periytyvyydestä kymysykiä

RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni

Aktiivinen jäsen
09.09.2007
5 194
0
36
Tässä raskaana ollessa tulee kaikkia tällasia "oih-niin-maailmaamullistavia" ajatuksia päähän, mut nyt rupes ihan vaivaamaan. Mun ymmärtääkseni kovinkaan moni tauti/tila ei o periytyvä, mut taipumus johonki on useinki. Jostain oon mukamas kuullu (kummin-kaiman-siskon-naapurin-koiran-kasvattajan-serkulta ), et jos äidillä on ollu taipumusta synnyttää lapsiaan ennenaikojaan, on monesti myös tyttärellä. Oma äippä on mun kaks veljeä pukannu maailmaan n 3 viikkoa ennen la:ta (synnyttäessään oli 17 ja 22) ja mut tasan laskettuna päivänä (täällä yks siitä 5% siis ). Mä oon (jos hyvin menee ) 22 ku tää eka tulee ulos, ja mietin, onkohan suurentunu riski ennenaikasuuteen?

Spekulointia tai jopa ihan faktoja (tai "faktoja" ) nyt kehiin! ;)

Mun äidillä meni ensimmäinen lapsi 2 viikkoa yli, jolloin se meni käynnistykseen. minä synnytin ensimmäisen lapseni viikolla 36. Toisen viikolla 38. Yhtään lasta äiti ei ole synnyttänyt ennen aikojaan.

Hmm, käsittääkseni saattaa olla periytyvää mutta riippuu siis ihan täysin siitä, minkä takia äitisi on synnyttänyt ennenaikaisesti.
Kun esim raskausmyrkytys, jne ei periydy, mut jos kyseessä jokin rakenteellinen tms juttu niin saattaa periytyäkin.
Toi on taas noita niin tapauskohtaisia juttuja et paha sanoa.

muoks. mun äiti on synnyttänyt kaikki kolme lapsena ihan lasketun ajan kulmilla, ja mun lapset ovat syntyneet rv 40+0 ja kuopus 40+1

Joo siis ei pitäis olla ollu mitään raskausmyrkytyksiä ym. Ei o mulla tutkittu mitään, ku ei tässä kaupungissa uskota "potilaalla" olevan mitään omaa ajattelukykyä/älyä. Ei kyllä mikään epäterveellinen o pahemmin maistunu, ni en usko et olisin ite "lihottanu" pikkastakaan... Ja tiedän milloin sai alkunsa, koska tikutin ovista 2 viikkoa, tuli vaan yhtenä päivänä positiivinen tulos.

Eipä se mua haittaa, jos pikkumies/neiti haluu maailmaan vähän ennenku olis tarkotus, mut miehelle se tietää säätämistä töissä (sieltä ei noin vaan olla pois ja haluu ehdottomasti synytykseen, eli yrittää niille tienoille ottaa kertyneitä lomia...).

Yhteistyössä