perinnöstä.en jaksa uskoa...

ýritän selvitellä asiaa kolmen lapseni puolesta..yksi heistä täysi-ikäinen ja kaksi teiniä...isänsä ei ole missään tekemisissä ollut vuosiin ja huoltokin muutettu yhteishuollosta yksinhuoltoon.silti sain käsityksen,jotta jos lapsista joku menehtyy ilman omia lapsia,isänsä perii heidän omaisuudestaan puolet! ei jaksa ymmärtää ???onko teillä tietoa ...
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja HeViEe:
onko isällä lakisääteinen oikeus lapsensa omaisuteen,kuten lapsella vanhempiensa? jos ei näin ole niin sitten tietenkin suosittelen testamenttia....
Kyllä on. Meillä sama tilanne että olen yksinhuoltaja, eikä lasten isä ole ollut missään tekemisissä lastensa kanssa ja elatusmaksutkin ovat tulleet sossun kautta elatusapuna. Kun kävin lapsille tilejä avaamassa pankista, minulle oli yllätys, että isä saa käydä yksin ja ilman minun lupaa tyhjentämässä lastensa tilit, vaikka minä olen ne avannut ja rahat sinne laittanutkin. Onneksi tuo tuli puheeksi ja teinkin tiliin ehdon, että minä olen tilin käyttäjä.

 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kun kävin lapsille tilejä avaamassa pankista, minulle oli yllätys, että isä saa käydä yksin ja ilman minun lupaa tyhjentämässä lastensa tilit, vaikka minä olen ne avannut ja rahat sinne laittanutkin. Onneksi tuo tuli puheeksi ja teinkin tiliin ehdon, että minä olen tilin käyttäjä.
Tilien käyttöoikeus pitääkin aina rajata erkseen. Ihmetyttää kyllä, jos isä ei ole lapsensa huoltaja, miten voisi tyhjentää tilin...

En ole ihan varma, mutta käsittääkseni isä ei ole ns. rintaperillinen, eli testamentilla voi rajoittaa isän perimysoikeutta. Lapsien lakiosaahan ei voi testamentilla poistaa.
Perimys menee niin, että vanhemmat perivät lapsensa, jos omia lapsia ei ole, eli siinä mielessä ap on ymmärtänyt ihan oikein.
 
Vieras
Alle kahdeksantoistavuotiaskin voi tehdä testamentin tietyin ehdoin.
"Joka on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, saa testamentilla määrätä jäämistöstään. Testamentin saa tehdä nuorempikin, jos hän on tai on ollut naimisissa, ja viisitoista vuotta täyttänyt muutoinkin siitä omaisuudesta, jota hänellä on oikeus itse hallita"
 
Testamentilla voi muuttaa lakisääteistä perimysjärjestystä. 18 vuotta
> täyttänyt saa testamentilla määrätä jäämistöstään.
>
> Testamentin saa tehdä viisitoista vuotta täyttänyt siitä omaisuudesta,
> jota hänellä on oikeus itse hallita, eli käytänössä itse hankkimastaan
> omaisuudesta.
 

Yhteistyössä