Perintövero luovutusvoittoveroksi, voi nostaa pienien perintöjen verotusta, alentaa suurien

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Omaisuudellasi ole kuolemasi jälkeen enää "omistajaa". Miksi lapsillasi olisi muita yksilöitä parempi oikeus omaisuuteen, jolla ei ole "omistajaa". Sama kuin löytäisit maassa makaavan ihmisen, jolla on vieressään salkku, jossa on esim. 100 000 euroa. Onko löytäjällä muka parempi oikeus, kuin muilla yksilöillä? Jos pidät rahat, oletko varas vai vain onnellinen, vai molempia?

vierailija
Valtion jättimäinen velkaantuminen on tosiaan ongelma, mutta se on suurpääomapiirien (jota kokoomus suomen mittakaavassa edustaa) tahallaan aiheuttamaa.

Syy: se on tosiasiassa verotusoikeuden siirtämistä yksityisille suursijoittajille. Valtavia pääomaresursseja hallinnoivien rikkaiden sukujen ja oligarkkien on periaatteessa kannattavaa antaa valtioille ikuisuuslainoja (joita nykyiset tavallaan jo ovat). Lainaa ei ole tarkoituskaan maksaa koskaan takaisin, mutta korot juoksevat ja kun velka on tarpeeksi iso niin se synnyttää automaattisen verotusoikeuteen perustuvan jatkuvan ikuisen tulovirran työtä tekemään joutuvilta pääomaa hallitseville.

Raha ei sinällään ole valtiolle minkäänlainen ongelma koska he hallitsevat rahan arvoa täysin vapaasti. se itsessään on vain arvotonta paperia tai numeroita laskukoneessa. Resurssit ja valta sen sijaan ovat arvokkaita ja ne halutaan keskittää (mihin mm. kevyt perintöverotus ja raaka ansiotulojen verotus ja piensijoittajien raskas verokohtelu perustuvat).

vierailija
Osa saa huikean kilpailuedun kun istuvat vain valmiiseen pöytään asunnot, sijoitusasunnot ja kymmenien tai satojen tuhansien rahapotit käsissään - ilman mitään omaa työpanosta.

Samaan aikaan toisaalla: itse kituuttamalla lapsuutensa viettänyt ja matalapalkkatöitä opiskun ohessa painanut joutuu vielä maksamaan itse ansaitsemistaan työtuloista 50% rajaveroasteella ansiotuloveroja jos pääsee yltämään edes keskituloiseksi.

Se kestää noin 20-25 vuotta saada edes se oma pieni rupuasunto maksettua raskaasti verotetulla työtulolla vs perintöä saanut joka sai saman heti startissa plus kaiken muun varallisuuden päälle tekemättä mitään ja miedolla höyhenenkevyellä verotuksella raskaalla työllä ansaittujen työtulojen verotukseen verrattuna!
Oikeisto: kokoomus, persut, RKP, KD ja kepu suosii makaamalla saatuja laiskan tuloja mm. perintöjä verotuksessa, ahkeran lisäarvoa tuottavaa työn tekemistä ei porvarisuomessa arvosteta!

vierailija
Perintöoikeus on vain jäänne sukuoikeuksista. Koska nykyinen perustuslaki lähtee yksilöoikeuksista, ei enää sukujen oikeuksista, tulisi koko perintöoikeus lakkauttaa perustuslain vastaisena. Perustuslaki lähtee siitä, että vain elävillä on oikeuksia. Eläessään ihminen (yksilö) voi tehdä omaisuudellaan mitä tahtoo (ympäristöä / maata ) lukuunottamatta. Kuolleilla ei ole oikeuksia, koska eivät ole eläviä yksilöitä, joten ei kuollut voi määrätä mitä omaisuudelle kuoleman jälkeen tapahtuu. Perintöoikeus on yksinkertaisesti yksilön perusoikeuksien vastaista, koska ei kuollut ole elävä yksilö.
100% perintövero! Jokainen vaurastukoon omin ansioin kuten kapitalismi-ideologia mainostaa!

vierailija
Perinnöt on taloudellista dopingia. Ihmiset saatava puhtaaseen elämänkisaan eli samalle viivalle.
Oletko kuullut tarinaa 100e joka annettiin jokaiselle käteen? Mitä siitä seurasi sen, että osa porukkaa oli sijoittanut ja elänyt säästeliäästi kun vastaavasti osa porukkaa oli laittanut haisemaan ja oli kerjäämässä uutta 100e seteliä seuraavana päivänä.
Ihmiset eivät koskaan ole samalla viivalla koska osalta puuttuu täydellisesti talouden- ja oman elämänsä hallinta.

• Tykkää
Reactions: Johnny Appleseed
vierailija
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi perintöverosta pitäisi luopua. Sehän on ilmaista rahaa saajalleen. Kerron esimerkin. Mulla on mökki ja sijoitussalkku. Jos ei olisi perintöveroa, saisi mahdollinen lapsi ne ilmaiseksi. Minä taas olen sijoittanut ja kun pian ne myyn, joudun maksamaan myyntivoitosta n.30% myyntivoittoveroa.

Miksi joku lapsi saisi ne ilman veroa, vaikka ei ole laittanut tikkua ristiin omaisuuden hankkimiseen?
Minä kerron toisen esimerkin. Perimme lähinnä metsää jonka jo vanhempani on perinyt vanhemmiltaan ja sitten vielä osia sisaruksiltaan. Joka välissä on vedetty perintöveroja ylimenevältä osalta ja luultavasti joudun itsekin taas kiikuttamaan samasta omaisuudesta veroja valtion kassaan. Eli ei se perinönjättäjäkään aina ole laittanut tikkua ristiin sen omaisuuden hankkimiseen. Rutkasti sitä siirtelyä perijöille on kyllä verotettu.

En ole itsekkään tuon Ruotsin mallin kannalla. En tiedä miten siellä aikoinaan uudistus tehtiin mutta täällä tuo olisi lähinnä roima kiristys suurimmalle osalle perijöistä koska se perittävä omaisuus on pääasiassa talo. Miljoonaperijät voisivat jättää perintönsä muhimaan ilman verojen maksuja ja odottamaan siirtoa seuravalle sukupolvelle.

vierailija
Oletko kuullut tarinaa 100e joka annettiin jokaiselle käteen? Mitä siitä seurasi sen, että osa porukkaa oli sijoittanut ja elänyt säästeliäästi kun vastaavasti osa porukkaa oli laittanut haisemaan ja oli kerjäämässä uutta 100e seteliä seuraavana päivänä.
Ihmiset eivät koskaan ole samalla viivalla koska osalta puuttuu täydellisesti talouden- ja oman elämänsä hallinta.
Juu, riippuu varmaan siitä kuinka paljon niitä satasia on jo tilillä tai muuna varallisuutena. Varaton takuulla joutuu käyttämään sen heti.

vierailija
Minä olen kuullut tarinen Punahilkasta ja sudesta ja jätän ne omaan arvoonsa.

Muutoin tuo samalla linjalle laittaminen olisi kyllä sosialismia kauheimmilleen tässä perintöasiassa. Että omien rahojen kohtalosta ei saisi itse päättää kuolemansa jälkeen? Käytännössä niitä olisi sitten alettava jakaa jo eläessään joten se sama linja ei toteutuisi jokatapauksessa.

vierailija
Minä olen kuullut tarinen Punahilkasta ja sudesta ja jätän ne omaan arvoonsa.

Muutoin tuo samalla linjalle laittaminen olisi kyllä sosialismia kauheimmilleen tässä perintöasiassa. Että omien rahojen kohtalosta ei saisi itse päättää kuolemansa jälkeen? Käytännössä niitä olisi sitten alettava jakaa jo eläessään joten se sama linja ei toteutuisi jokatapauksessa.
👍 Ne joilla sitä omaisuutta on pitävät huolen siitä, että omaisuus säilyy.

vierailija
On harmi, että media harvoin tuo esiin niitä tarinoita, joissa ihmisen alkutaival on ollut taistelua ja selviytymistä mutta sinnikkyys ja halu on tuonut onnistumisen elämässä.
Esim. Köyhän suurperheen vesasta tuli vapaaoppilaana ja stipendein koulutettu hyvin menestyvä kansalainen. Holistiperheen lapsi toimii nykyään mielenterveys- ja päihdetyön erikoislääkärinä. Köyhän perheen tyttärestä tuli menestyvä muotialan ammattilainen. Nämä esimerkit ovat todellisesta elämästä.
Ettei tulisi niitä toisen ja kolmannen polven sosiaaliasikkaita vaan onnistujia.

vierailija
On harmi, että media harvoin tuo esiin niitä tarinoita, joissa ihmisen alkutaival on ollut taistelua ja selviytymistä mutta sinnikkyys ja halu on tuonut onnistumisen elämässä.
Esim. Köyhän suurperheen vesasta tuli vapaaoppilaana ja stipendein koulutettu hyvin menestyvä kansalainen. Holistiperheen lapsi toimii nykyään mielenterveys- ja päihdetyön erikoislääkärinä. Köyhän perheen tyttärestä tuli menestyvä muotialan ammattilainen. Nämä esimerkit ovat todellisesta elämästä.
Ettei tulisi niitä toisen ja kolmannen polven sosiaaliasikkaita vaan onnistujia.
Pilaa oleskeluyhteiskuntahookeman.

Yhteistyössä