Perinteisesti ylioppilashattu on ollut merkki kouluttautumisesta. Nykyisin taas kaikilla on lakit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yrittaja

Vieras
Nykyaan kaikilla ammattikoululaisista lahtien on lakit. Mita virkaa enaa hatulla edes on?
Ennen ylioppilaslakkia oli tapana pitää päässä yliopiston kesäloman ajan, vapusta syyskuun loppuun. Nykyään lakkia käytetään vain vappuna ja erilaisissa akateemisissa juhlissa.

Nyt kaikille on tarjolla lakkeja alkaen "ammattilakista", joka taitaa olla siis niille, joilla ei ole mitaan koulutusta, vain ammatti.

Ennen lakki oli akateeisuuden symboli, koska kaytannossa yliopistoon paasi viime vuosisadan alussa ilman koetta ylioppilastutkinnon perusteella. Minka symboli lakki on enaa nykyaan?

Fredrikson - Fredrikson - tilauslomake

Mitä hiton väliä sillä on? Minulla on molemmat lakit, sekä lähihoitajalakki että ylioppilaslakki. Käytän ensimmäistä vaihtoehtoa vappuna siksi että se on minun lakkini, en siksi että muut ihmiset minun olevan akateeminen, kouluttautunut tai mitään muutakaan.

Kouluttautumisesta?

Ainoastaan sen yhdestä osa-alueesta mun mielestäni- en ainakaan itse kovin paljon anna arvoa pelkälle ylioppilastodistukselle, ellei sen jälkeen kouluttaudu lisää. JA heitä on paljon, joilla ainoana meriittinä on se yo todistus lakkeineen, ei sillä vielä urkene kovinkaan kummoinen ura.

Toista se oli vielä kauan kauan sitten, kun se koulutus oli vain harvojen onnellisten oikeus, silloin lätsä jotain vielä merkitsi ja saattoi jopa puhua koulutuksesta.

Arvostan ylioppilaita, mutta en nosta mitenkään ylemmälle jalustalle silti vieläkään.

Mä oon käyttäny ylioppilaslakkiani tasan yhtenä päivänä ja se oli silloon ku pääsin ylioppilaaksi. En todellakaan rupia pitämään sitä kotsaa edes vappuna.

Kaikenlaisia lakkeja kyllä näkee nykyään. Eipä ole minua pahemmin vaivannut.

Itsellä on yo-lakki ja teekkarilakki, kumpaakaan en ole pitänyt moneen vuoteen. Nykyään on tohtorihattukin, mutta sitä ei saa käyttää juuri missään :D

Vaikka en ole ylioppilas, niin kouluttautunut silti. Ja lakkikin on. Nykypäivänä ammattikoulusta saadun koulutksenki arvo on nousussa. Tosiasia on, että lukion jälkeen on kouluttauduttava lisää, jos ammatin tahtoo, ammattikoulusta sen saa suoraan. Toisaalta taas, mulla on vähän sellanen käsitys, että lukion käyneet seisoo niillä korkeimmilla palleilla. Mut joo, nykypäivänä lakki kun lakki.

Yhteistyössä