perintö kieroilua ja keinottelua ja minä olen paska kun en suostu :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paska ihminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paska ihminen

Vieras
Eräs sukulainen elää toimeentulotuella ja sai perinnön, ne sossusta ilmotti että se suhteutetaan siihen minkä ajan sillä eläisi, tämä sukulainen elää täysinsossun tuilla ja kehuu kuinka voi töitä vältellä.
Sukulainen haaveili asunnosta ja uudesta autosta ja perintö olisi sitten käytetty.
No nyt hän keksikin että oli luopunut perinnöstään ja antoi minun tili numeroni ja hakkkuu minua jos en anna koko summaa hänelle?
Kuulemma haluaa omat rahansa ja minulla ei niihin ole oikeutta mutta minun pitää ottaa ne tililleni (tulee kait maanantaina) ja ne pitää antaa hänelle.

Mitä teen, ei kiinnosta todellakaan olla mikään veronkierto välikäsi tässä

Miksi se hölmö meni sossuun siitä kertomaan? Olisi vaan ostanut asunnon ja elänyt jonkin aikaa mukavasti sillä loppurahalla :O Sen jälkeen olisi taas saanut rahaa sossusta, jos vielä olisi ollut tarvetta.

No, itse kyllä varmaan yrittäisin jotenkin auttaa häntä ratkaisemaan ongelmansa. Jos kerran sukulaisesta on kyse (lähisukulainen?), lienee kyse myös suvun perinnöstä, ja en toki haluaisi sen menevän ns. "hukkaan".

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28694991:
Miksi se hölmö meni sossuun siitä kertomaan? Olisi vaan ostanut asunnon ja elänyt jonkin aikaa mukavasti sillä loppurahalla :O Sen jälkeen olisi taas saanut rahaa sossusta, jos vielä olisi ollut tarvetta.

No, itse kyllä varmaan yrittäisin jotenkin auttaa häntä ratkaisemaan ongelmansa. Jos kerran sukulaisesta on kyse (lähisukulainen?), lienee kyse myös suvun perinnöstä, ja en toki haluaisi sen menevän ns. "hukkaan".

meilläpäin ne kattovat niin verotiedot kuin pakottavan kirjoittamaan lupalapun jotta on joka pankista oikeus tarkistaa onko tiliä ja katetta.
Auttaa ei tee mieli koska hän oikeasti karttaa töitä, nauttii ja nauraa sossun rahoista asumistuesta ja kehuu kuinka pääsee helpommalla.
Ja älkää nyt väärin käsittäkö, en todellakaan ole rahojen perässä, hän itse lupasi minulle 100e ja kun kieltäydyin olin nirppanokka :O
hän on käynyt katsomassa asuntoa kuin autoakin ja pitäisi olla muutto apuna ja ei minulla ole aikaa,
olen nirppanokka,
miettiä sopii miksi tulee mieleeni että en halua olla "avuksi" kun toinen haluaa että olen työtön sossubummi ja kierrän lakia.

Mietin tässä vaan, että jos perintöä on tulossa sen verran, että voi ostaa asunnon ja auton, niin voiko muka olla laillista, että sossussa lasketaan ne vuosikymmeniksi eteenpäin, eli ihminen joutuisi elämään koko sen ajan toimeentulotuen laskennallisella perusosalla ja olisi tuomittu asumaan vaikka siinä vuokraluukussa, jossa sillä hetkellä sattuu asumaan? Jos perintö olisi vaikka 300 000, niin tämäkö summa lasketaan sitten niin, että henkilön pitää X vuotta elää summalla 500 eur + vuokra - ei kuulosta ihan hirveän uskottavalta.

Sukulaisesi (varmaan on perintö menossa Porvooseen, luulen ma) voisi ostaa ehkä hiukan halvemman asunnon, mitä nyt oli ajatellut ja loppuosan käyttää elämiseen sen ajan, mihin riittävät. Auto kantsii ehkä jättää ostamatta, jos rahat ovat kovin vähissä.

[QUOTE="aloittelija";28695019]meilläpäin ne kattovat niin verotiedot kuin pakottavan kirjoittamaan lupalapun jotta on joka pankista oikeus tarkistaa onko tiliä ja katetta.
Auttaa ei tee mieli koska hän oikeasti karttaa töitä, nauttii ja nauraa sossun rahoista asumistuesta ja kehuu kuinka pääsee helpommalla.
Ja älkää nyt väärin käsittäkö, en todellakaan ole rahojen perässä, hän itse lupasi minulle 100e ja kun kieltäydyin olin nirppanokka :O
hän on käynyt katsomassa asuntoa kuin autoakin ja pitäisi olla muutto apuna ja ei minulla ole aikaa,
olen nirppanokka,
miettiä sopii miksi tulee mieleeni että en halua olla "avuksi" kun toinen haluaa että olen työtön sossubummi ja kierrän lakia.[/QUOTE]

Perintö näkyy verotiedoissa vasta jälkikäteen. Ja jos on ostanut oman asunnon säästääkseen sekä itseään että sossua vuokrakuluissa, niin asuntohan katsotaan toimeentulotuessa välttämättömyydeksi, eli omaa asuntoa ei tarvitse myydä.

Jos tämä sukulaisesi on tuollainen ammattipummi, niin luulisi, ettei hän olisi ollut niin tyhmä, että menee kertomaan sossuun etukäteen tulevasta perinnöstä - joku hankala sossuhan saattaisi katkaista tuet jo samantien. Huonoa vesijohtovettä Porvoon suunnalla?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28695024:
Mietin tässä vaan, että jos perintöä on tulossa sen verran, että voi ostaa asunnon ja auton, niin voiko muka olla laillista, että sossussa lasketaan ne vuosikymmeniksi eteenpäin, eli ihminen joutuisi elämään koko sen ajan toimeentulotuen laskennallisella perusosalla ja olisi tuomittu asumaan vaikka siinä vuokraluukussa, jossa sillä hetkellä sattuu asumaan? Jos perintö olisi vaikka 300 000, niin tämäkö summa lasketaan sitten niin, että henkilön pitää X vuotta elää summalla 500 eur + vuokra - ei kuulosta ihan hirveän uskottavalta.

Sukulaisesi (varmaan on perintö menossa Porvooseen, luulen ma) voisi ostaa ehkä hiukan halvemman asunnon, mitä nyt oli ajatellut ja loppuosan käyttää elämiseen sen ajan, mihin riittävät. Auto kantsii ehkä jättää ostamatta, jos rahat ovat kovin vähissä.

Kuule en tiedä näistä sossubummi keinotteluista. Sen tiedän että on ikänsä asunut vuokralla, saanut asumistukea ja me muut jotka maksetaan oma eläminen kokonaan ollaan ihan jotain toista kastia ja se on väärin ettei meidän tarvi joka senttiä laskea ja helppoan se teillä rikkailla on aina vastaus.
Ja kyllä, lähi sukulaisesta siis kyse, valitettavasti :(

[QUOTE="aloittelija";28695042]voi kuulkaa kuinka minäkin toivoisin että olisi provo ja vaan porvoosta päivää :( oikeasti en todellakaan tiedä miten nyt toimia :( :([/QUOTE]

Oletko maksanut perintöveron?

Kuulostaa nyt hieman omituiselta tämä eli provo lienee. Ensinnäkin, ei perintöosuutta voi noin vain käskeä maksamaan jonkun toisen tilille vaan jos luopuu osuudestaan niin sitten se osuus joko siirtyy sukupuussa eteenpäin seuraavalle joka siihen on oikeutettu tai pesä jaetaan yksinkertaisesti harvempien henkilöiden kesken ja tämän mukaan tehdään perunkirjoitus. Toiseksi, perinnön saaja maksaa osuudestaan perintöveron ja tämä osuus huomioidaan myös hänen saamissaan tuissa tulona. Ja kolmanneksi, jos ap sitten haluaa antaa sitä perintörahaa takaisin sille sukulaiselle joka olisi ollut alkuperäinen perijä niin se on lahja ja siitä maksetaan vielä lahjaverokin.

• Tykkää
Reactions: rops
[QUOTE="vieras";28695048]Oletko maksanut perintöveron?[/QUOTE]

no en! Eikä sitä tietääkseni tule jos sen *harppauksen* tekee ;) ja vaikka tulisi se summa tietääkseni ensin tulee tilille ja siitä maksetaan myöhemmin se vero? Vai olenko väärässä?

[QUOTE="aloittelija";28695036]Kuule en tiedä näistä sossubummi keinotteluista. Sen tiedän että on ikänsä asunut vuokralla, saanut asumistukea ja me muut jotka maksetaan oma eläminen kokonaan ollaan ihan jotain toista kastia ja se on väärin ettei meidän tarvi joka senttiä laskea ja helppoan se teillä rikkailla on aina vastaus.
Ja kyllä, lähi sukulaisesta siis kyse, valitettavasti :([/QUOTE]

No olisin minä kyllä ihan mielelläni auttanut ikänsä vuokralla asunutta lähisukulaista saamaan oman asunnon. Mutta en keinottelulla, vaan olisin antanut etukäteen neuvoja, miten tehdä se laillisesti ja niin, ettei myöskään sossulla ole jälkeenpäin mitään urputtamista.

[QUOTE="Kifa";28695049]Ja kolmanneksi, jos ap sitten haluaa antaa sitä perintörahaa takaisin sille sukulaiselle joka olisi ollut alkuperäinen perijä niin se on lahja ja siitä maksetaan vielä lahjaverokin.[/QUOTE]

Anteeksi että kirjoitan sekavasti (vitus känni päällä kieroilun vuoksi jota en edes halua)
Mutta ah tämä helpotta :D :D
Tästä sain tiedon ja voin kysyä että kannattiko kieroilu :D :D

Minä olisin auttanut muuten sukulaistani mutta kun hänellä päämäärä kiertää lakia,päämäärä saada sossusta vaan kaikki päämäärä haukkua meitä muita jotka hänet elätämme me ollaan huonoja ihmisiä.
Mutta ei siinä tiesin että palstaan voin luottaa :D

Onko kyseinen perintöosuus muuten pelkästään rahaa? Koska jos perintöön kuuluu kiinteää omaisuutta niin niistäkin pitää maksaa heti perintöverot riippumatta siitä onko ko. omaisuutta ylipäätään mahdollisuus realisoida missään järkevässä ajassa.

Perintövero pitää maksaa kahden viikon kuluessa siitä, kun saat tiedoksi perinnön. Kuulostaa provolta, koska sulla ei ole mitään käsitystä, miten toi prosessi edes etenee.

[QUOTE="Kifa";28695091]Onko kyseinen perintöosuus muuten pelkästään rahaa? Koska jos perintöön kuuluu kiinteää omaisuutta niin niistäkin pitää maksaa heti perintöverot riippumatta siitä onko ko. omaisuutta ylipäätään mahdollisuus realisoida missään järkevässä ajassa.[/QUOTE]

Pelkästeen rahasta kyse,ei realisoitavaa.

Öö, miten on mahdollista ettet tiedä summaa kun pitäisihän perunkirjoituksen olla avointa tietoa jos kerran olet itsekin perimässä? Vai onko nyt kyse siitä että tämä sukulainen on vain antanut sinun tilinumerosi maksuosoitteeksi vaikka onkin perunkirjoituksen mukaan itse perijä? Aika häröltä alkaa kuulostaa.

Yhteistyössä