Perintöasiaa ( mitä tekisitte mun tilanteessa?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pikkusisko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pikkusisko"

Vieras
Pappani kuoli yli 10 vuotta sitten. Isä oli ainoa lapsi ja hän on kuollut jo 70-luvulla, joten isovanhempia perimässä on kolme lapsenlasta (minä, veljeni ja siskoni).

Kun pappa kuoli, perintöä ei jaettu, vaan omaisuus siirtyi mummon hallintaan ja tarkoitus oli jakaa se sitten kun mummosta aika jättää. Hän siis elää ja voi hyvin edelleenkin.

Nyt veljeni ilmoitti, että hän saa isovanhempien kesäpaikan. Se on hänen perintönsä. Kaupunkiasunto jää meille siskoille. Tilanne on minulle ok, veli asuu kesäpaikan lähellä ja viettää kesänsä siellä. Itse asun monen sadan km:n päässä ja toinen sisko vielä kauempana.

Mutta mutta... Veli saisi perintönsä jo nyt (puolet perintönä toisen puolen mummolta lahjaksi). Ja me siskon kanssa vasta mummoni kuoltua. Mutta voihan käydä niin, että mummo ei kohta enää pärjääkään kotona, joutuu hoitokotiin /laitoshoitoon, asunto myydään ja saadut tulot hupenevat hoitokuluihin. Silloin minä ja siskoni jäämme ilman perintöä ja veljellä on mökkinsä edelleen.

Testamentissaan isovanhemmat ovat ilmoittaneet, että heidän kummankin kuoltua tulee omaisuus jakaa tasan lapsenlapsille. Minusta tämä tahto ei toteudu, jos veli saa tahtonsa läpi ja perintönsä jo nyt.

Suostuisitteko minun sijassani tällaiseen menettelyyn vai ette?

Anteeksi, mutta etkö vain voi ajatella, että mummosi saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa. Oikeasti surisit mummosi sairastumisessa sitä, että siinä palaa sinun perintösi, kun mummoa hoidetaan..? Ei vaan voi käsittää.

Koeta hakea ilmaista oikeusapua. Googlettamalla löysin linkin
Suomen Asianajajaliitto - Asianajajapäivystys – maksutonta oikeudellista neuvontaa

Tilanteenne on hankala. Lakimies on ainoa ja paras tässä tapauksessa. Minä ainakin maksaisin muutaman satasen saadakseni selvyyden kuin märehtisin asiaa oloissani. Ja voit heti sopia, mikä on kattona lakimiehen kuluissa. Joskus riittää pelkkä konsultaatio, joskus on pakko ryhtyä toimeen.

Mummon "lahja" on ennakkoperintö. Hän voi puhua siitä lahjana, koska ei tunne juridiikkaa. Se katsotaan ennakkoperinnöksi oli mummo asiasta lopulta mitä mieltä tahansa. Hän voi kesämökin antaa ennakkoperintönä, sitä ei voi estää. Mummosta kun aika jättää, perintö jaetaan niin että tuo ennakko otetaan siinä huomioon. Jos mitään muita varoja ei mummolla ole jaettavaksi, se tarkoittaa että veljesi on itse maksettava teidän kesämökistä ulos. Joka tapauksessa muutenkin jos kesämökki katsotaan arvokkaammaksi kuin mitä mummon kaupunkiasunto, joutuu veljenne maksamaan teille niiden erotuksen.

Jos kaupunkiasunto on kesämökkiä arvokkaampi, kuten se yleensä on, tulee taas teidän muiden siskosten maksaa veljellesi tuosta erotuksesta.

Perinnöt jaetaan siis rahallisesti, ei niin että ota sinä auto ja minä hevonen.

En suostuisi, eikä ole mikään pakko suostua. Veljesi voinee kuitenkin kesäpaikkaa käyttää, vaikka se virallisesti olisi edelleen kuolinpesän ja mummon nimissä. Hänelle ei siis pitäisi olla mitään painavaa syytä saada perintöä tuolla tavoin osittain jaetuksi, ellei sitten aio myydä paikkaa.

Jos perintö jaetaan osittain, niin se tapahtuu siten, että kaikki saa osan perinnöstä nyt. Eli kesäpaikka myytäisiin tai veli ostaa muiden sisarusten osuudet. Mutta ei missään tapauksessa niin, että yksi saa koko osuutensa ja muut jää odottelemaan, jääkö loppujen lopuksi mitään jäljelle.

En ole kirjottanut aiemmin tästä tänne. (kai niitä perintöriitoja on muillakin?)Enkä halua pesää jakaa, päinvastoin. Haluan, että omaisuus on mummolla "turvana", jos hän sillä saa vaikka parempaa hoitoa jos sellaista tarvitsee.

Ja sulle joka meinasit etten voi sitä estääkään, niin kyllä voin. Kaikkien osapuolten pitää suostua, että jako voidaan tehdä.

Eikö tuon voisi hoitaa niin, että pesää ei jaeta niin kauan kuin mummo elää. Veljesi voi käyttää kesäpaikkaa kuten ennenkin. Mummon kuoleman jälkeen lasketaan paljonko omaisuutta on jäljellä ja jos jäljellä on vaikka vain tuo kesäpaikka niin sille arvioidaan arvo ja veljesi maksaa teidät ulos sen arvon perusteella.

Käsittääkseni tuota kesäpaikkaa ei edes voi siirtää veljesi nimiin nyt jakamatta pesää. Ja jos pesänjako tapahtuu ennen mummon kuolemaa niin ihan samalla tavalla veljesi kuuluu ostaa teidät ulos, tietenkin. Itse asiassa hän joutuisi käsittääkseni maksamaan isot lahjaverot, jos "antaisitte" osuutenne paikasta hänelle.

[QUOTE="vieras";29156587]Anteeksi, mutta etkö vain voi ajatella, että mummosi saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa. Oikeasti surisit mummosi sairastumisessa sitä, että siinä palaa sinun perintösi, kun mummoa hoidetaan..? Ei vaan voi käsittää.[/QUOTE]

En tiedä ap:n tapausta, mutta jos kyseessä on mummon nautintaoikeus kesämökkiin ja asuntoihin ei mummo silloin päätä perinnöistä yhtään mitään. Jos esim. omaisuus on testamentissa määrätty lapsenlapsille ja sen jako suoritetaan vasta mummon kuoltua on ap:n huoli täysin aiheellista. Veli on ottamassa itselleen yhteistä omaisuutta jo nyt käyttöönsä ja on viisasta sopia, miten sen kanssa toimitaan. Pahimmat perintöriidat tulevat juuri siitä, ettei kukaan ole ajoissa ymmärtänyt mikä on lain mukaan oikein.

Näitä juttuja voi pyöritellä monella tapaa, mutta kun on muutaman perintösotkun nähnyt en voi muuta kuin suositella pitämään varansa. Ja koska ap omaa sinisilmäisyyttään etsii vastausta keskustelupalstalta ei voi kuin huokaista hänen puolestaan. Pitäisi tietää monen monta asiaa ennen kuin kukaan osaisi sanoa mitään oikein.

Tottakai suostut ennakkoperintöön. Ei perintöjen takia kannata sisaruksien kanssa riidellä. Usein juuri kesäpaikat rapistuu, kun kukaan ei niistä huolehdi ja se taas ei ole kenenkään etu. Parempi, että veljesi saa mökin ja huolehtii siitä kuin omastaan. Varsinaisesti perintö jaetaan vasta, kun mummosta aika jättää. Silloin arvioidaan koko omaisuuden arvo ja se, kuka maksaa kellekin. Kyllä sinäkin omasi saat, älä huoli.

Mummon "lahja" on ennakkoperintö. Hän voi puhua siitä lahjana, koska ei tunne juridiikkaa. Se katsotaan ennakkoperinnöksi oli mummo asiasta lopulta mitä mieltä tahansa. Hän voi kesämökin antaa ennakkoperintönä, sitä ei voi estää. Mummosta kun aika jättää, perintö jaetaan niin että tuo ennakko otetaan siinä huomioon. Jos mitään muita varoja ei mummolla ole jaettavaksi, se tarkoittaa että veljesi on itse maksettava teidän kesämökistä ulos. Joka tapauksessa muutenkin jos kesämökki katsotaan arvokkaammaksi kuin mitä mummon kaupunkiasunto, joutuu veljenne maksamaan teille niiden erotuksen.

Jos kaupunkiasunto on kesämökkiä arvokkaampi, kuten se yleensä on, tulee taas teidän muiden siskosten maksaa veljellesi tuosta erotuksesta.

Hei juristi, lasketaanko mummon kuoltua kesämökin arvo sen hetken mukaan, jolloin se "lahjoitettiin" veljelle?

Juristi ei joko ole juristi, tai harvinaisen huonosti perillä näistä. Kyllä mummo voi lahjakirjassa määrätä, että lahja ei ole ennakkoperintöä eli asia on täysin hänen päätettävissään.

Ja oli yksi veli, jonka kaksi sisarusta perisi suunnitelmien mukaan kaupunkiasunnon. Joten kaupunkiasunnon pitäisi olla yli tuplasti kalliimpi, jotta sisarusten pitäisi tälle kesäpaikan jaossa ottavalle veljelle jotain erotusta maksaa.

Mutta jos tuo kesäpaikka nyt laitetaan jakoon jo aiemmin, mummo voi lahjoittaa omistusosuutensa ja kuolinpesän osuus jaetaan niin, että veljen pitää maksaa kummallekin sisarelleen kuudesosa paikan arvosta. Kaupunkiasunto jaettaisiin sitten kolmeen pekkaan. Tähänkään ei tietenkään ole pakko suostua, mutta ainakaan ei kannata suostua siihen, että vain veli saisi kuolinpesästä varallisuutta.

Oli keskinäinen testamentti. Se kumpi jää leskeksi, perii ensin kuolleen ja molempien kuoltua omaisuus jaetaan tasan lapsenlapsille. Mummolla on hallintaoikeus kuolinpesän omaisuuteen, näin olen ymmärtänyt.

Jakoa ei tehty papan kuoleman jälkeen.

[QUOTE="pikkusisko";29156762]Oli keskinäinen testamentti. Se kumpi jää leskeksi, perii ensin kuolleen ja molempien kuoltua omaisuus jaetaan tasan lapsenlapsille. Mummolla on hallintaoikeus kuolinpesän omaisuuteen, näin olen ymmärtänyt.

Jakoa ei tehty papan kuoleman jälkeen.[/QUOTE]

No mitäpä jos mummosi päättäisi pistää elämänsä risaiseksi ja nauttia jäljellä olevista vuosistaan matkustelemalla ja tuhlaamalla rahansa vaikka nuoriin miehiin? Sekin olisi väärin?

Muistathan itse olla käyttämättä niitä rahoja, jotka mahdollisesti mummoltasi perit, kun nehän kuuluvat sinun logiikallasi sinut periville läheisillesi.

No minä sain lahjana eli ennakkoperintönä (kuten itse sanon) osan omaisuutta, joka ei muita kiinnosta. Tokihan se silti aiheetonta kateutta aiheuttaa vaikka jokainen saa ihan varmasti osansa, koska omaisuus kokonaisuudessaan isompi kuin minun saamani osa. Itse en ole kiinnostunut muusta omaisuudesta.
Keskittyisin ihan vaan mummon hyvinvointiin enkä huolehtisi perinnöstä...ehtii riidellä hänen kuoltuaan ja hähnelle tulee paha mieli jos riitelette helposti.

[QUOTE="Vieras";29157034]No minä sain lahjana eli ennakkoperintönä (kuten itse sanon) osan omaisuutta, joka ei muita kiinnosta. Tokihan se silti aiheetonta kateutta aiheuttaa vaikka jokainen saa ihan varmasti osansa, koska omaisuus kokonaisuudessaan isompi kuin minun saamani osa. Itse en ole kiinnostunut muusta omaisuudesta.
Keskittyisin ihan vaan mummon hyvinvointiin enkä huolehtisi perinnöstä...ehtii riidellä hänen kuoltuaan ja hähnelle tulee paha mieli jos riitelette helposti.[/QUOTE]

Miksi aiheetonta? Miksi voit sanoa, että jonkun toisen tunne on aiheeton? Jos et ole kiinnostunut muusta, niin voisko olla niin, että joku toinenkaan ei olis ollut kiinnostunut muusta?

Perintöasiat on vaikeita ja pääosin on mun mielestä parasta niin, että perintö jaetaan yhtä aikaa. Sitä kuolemaa kun ei voi ennustaa tai edes sitä, että mitä silloin on jaettavana.

[QUOTE="pikkusisko";29156762]Oli keskinäinen testamentti. Se kumpi jää leskeksi, perii ensin kuolleen ja molempien kuoltua omaisuus jaetaan tasan lapsenlapsille. Mummolla on hallintaoikeus kuolinpesän omaisuuteen, näin olen ymmärtänyt.

Jakoa ei tehty papan kuoleman jälkeen.[/QUOTE]

Aika sekavaa selitystä.
Omistaako vai onko hallintaoikeus?
Nämä ovat ihan eri asioita.

Jos tarkoitus on, että isoisän perinnöstä joku saisi jotain, mielestäni se pitäisi jakaa kaikille yhtä aikaa. Joko kuolinpesä pidettäisiin edelleen jakamatta kokonaan tai sitten, jos joku osuutta jo haluaa, se jaetaan sitten kaikkien kanssa.

Mä pitäisin selvempänä, että kuolinpesä jaettaisiin. Sitten mummo voisi omalla täysin omalla omaisuudellaan tehdä, mitä haluaa.

Jos on tarkoitus, että pesää aletaan jakaa, ottaisin siihen lakimiehen asiaa hoitamaan. Pankin kauttakin voinee saada pesänjakajan?

Yhteistyössä