Perinnöjaosta ja sen kiemuroista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiedoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiedoton"

Vieras
Asiathan varmasti selviävät aikanaan perunkirjoituksessakin mutta kiusaavat nyt mieltä.

Isäni vanhemmat ovat tehneet aikoinaan testamentin jossa mökki on testamentattu isäni lapsille ( siis minulle ja kolmelle sisarukselleni )
Isoisäni on nyt kuollut ja heillä oli keskinäinen testamentti.Isäni lisäksi perillisiä on 3 muuta lasta. Isäni on ilmeisesti tehnyt aikoinaan jonkin suostumuksen jossa luopuu osuudestaan koska hänellä on ulosotossa paljon velkaa ja perintöosuus menisi sitten niihin. Miten asia tästä etenee?

Setäni mukaan meidän tulee tästä lähtien maksaa mökin verot ja vakuutukset koska se on nyt meidän??? ( Mun mielestä se ei ole meidän, tai no korkeintaan puolet siitä on) Ilmeisesti perintöverot lankeavat myös maksuun nyt tai ainakin tästä isoisän puolikkaasta. Isovanhemmat omistivat mökin yhdessä.
Itselleni asia on yksi ja sama mutta veljeni on asiasta kiukkuinen ja kieltäytyy maksamasta veroja ym kuluja. Olisiko kellään tietoa kenelle ne kiinteistöverot ja muut pakolliset maksut kuuluvat?
Odotan tulevaa kauhulla sillä isällämme on käyttöoikeus mökkiin joten tässä tulee vielä olemaan monta mutkaa suoristettavana koska isä halunee käyttää mökkiä kuten tähänkin saakka ikään kuin omanaan ja tekee suuria suunnitelmia joita en itse ainakaan täysin hyväksy.

Luopuisin koko paikasta jos se ei olisi minulle tunnearvoltaan kovin tärkeä ja vahva side isovanhempiini.

Riippuu ensiksikin siitä saavatko muut osakkaat (isäsi sisarukset) oman osansa eli onhan heille tullut perinnöksi heidän lakiosansa? En osaa sanoa suoraan paljonko se on ja paljonko ukki on voinut testamentata (olikohan puolet omaisuudestaan voi testamentata kelle haluaa). Mökki on teidän jos tuo mökki sopii isänne osuudesta kuolinpesään. Jos mökki ainoa omaisuus tulee ongelmia, koska toiset voi vaatia omaan osaansa. Koko omaisuuttaan ei ole voinut testamentata muualle, koska on lapsia. Jos isällänne on täysi käyttöoikeus voi hän tätä käyttää. Te omistatte mökin ja maksatte sen kulut, mutta isänne osallistuu tähän, koska hän käyttää mökkiä. Mut kysy vielä vaikka laki24-palvelusta. www.laki24.fi ja siellä on yht.tiedot.

[QUOTE="vieras";22182495]Riippuu ensiksikin siitä saavatko muut osakkaat (isäsi sisarukset) oman osansa eli onhan heille tullut perinnöksi heidän lakiosansa? En osaa sanoa suoraan paljonko se on ja paljonko ukki on voinut testamentata (olikohan puolet omaisuudestaan voi testamentata kelle haluaa). Mökki on teidän jos tuo mökki sopii isänne osuudesta kuolinpesään. Jos mökki ainoa omaisuus tulee ongelmia, koska toiset voi vaatia omaan osaansa. Koko omaisuuttaan ei ole voinut testamentata muualle, koska on lapsia. Jos isällänne on täysi käyttöoikeus voi hän tätä käyttää. Te omistatte mökin ja maksatte sen kulut, mutta isänne osallistuu tähän, koska hän käyttää mökkiä. Mut kysy vielä vaikka laki24-palvelusta. Suomen laki suomeksi - LAKI24.fi ja siellä on yht.tiedot.[/QUOTE]

Lisään vielä: maksut tulee teille vasta kun mökki omistuksessanne, nyt sen maksaa kuolinpesä kun sitä ei vielä jaettu. Jaon jälkeen omistaja maksaa.

[QUOTE="tiedoton";22182508]Niin muille on varmasti ihan riittävästi osuutta, kerrostalo asunto ja osakkeita ja käteistäkin taitaa olla ihan reilusti.[/QUOTE]

Sitten te saatte sen mökin, kuten testamentissa on mainittu. Mutta jakoon asti maksut hoitaa kuolinpesä eli ne menee vainajan omaisuudesta. Jaon jälkeen maksut siirtyy teille samoin kuin mökin omistajuus. Käyttökulujen hoidosta varmaan keskustelette keskeneen te ketkä omistatte ja ketkä käyttävät mökkiä.

[QUOTE="vieras";22183248]Ei isällä ole virallista käyttöoikeutta mökkiin, perintöhän on hypännyt hänen ylitsensä.[/QUOTE]

No, en siitä tiedä olen joskus vuosia sitten ko testamentin nähnyt ja siinä on määrätty isäni käyttöoikeudesta, samoin muistan, että meidän lasten aviopuolisoiden avio-oikeus (?) mökkiin on rajattu pois, mikä lieneekään oikea sanamuoto en muista.

Mutta käsittääkseni tuo on aivan mahdollista ja jopa sitten huomioidaan esim perintöverossa, isän on ns rasite meille.

[QUOTE="vieras";22182585]Sitten te saatte sen mökin, kuten testamentissa on mainittu. Mutta jakoon asti maksut hoitaa kuolinpesä eli ne menee vainajan omaisuudesta. Jaon jälkeen maksut siirtyy teille samoin kuin mökin omistajuus. Käyttökulujen hoidosta varmaan keskustelette keskeneen te ketkä omistatte ja ketkä käyttävät mökkiä.[/QUOTE]

Osaako joku vielä sanoa jos isovanhemmilla oli keskinäinen testamentti niin voiko jakoa edes vielä tehdä? Vai jääkö asiat odottamaan joka minulle kyllä sopisi paremmin kuin hyvin.

Kuolinpesäähän ei ole pakko jakaa ja jos pesässä ei ole varoja (vaikkakin ilmeisesti nyt on) niin jokainen osakas joutuu osaltaan maksamaan niitä kuluja.

Kun perinnön jako on tehty niin omistatte mökistä tosiaankin osan porukalla ja ilmeisesti mumminne myös osan. Sen jälkeen omistussuhteessa automaattisesti tulee kiinteistövero. Ja luonnollisesti omistajat vastaavat kaikista kustannuksista.

Jos mökkiä rasittaa käyttöoikeus jollekin henkilölle niin sillä saattaa (en ole varma onko mökin kohdalla sama kun asunnon) olla merkitystä verotusarvon suhteen.

Perintöverot tulevat myös jokaiselle teille henk.koht maksettavaksi verotusrajojen puitteissa. Jos veljesi haluaa välttyä maksuilta on hänen ilmoitettava ettei ota perintöä vastaan. Ilmoitus on tehtävä perunkirjoituksen yhteydessä ei vasta kun kulujen todellisuus selviää..

[QUOTE="tiedoton";22183388]Osaako joku vielä sanoa jos isovanhemmilla oli keskinäinen testamentti niin voiko jakoa edes vielä tehdä? Vai jääkö asiat odottamaan joka minulle kyllä sopisi paremmin kuin hyvin.[/QUOTE]

Riippuu vähän ilmeisesti sanamuodoista. Minun vanhemmillani oli täysi keskinäinen testamentti ja äiti kuoli viime talvena. Isäni peri kaiken, meidän piti vain laittaa nimi paperiin, että emme moiti testamenttia. En tiedä miten olisi asia edennyt jos olisi sitä testamenttia vastustettu. Käsitin että olisimme voineet vaatia niitä lakiosia. Sinulla ja sisaruksillasihan ei ole lakiosuutta isovanhempienne omaisuuteen eli ymmärtäisin että asia ei ole nyt ajankohtainen kohdallanne vaan vasta kun mummista aika jättää

Kiitos kaikille vastauksista, pitänee vain saada veli rauhoittumaan vielä hetkeksi. Parin kuukauden sisään on perunkirjoitukset jossa asia varmasti selkenee paljon.
Olisipa niin paljon helpomapaa sanoa, etten huoli mutta paikka on niin tärkeä minulle :)

[QUOTE="vieras";22183500]Jos mökki on niin arvokas että siitä menee perintöveroa niin se teidän pitää maksaa nyt vaikkei jakoa tehtäisikään.[/QUOTE]

Kyllä mä olen laskeskellut että hieman joudumme maksamaan perintöveroa. Arvo on jotain 160 000-190 000 euron välillä. Mutta eikö olekin niin, että mummille jää mökistä vielä oma puolikkaansa? Josta sitten maksamme verot mummin jälkeen? Vai onko tämä mahdollista?

[QUOTE="tiedoton";22183559]Kyllä mä olen laskeskellut että hieman joudumme maksamaan perintöveroa. Arvo on jotain 160 000-190 000 euron välillä. Mutta eikö olekin niin, että mummille jää mökistä vielä oma puolikkaansa? Josta sitten maksamme verot mummin jälkeen? Vai onko tämä mahdollista?[/QUOTE]

Käsittääkseni jos mökki on testamentattu teille ja ukilla ja mummolla keskenäinen niin nämä ovat eri asioita. Eli mummolle tulee puolet muusta omaisuudesta, mutta mökki teille kokonaan, koska se testamentattu nimenomaan teille. Maksatte nyt mökistä täyden perintöveron.
Suosittelen jakamaan pesän nyt, jos mahdollista, eikä odottamaan mummon kuolemaa. Asiat voi mutkistua-kokemusta on ja huonoa sellaista. Esim. jos isänne joku sisaruksista kuolee ennen mummoanne ja tulee yllätys perillisiä tai jollekin perilliselle tulee maksuja ulosottoon.

Yhteistyössä