Periikö lapsi helpommin siniset vai ruskeat silmät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mulan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ruskeat silmät,miehellä jotkut vihertävät.Kahdella lapsella ruskeat silmät,yhdellä siniset :whistle: Kaikilla kuitenkin sama isä :laugh.
Äidilläni on ruskeat,isälläni siniset ja veljelläni siniset silmät.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja tere:
Vihreät silmät periytyvät myös dominoivasti.

Vihreitä silmiäkin on niin monenlaisia vaaleenvihreet, joillain taas on ihan ruskeenvihreitäkin ja sit kaikkea siltä väliltä (kuten muissakin väreissä on laaja skaala).
Enpä ole moista kuullutkaan.

Tämä dominoivuushan tarkoittaa että jos on kahta eri sorttia saatavilla esim ruskeasilmäisyyden aiheuttava geeni ja sinisilmäisyyden aiheuttava geeni, ruskeasilmäisyys doninoituu sinisilmäisyyden edelle niin sanotusti eli henkilöllä on ruskeat silmät. Jos taas henkilöllä on vihreäsilmäisyyttä sekä ruskeasilmäisyyttä aiheuttava geeni, voi henkilö saada jommat kummat.

Meillä on esikoisella siniset, kuten mullakin. Paitsi että jossain valossa niissä näkyy ihan pikkusen ruskeeta. Kahdella keskimmäisellä on ihan tumman ruskeat silmät. Ja nuorimmaisella ruskeat, mut ei niin tummat, kuin miehellä ja keskimmäisillä.

Tää nyt sit taas poikkeaa aiheesta mutta entäs sitten hiustenväri?
Itse perus-skandinaavi siniharmailla silmillä ja vaaleilla hiuksilla, miehellä aivan tummanruskeat silmät ja hiukset. Voiko tuo mein nassikka saada ruskeat silmät ja vaaleat hiukset niinkuin sukulaiset ovat aprikoineet :o

Enpä tiedä kts oma esimerkkini... tuon sini-ruskea peritymisen mallin kyllä hallitsen (sen perusjutun nythän asiaan tullut uutta tietoa) mutta tämä vihreäsilmäisyys ei ole ikinä auennut.

esim. minulla todella vihreät silmät (keskellä kellanruskea rengas), miehelläni sinistäkin sinisemmät silmät ja pojallamme siniset joissa vihreä rengas keskellä..

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Tää nyt sit taas poikkeaa aiheesta mutta entäs sitten hiustenväri?
Itse perus-skandinaavi siniharmailla silmillä ja vaaleilla hiuksilla, miehellä aivan tummanruskeat silmät ja hiukset. Voiko tuo mein nassikka saada ruskeat silmät ja vaaleat hiukset niinkuin sukulaiset ovat aprikoineet :o

Voi toki.

Meillä mies tosi tumma (puoliksi brasilialainen), tummat ruskeat silmät ja hiukset. Kummatkin pojat on pellavapäitä ja sinisilmäisiä :) Mun puolelta kummatkin isovanhemmat, sekä isoisovanhemmat sinisilmäisiä. Miehen äiti (ja luulen, että isovanhemmatkin äidin puolelta) sinisilmäisiä, isä ruskeasilmäinen ja sen puolen suku varmaan kaikki ruskeasilmäisiä :D

Muistelisin että ruskea olis dominoiva väri.

Myö ollaan ihmetelty, miten kuopuksella on siniset silmät vaikka sekä minä että mies ollaan vihreesilmäsiä? Ja tästä ei voi syyttää talonmiestä eikä ees posteljoonia, molemmat lapset on kyl miun miehen :laugh: Esikolla on vihreet silmät.

Mun isoisällä on ruskeat silmät, isoäidillä siniset, äidillä ja sen veljellä ruskeat, mun isällä vihreät, mulla ruskeat, veljellä vihreät.

Mä itse olen melko tumma, useasti luultu ulkomaalaiseksi tai ainakin osittain ulkomaalaiseksi. Mun mies on tummaihoinen ja täten siis mustahiuksinen ja ruskeasilmäinen. Kuvittelin aina, että meidän lapsista tulisi mustatukkaisia ja melko tummia ihonväriltään, mutta kuinkan kävikään. Pojilla on PALJON vaaleampi tukka, kuin mulla, silmät tosin on tosi tummat, ihokin on aika vaalea. Ainoastaan meidän tytöllä 6kk on musta tukka. Miehen kavereitten lapset, joiden äidit on ihan blondeja (ei älykkyydeltään siis ;) ) ovat paljon meidän poikia tummempia ja mustatukkaisia. Piirteetkin ovat enemmän afrikkalaiset, kuin meidän lapsilla.

Sinisilmäisyys on ns. väistyvä geeni, joten helpommin periytyy ruskeat, tuuripeliähän tämäkin on, mutta ruskeat silmät ovat todennäköisemmät. Kantsii googlettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mulan:
Kumman puolelta teidän lapset on periny silmien värin?

Mulla itellä on tummat hiukset ja tosi ruskeet silmät ja jotenkin oon kuvitellu, että lapsikin ne perisi. Lapsella on kuitenkin isän värit eli vaalee tukka ja tosi siniset silmät. Eikö ruskea ookkaan se dominoiva väri? Jotenkin oon aina kuvitellu näin.

Minun äitilläni on kanssa melkein musta tukka ja tummanruskeat silmät, mutta kenelläkään hänen viidesta lapsesta ei ole ruskeita silmiä eikä niin tumma tukkaa.... eli niin paljon siitä ruskean dominoivaisuudesta..

Tosin äitini äiti taas oli todella vaalea ja sinisilmäinen ja kaikki 11lasta perivät isältä ruskeat silmät ja tumman tukan!

Mulla on ruskeet silmät ja neljällä lapsella on myös ruskeet, esikolla on sekaväriset, ehkä siel vähän ruskeetaki on seassa. Ja noilla neljällä on ollu ihan syntymästä asti ruskea väri...

Alkuperäinen kirjoittaja mulish:
Mites voiko kaksi sinisilmäistä saada ruskeasilmäisen lapsen?

Voi,jos suvussa on ruskeasilmäisyyttä.Kyllä ne pomppii sukupolvien yli noi tietyt piirteet.

Täällä isä ja äiti tummia hiuksiltaan ja silmiltään,mutta yhdellä lapsista ihan blondit hiukset ja helakan siniset silmät ja juu ei,ei ole postimiehen lapsi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:

Enpä tiedä kts oma esimerkkini... tuon sini-ruskea peritymisen mallin kyllä hallitsen (sen perusjutun nythän asiaan tullut uutta tietoa) mutta tämä vihreäsilmäisyys ei ole ikinä auennut.

esim. minulla todella vihreät silmät (keskellä kellanruskea rengas), miehelläni sinistäkin sinisemmät silmät ja pojallamme siniset joissa vihreä rengas keskellä..

Tämä dominoivuushan tarkoittaa että jos on kahta eri sorttia saatavilla esim ruskeasilmäisyyden aiheuttava geeni ja sinisilmäisyyden aiheuttava geeni, ruskeasilmäisyys doninoituu sinisilmäisyyden edelle niin sanotusti eli henkilöllä on ruskeat silmät. Jos taas henkilöllä on vihreäsilmäisyyttä sekä ruskeasilmäisyyttä aiheuttava geeni, voi henkilö saada jommat kummat.

Alkuperäinen kirjoittaja mulish:
Mulla ruskeet ja miehellä siniset. Esikoisella ruskeat silmät ja pojilla siniset.

Mites voiko kaksi sinisilmäistä saada ruskeasilmäisen lapsen?

Jos äidin geenit on esim. niin että isä on ruskeasilmäinen ja äiti sinisilmäinen ja isällä samalla tavalla voivat kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mun mummolla on ruskeasilmäiset vanhemmat, heillä on viisi lasta joista vain yhdellä on ruskeat silmät.

Kaverilla on ruskeat silmät ja kummallakaan heidän lapsista ei ole.

..

Minulla siniset, vaimolla ruskeat, ja muksuilla vihreät... ai niin kuin naapurin kivalla sedällä... :?=)

Yhteistyössä