perinnön vaikutus asumistukeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuva

Vieras
hei...apuja kaivataan.osaako kukaan sanoa vaikuttaako asumistukeen kun saan osan rahana kuolinpesästä joka menaa nyt jakoon.summa on n 10 000e, ja tästä rahasta on perintäverot maksettu jo aikaa sitten. Eli tämä tulee kohta tililleni,mutta vaikuttaako se kuinka paljon tai pitkäksi aikaa asumistukeen? asumistukea tulee nyt n 380e??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi on kyllä ihan perseestä, eihän siitä perinnöstä oo sit mitään hyötyä jos se vähentää sit asumistukea.
Tuet on tarkoitettu tilanteisiin, joissa muilla keinoin ei selviä. Onko se hyvä vai huono juttu, siihen en ota kantaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mut näkyykö verotuksessa jos verot on jo maksettu? ja onko se muka tulo?

kela saa joka vuosi edellisen vuoden verotustiedot verottajalta eli kun seuraavat verotustiedot valmistuu, ne ilmoitetaan kelalle jolloin kela sit laittaa liikaa maksetut tuet takaisinperintään.

Alkuperäinen kirjoittaja whatever:

kela saa joka vuosi edellisen vuoden verotustiedot verottajalta eli kun seuraavat verotustiedot valmistuu, ne ilmoitetaan kelalle jolloin kela sit laittaa liikaa maksetut tuet takaisinperintään.

sitten ois meiltä pitänyt periä takaisin samoin kun meidän äidiltä mutta näin ei ole tapahtunut.
Eivätkä perineet silloin kauan sitten kun isä kuoli.

niin ja juttu on siis niin et kelalla on ne perunkirjat,joista siis on näkynyt koko ajan et oot osallinen jakamattomaan kuolinpesään.meneekö se nyt sit niin se muuttaa tuloksi sinä hetkenä kun tulee rahana? entä jos sijotan rahat johki?lähteekö asumistuki silti? tai jos lhjoitan esim äidille tai muksulle?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi on kyllä ihan perseestä, eihän siitä perinnöstä oo sit mitään hyötyä jos se vähentää sit asumistukea.

kyllä siitä jotain hyötyä on, todennäkösesti jos se perintösumma jaettas kuukausille niin enemmän siitä jäis käteen ku pelkkien omien tukien +asumistuen kanssa.

ja tosiaan kuitenkin tuo tuki sana jo kertoo että sitä saa silloin kun oikeasti on taloudellisen tuen tarpeessa.

niin ja juttu on siis niin et kelalla on ne perunkirjat,joista siis on näkynyt koko ajan et oot osallinen jakamattomaan kuolinpesään.meneekö se nyt sit niin se muuttaa tuloksi sinä hetkenä kun tulee rahana? entä jos sijotan rahat johki?lähteekö asumistuki silti? tai jos lhjoitan esim äidille tai muksulle?
Lahjoittamisessa kannattaa huomioida lahjoitettava määrä, ettei mene lahjan saavalta lahjaveroa.

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Alkuperäinen kirjoittaja whatever:

sitten ois meiltä pitänyt periä takaisin samoin kun meidän äidiltä mutta näin ei ole tapahtunut.
Eivätkä perineet silloin kauan sitten kun isä kuoli.

onkin viimevuosina kela teräystäytynyt noissa asioissa, meiltäkin perittiin 1500? opintotukia kun ei älytty ilmottaa kelalle ajoissa että opinnot päättyy ja työt alkaa, eli vaikka katkastiin opintotuki tuolloin, ois seuraavan vuoden helmikuuhun mennessä pitäny tehä vielä selvitys asiasta vaikke erillistä selvityspyyntöä lähetettykään

Sisiko sai perinnön eri tilille kuin mihin rahat normaalisti menee. Kela ei saanut perinnöstä mitään tietoa ja sitä ei siskonikaan ilmoittanut. Kaikki tuet sai ihan normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Lahjoittamisessa kannattaa huomioida lahjoitettava määrä, ettei mene lahjan saavalta lahjaveroa.
niin jos lahjoitan sen n3500 minkä voi antaa verotta.esim äidille ja sen miehelle. niin muuttaakohan se asiaa?

niin jos lahjoitan sen n3500 minkä voi antaa verotta.esim äidille ja sen miehelle. niin muuttaakohan se asiaa?
Muuttaa. Eli lahja ja siitä maksettava vero on henkilökohtainen. Jos sulla olisi 3 lasta, voisit lahjoittaa heistä jokaiselle kolmanneksen tuosta kymppitonnista eikä menisi senttiäkään lahjaveroa. MUtta kannattaa miettiä, kuinka paljon enemmän sulle se perintö tekee kuin asumistuen mahdollinen pieneneminen/menetys. Mulle ei tulisi mieleenikään lahjoittaa summaa pois vain siksi, että saisin muutaman satasen kuussa asumistukea.

Alkuperäinen kirjoittaja MissMaisa:
Ei mulla ainakaan muuttunu ja saman verran sain viime kesänä. Tiedot vein kelaan, mutta sain silti asumistuksea 510?.

ihanko totta!?

Mä olin sillon yh, mutta ei kai se asiaan vaikuta mitenkään. Kaikki tiedot vein kelaan ja päivän koska rahat saan, mutta ei asumistuki muuttunu mitenkään.

mä sain perintöä tässä muutama vuosi sitten kun äitini kuoli ja talo myytiin ja pistettiin 8 osaan se talosta saadut rahat (eli minä, mun 2 veljeä, mun isäpuolen lapset) niin mä kysyin kelalta siitä perintöasiasta ja samalla asumistuesta niin oli sen verran pieni perintö ettei vaikuttanut asumistukeen eli sai myös verottajalta tiedon myöhemmin eikä takaisinperintöä tullut

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Muuttaa. Eli lahja ja siitä maksettava vero on henkilökohtainen. Jos sulla olisi 3 lasta, voisit lahjoittaa heistä jokaiselle kolmanneksen tuosta kymppitonnista eikä menisi senttiäkään lahjaveroa. MUtta kannattaa miettiä, kuinka paljon enemmän sulle se perintö tekee kuin asumistuen mahdollinen pieneneminen/menetys. Mulle ei tulisi mieleenikään lahjoittaa summaa pois vain siksi, että saisin muutaman satasen kuussa asumistukea.

ei kun mä ajattelin sen niin,kun mun äidillä ja sen miehellä on molemmilla rahaa itellään,eli ei ne mun lahjoituksia tarvii,niin sit se raha olis siel vaan ikään kuin turvassa heillä. kun mulle se muutama satku kuussa asumistukeen ON iso raha.ja siis jos perinnöstä sen joudun maksamaan,niin sithän se on plusmiinusnolla

Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
mä sain perintöä tässä muutama vuosi sitten kun äitini kuoli ja talo myytiin ja pistettiin 8 osaan se talosta saadut rahat (eli minä, mun 2 veljeä, mun isäpuolen lapset) niin mä kysyin kelalta siitä perintöasiasta ja samalla asumistuesta niin oli sen verran pieni perintö ettei vaikuttanut asumistukeen eli sai myös verottajalta tiedon myöhemmin eikä takaisinperintöä tullut
saanko kysyä oliko kauheest pienempi tai isompi summa ku mun 10 000?

Yhteistyössä