Perinnönjaosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Dai

Vieras
Mä en ole koskaan käsittänyt tätä:

Eli jos mies kuolee ja jäljelle jää aviovaimo ja 2 lasta niin eikö perintö pidä jakaa niin, että

50% vaimolle
25% lapselle
25% lapselle ???

Minkä osuuden sitten saa testamentata???

Perinnönjako menee niin, että vaimolle tulee osituksen kautta 50 prosenttia yhteisestä omaisuudesta, ellei ole avioehtoa. Jollei testamenttia ole, lapset saavat kumpikin sen 25 prosenttia, mutta jos on testamentti, lapset saavat vaatiessaan lakiosaansa, kumpikin 12,5 % ja lopusta 25 % voi määrätä testamentilla.

Lisäksi puolisoiden yhteisenä kotina käyttämää asuntoa ei tarvitse myydä, jotta lapset saisivat oman osuutensa.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Perinnönjako menee niin, että vaimolle tulee osituksen kautta 50 prosenttia yhteisestä omaisuudesta, ellei ole avioehtoa. Jollei testamenttia ole, lapset saavat kumpikin sen 25 prosenttia, mutta jos on testamentti, lapset saavat vaatiessaan lakiosaansa, kumpikin 12,5 % ja lopusta 25 % voi määrätä testamentilla.

Lisäksi puolisoiden yhteisenä kotina käyttämää asuntoa ei tarvitse myydä, jotta lapset saisivat oman osuutensa.
Niin siis noi sun prosentit on yhteisestä omaisuudesta.

Elikkäs:
Vaimo 50 %
Lapsi 12,5 %
Lapsi 12,5 %
Loput 25 % omaisuudestaan saa testamentata kenelle haluaa

Testamentatahan saa vaikka kaiken, siinä tapauksessa ilman jääneiden pitää sitä itse sitä perintöosuuttaan vaatia. Tosin alaikäisten lasten kohdalla se taitaa hoitua automaattisesti se vaatiminen viranomaisten välityksellä.

Alkuperäinen kirjoittaja :
jos mun mies kuolee.Saanko minä hänen omaisuuden vaiko hänen biologiset lapset? Yhteisiä meillä ei ole.Minulla on neljä.

Ja ootte naimisissa? Mun mielestä siinä tapauksessa sä saat puolet ja puolet menee miehen vanhemmille tms. sukulaisille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos mun mies kuolee.Saanko minä hänen omaisuuden vaiko hänen biologiset lapset? Yhteisiä meillä ei ole.Minulla on neljä.

Ja ootte naimisissa? Mun mielestä siinä tapauksessa sä saat puolet ja puolet menee miehen vanhemmille tms. sukulaisille.

Vai oliko se niin, et saisitkin kaiken...?

Vaimo saa siis pitää oman puolikkaansa. Miehen omaisuus, eli puoli taloa ja puolet yhteisellä tilillä olevista rahoista (ja puolet velasta) menee kokonaan lapsille, ellei mies ole kirjoittanut testamanttia vaimon hyväksi. Silloinkin lapset saavat automaattisesti puolet siitä miehen osuudesta.
Yllä oleva mä: saat pitää oman puolesi, eli teidän yhteenlasketusta omaisuudesta (miinus yhteiset velat) saat pitää oman puoliskosi. Miehen lapset saavat kaiken muun.

Alkuperäinen kirjoittaja Vero:
Ja se vaimon 50% ei siis ole perintöä vaan hänen oma osuutensa yhteisestä omaisuudesta. Hän ei joudu maksamaan perintöveroa, mutta lapset joutuvat.

no joutuupas.. jos esim vaimo kuolee- naisella oma säästötili, joka menee jaettavaksi niin tästä pelkästään vaimon nimissä olleesta menee perintövero myös puolisolta. se vero on vaan pienempi ku mitä lapset omasta perinnöstään maksaa.

eiks joo? korjatkaa jos olen väärässä

Jos ap:n mies kuolee ja heillä ei ole avioehtoa, eikä testamenttia, ap saa puolet omaisuudesta ns. omana omaisuutenaan osituksen perusteella. Toisen puolen saavat miehen biologiset lapset.

Jos ap:n mies kuolee ja heillä ei ole avioehtoa, eikä testamenttia, ap saa puolet omaisuudesta ns. omana omaisuutenaan osituksen perusteella. Toisen puolen saavat miehen biologiset lapset.

Mä luinkin paremmin ja miehellä olikin jo lapsia, joten juuri noin se menee.

Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
Ja se vaimon 50% ei siis ole perintöä vaan hänen oma osuutensa yhteisestä omaisuudesta. Hän ei joudu maksamaan perintöveroa, mutta lapset joutuvat.

no joutuupas.. jos esim vaimo kuolee- naisella oma säästötili, joka menee jaettavaksi niin tästä pelkästään vaimon nimissä olleesta menee perintövero myös puolisolta. se vero on vaan pienempi ku mitä lapset omasta perinnöstään maksaa.

Ei, vaan vaimo ei peri miestään, kyse on nimenomaan osituksesta, eli miehen ja vaimon omaisuus jaetaan. Jos on testamentti vaimon hyväksi, siitä 60.000 euroon asti perintö on vaimolta veroton, lapsilla verottomuuden raja on 20.000 euroa (nyt en muista tarkkaan miten tämä meni oliko summa sitten alaikäisillä lapsilla suurempi)

Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:

Ei, vaan vaimo ei peri miestään, kyse on nimenomaan osituksesta, eli miehen ja vaimon omaisuus jaetaan. Jos on testamentti vaimon hyväksi, siitä 60.000 euroon asti perintö on vaimolta veroton, lapsilla verottomuuden raja on 20.000 euroa (nyt en muista tarkkaan miten tämä meni oliko summa sitten alaikäisillä lapsilla suurempi)

Mitenkäs siinä tapauksessa jos mies tehnyt testamentin perinnöistään kuten osakerahat ym lapsilleen Eihän vaimolla ole siihen oikeutta? Nyt kysymys lapsista jotka on edellisestä liitosta.

Yhteistyössä