 10 vuotta enkä vaihda pois. Parasta kahvia paahtoasteella 3-4...osa kommenteista on todella huvittavia...nauru pidentää minunkin ikää.
 
timpuktu
Voi olla että joku tuntee perkolaattorin pesemisen työlääksi, mutta miksi se pitää joka käytön jälkeen pestä... Meillä keitetään perkolaattorikahvit joka päivä kaksi tai kolme kertaa joka päivä (kun ollaan kotona) eikä pannua tai osia pestä vaan huuhdellaan ennen uutta käyttöä kylmällä vedellä. Jos pannu on jäämässä käyttämättömäksi päivää pidemmäksi ajaksi niin silloin pestään.

Iso osa kommenteista kuullostaa kuin kirjoittaja ei olisi perkolaattoria nähnytkään. Saatika kokeillut. Heh!

Ja rikkoutuuhan se muovinuppi aika-ajoin, mutta siihen oli ratkaisuna alumiininuppi, jonka kodinkonekauppias toivomuksestani otti myyntiin.

Keitti tai ei, on perkolaattorikahvi hyvin lähellä pannukahvia, käyttämine vain oikeastaan helpompi kun sitä ei tarvitse vahtia ja kahvi pysyy hyvänä paljon pidempään kuin missään keittimessä. Ja miten niin perkolaattorilla ei saa useampaa kuppia kerralla... pienellä kai ei saa, mutta ei saa yhden kupin espressokeittimelläkään tai pienellä pannulla. Itselläni on 12 kupin versio ja kyllä sillä ainakin vähäksi aikaa kahvinhinku lähtee. Pienin määrä mitä kannattaa valmistaa on 1 iso kupillinen.

Vasta vajaa 50v kahvikokemusta, mutta keittimeen en ole palaamassa, edes niihin kalliisiin, joita on kyllä tullut niitäkin käyteltyä.
 
Junttimies
Keittelen arkikahvit ihan Moccamasterilla, mutta viikonloppuisin on ihan mukavaa vähän hifistellä pavut itse jauhaen ja perkolaattorilla keitellen. Joskus alkuaikoina oli hankaluuksia saada kahvista riittävän vahvaa. Puruja kun menee ainakin pieneen kahvimäärään selvästi enemmän kuin suodatinkeittimeen ja tietenkin purujen karkeuskin vaikuttaa. Jossain vaiheessa ymmärsin, että kun on laatupapuja jotka vielä jättää hitusen karkeaksi, niin kahvista on melkein mahdotonta saada liian vahvaa :) Ts. kitkerää ei tule omaan makuun koskaan.
 
Meille tuli nyt noin pari viikkoa sitten tällainen OBH Nordican Perkolaattori ja voin suositella. Kahvi on kuumaa ja pannujauhatuspuruista keitettynä aivan mahtavan makuistakin. (Suodatinpurut teki laimeaksi litkuksi.)

Puhdistus on helppo, vanhat sakat pois ja vedellä huuhtelee perään - ja yllättävän nopeasti keittää kahvin. Samantien lähti vanha suodatinkeitin kierrätykseen, kun tämä meille tuli.
 

Yhteistyössä