periikö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[quote="KeittiönoitaRahat voi toki hassata ennen kuolemaansakin, mutta mulla suurin osa omaisuudesta on kiinni tässä kodissani enkä ajatellut mummovuosiani sillan allakaan asua :D [/quote]

Tuohon on keinonsa. Olikohan se joku käänteinen laina?
Voit myydä asuntosi pankille, mutta jatkaa siinä elämistä. Pankki maksaa sinulle joka kuukausi tietyn summan ja jos kupsahdat liia pian, niin loppu jää perinnöksi. En minäkään haluaisi mitään huumehörhöilyä rahoittaa.

Entä jos kelpoveljiä onbkin kaksi ja se toinen vaan saa iloita mummon hoitamisesta hänen elinaikanaan (ja seurasta, muistoista, eläkkeestä ja omaishoidontuesta). Ja sit se vielä periikin kaiken eikä toinen saa mitään. Jos se vaik oli niin kelpoveli ettei edes kehdannut sanoa että hoitaisi hänkin miniöineen mielellään, kun se äänekkäämpi veli oli niin sitä mieltä että näin on hyvä?

Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:
Entä jos kelpoveljiä onbkin kaksi ja se toinen vaan saa iloita mummon hoitamisesta hänen elinaikanaan (ja seurasta, muistoista, eläkkeestä ja omaishoidontuesta). Ja sit se vielä periikin kaiken eikä toinen saa mitään. Jos se vaik oli niin kelpoveli ettei edes kehdannut sanoa että hoitaisi hänkin miniöineen mielellään, kun se äänekkäämpi veli oli niin sitä mieltä että näin on hyvä?
Mä lähden edelleen siitä ajatuksesta, että mun omaisuuteni on mun. Miksi esimerkissäsi sen toisen pitäisi saada osa mun omaisuudestani? Tai edes sen toisen? Voisinhan mä ajatella niinkin, että kummallakin on elämä mallillaan, joten perintöni annan kodittomille kissoille....ne kun tarvitsisivat perintöäni enemmän kuin kumpikaan lapsistani. Mun lapseni eivät ole laittaneet rikkaakaan ristiin tämän asunnon maksamiseksi, joten miksi heidän pitäisi tästä mitään saadakaan? Noh, tää nyt on mun osaltani vaan perintöasioiden pohdiskelua, mun lapset tulee kyllä kumpikin saamaan oman puolikkaansa omaisuudestani, jos eivät elämässään mene mitään suuria töppäilyjä tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Alkuperäinen kirjoittaja onni:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
meillä on testamentti koskien lasten osuutta,miehen lapsi saa vain lakiosan,kun taas meidän yhteiset lapset saa laki ja perintöosan.

Onpas lapset laitettu eriarvoiseen asemaan... :-/

Mä en ikinä voisi tehdä lapsilleni noin!

no eihän se ole mun lapsi.ei kai se voi mun ja mun miehen hankkimaa omaisuutta saada samalla tavalla kuin meidän yhteisten lasten. Miehen lapsella on oma äiti jonka hän kyllä perii.

Sinunkin lapsillasi on äiti, jonka lapset perivät! Sekä sinun että ex-vaimon lapsilla on vain yksi ja sama isä, jonka tulisi kohdella kaikkia jälkeläisiään tasapuolisesti!

No mutta mietitäänpä tilannetta, jossa toinen esim. vaimo tienaa huomattavasti enemmän kuin miehensä. Mies kuolee, minkä jälkeen tehdään ositus aivan kuten avioerotilanteissakin tehdään.

Jos naisen omaisuuden arvo olisi ollut 300 000 euroa, ja lesken, eli miehen omaisuuden arvoksi saataisiin 25 000 euroa, eli yhteensä 325 000 euroa, olisi lesken, eli miehen avio-oikeuden perusteella tuleva osituksen mukainen summa miehelle olisi 162 500 euroa, mikä aikanaan siirtyy hänen lapselleen/lapsilleen.

Eli tällöin miehen aikaisemmasta suhteesta oleva lapsi perisi kyllä, vaikka olisi kyseessä vain lakiosa, huomattavasti suuremman summan, kuin mitä ilman "äitipuolta". ilman äitipuoltahan perittävän omaisuuden arvo isän puolelta olisi ollut tuo 25 000 euroa, josta hän lain mukaan on oikeutettu lakiosaan, eli 12 500:aan, ja tietysti, jos muita perijöitä ei ole, niin koko summaan 25000:n. Ja yhä edelleen täytyy muistaa, että tämä aikaisemmasta suhteesta oleva lapsihan tulee perimään vielä oman äitinsäkin...

Että enpä nyt tiedä, onko tuo niin kovin epätasa-arvoista, mieheni kohdalla hänen isänsä oli mennyt uusiin naimisiin, ja appi-ukolla oli tehnyt avioehdon uuden vaimonsa kanssa, eikä meistä nyt ketään tajunnut olla katkera siitä, että mieheni ja hänen siskonsa eivät saaneet osaa tämän uuden vaimon omaisuudesta... Tässähän tilanne on aivan sama, eli avioehdolla oli suljettu miehen (appiukon) perillisten mahdollisuus osituksen kautta saada lesken omaisuutta haltuunsa, joka sitten aikanaan menee hänen lapsilleen.

tässä on asiaa. ei kannata tulla sanomaan mikä on oikein ja mikä väärin. toki sellaiset naiset joilla on aiemmasta suhteesta lapsi haluuvat että aiemman suhteen lapsi saisi samat oikeudet kuin uuden liiton,mutta tasan ei käy onnen lahjat.mun lapset saa enempi,kuin mun miehen,koska mulla oli jo ennen avioliittoa huom. enempi omaisuutta kuin mun miehellä.Mä en halua että mun hankkima omaisuus jakautuu eri sukuun.ja tämähän on täysin laillista jättää joku perintöosaa vaille.Me tehtiin oikein ja se pysyy!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
meillä on testamentti koskien lasten osuutta,miehen lapsi saa vain lakiosan,kun taas meidän yhteiset lapset saa laki ja perintöosan.

Onpas lapset laitettu eriarvoiseen asemaan... :-/

Mä en ikinä voisi tehdä lapsilleni noin!

no eihän se ole mun lapsi.ei kai se voi mun ja mun miehen hankkimaa omaisuutta saada samalla tavalla kuin meidän yhteisten lasten. Miehen lapsella on oma äiti jonka hän kyllä perii.

Sinunkin lapsillasi on äiti, jonka lapset perivät! Sekä sinun että ex-vaimon lapsilla on vain yksi ja sama isä, jonka tulisi kohdella kaikkia jälkeläisiään tasapuolisesti!

No mutta mietitäänpä tilannetta, jossa toinen esim. vaimo tienaa huomattavasti enemmän kuin miehensä. Mies kuolee, minkä jälkeen tehdään ositus aivan kuten avioerotilanteissakin tehdään.

Jos naisen omaisuuden arvo olisi ollut 300 000 euroa, ja lesken, eli miehen omaisuuden arvoksi saataisiin 25 000 euroa, eli yhteensä 325 000 euroa, olisi lesken, eli miehen avio-oikeuden perusteella tuleva osituksen mukainen summa miehelle olisi 162 500 euroa, mikä aikanaan siirtyy hänen lapselleen/lapsilleen.

Eli tällöin miehen aikaisemmasta suhteesta oleva lapsi perisi kyllä, vaikka olisi kyseessä vain lakiosa, huomattavasti suuremman summan, kuin mitä ilman "äitipuolta". ilman äitipuoltahan perittävän omaisuuden arvo isän puolelta olisi ollut tuo 25 000 euroa, josta hän lain mukaan on oikeutettu lakiosaan, eli 12 500:aan, ja tietysti, jos muita perijöitä ei ole, niin koko summaan 25000:n. Ja yhä edelleen täytyy muistaa, että tämä aikaisemmasta suhteesta oleva lapsihan tulee perimään vielä oman äitinsäkin...

Että enpä nyt tiedä, onko tuo niin kovin epätasa-arvoista, mieheni kohdalla hänen isänsä oli mennyt uusiin naimisiin, ja appi-ukolla oli tehnyt avioehdon uuden vaimonsa kanssa, eikä meistä nyt ketään tajunnut olla katkera siitä, että mieheni ja hänen siskonsa eivät saaneet osaa tämän uuden vaimon omaisuudesta... Tässähän tilanne on aivan sama, eli avioehdolla oli suljettu miehen (appiukon) perillisten mahdollisuus osituksen kautta saada lesken omaisuutta haltuunsa, joka sitten aikanaan menee hänen lapsilleen.

tässä on asiaa. ei kannata tulla sanomaan mikä on oikein ja mikä väärin. toki sellaiset naiset joilla on aiemmasta suhteesta lapsi haluuvat että aiemman suhteen lapsi saisi samat oikeudet kuin uuden liiton,mutta tasan ei käy onnen lahjat.mun lapset saa enempi,kuin mun miehen,koska mulla oli jo ennen avioliittoa huom. enempi omaisuutta kuin mun miehellä.Mä en halua että mun hankkima omaisuus jakautuu eri sukuun.ja tämähän on täysin laillista jättää joku perintöosaa vaille.Me tehtiin oikein ja se pysyy!!!!!

Eikö nuo asiat voi hoitaa myös avioehdolla? Kysehän on ollut kaikeissa viesteissä yhteisestä omaisuudesta, siis siitä joka on yhdessä tienattu.

Osituksenkin voi pyytää kohtuullistamaan, ei tietenkään kukaan halua lapselleen niitä rahoja, jotka hänelle ei kuulu.

Oletko sitten mahdollisessa avioerotilanteessa valmis jakamaan omaisuutesi tasan miehesi kanssa? Mutta, kuten jo alkuun totesin - nämä ovat kinkkisiä asioita! Kukin koettaa varmasti tehdä parhaansa ja ahnehan ei meistä kukaan ole :whistle:

MINÄ en kuuna kullan valkeana tietoisesti aseta lapsiani eriarvoiseen asemaan. Sille en mitään voi, että esikoinen siinä asemassa kuitenkin on. En tiedä, mutta epäilen että isänsä haluaa aikanaan jättää omaisuutensa uuden liiton lapselleen, jolloin siellä päässä jaetaan raha 25 % esikoiselle, 75 % kuopukselle. Jättäisi ilman jos voisi, mutta onneksi ei voi.

Meidän perheessä on sekä yhteistä omaisuutta että miehen omaisuutta. Miehen omaisuus on miehen ja sellaisena pysyköön. Yhteisestä omaisuudesta lapset saavat kukin osansa ja esikoiseni jää siinä vähemmälle, kun aikanaan perii vain minut.

Alkuperäinen kirjoittaja maijon:
Alkuperäinen kirjoittaja Piitsi82:
Nyt kun teitä viisaita on täällä,niin kertokaas mulle asiasta täysin ulkona olevalla,että kun ihminen kuolee ja häneltä jää puoliso ja lapset sekä muutama kymppitonni velkaa,niin onko hänen lapsensa velvollisia maksamaan isänsä velat pois vaikka ne on äidin kanssa yhdessä otettu?

Periaatteessa velkoja ei voi periä. Esim jos isällä on velallinen firma olemassa, niin periaatteessa lasten ei niitä velkoja tarvi maksaa. Mutta silloin yleensä firma menee siihen velan maksuun, eli lapset ei peri sitäfirmaakaan. Nämä on vaikeita juttuja, kannattaa kysyä joltain joka ammattinsa puolesta tietää paremmin.

Kylläpä muuten velat voi periä, kokemusta on. Mikäli vanhemmalla on velkoja, lapsi perii ne kyllä, ellei tietyn ajan sisällä vanhemman kuolemasta hae sitä "konkurssikäsittelyä", jolloin kuolleen vanhemman velat siirtyvät valtion maksettaviksi. Eli kannattaa olla ajoissa liikenteessä, muuten voi saada mukavat yllätykset perintönä... ;)

Yhteistyössä