Periaatteet - sisarusten välinen tasavertaisuus maallisessa mammonassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Järki-ihminen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mama";27203227]Aivan pöyristyttävä ajatuskin, että vanhempi olisi tilivelvollinen lapsilleen, ihan sama kumpaan sillä kertaa rahaa laitetaan! :O

Meillä homma toimii niin, että esim. jos kummallekin ostetaan lelu, niin ostetaan sit se mieleinen eikä tuijoteta niitä hintalappuja. Hyvin usein hommassa käy sillai, et toisella on 3€ maksava lelu ja toisella 15€. Emme kuitenkaan hyvitä toiselle lapselle 12€:a vaan molemmat lapset on tyytyväisiä kun saivat mitä halusivat.[/QUOTE]

Jep, ja eri ikäisillä eri hintaiset vielä aika luonnollisesti. Mutta ei, exän leirissä homman nimi menee niin että aikuiset omahyväisesti laittavat lapset vertailemaan hintalappuja keskenään jouluna omasta kehotuksesta ja oikein korostavat tällaista "tasapuolisuutta" lapsille. Olen nähnyt.

Järki-ihminen, saako vielä kysyä, ovatko lapsesi samaa sukupuolta? Jätä vastaamatta, jos kysymys on jo liian yksityiskohtainen. Mietin vaan sitä, millaisia yhteneväisyyksiä tilanteellanne on siihen, joka meillä oli kun puolison ensimmäisen avioliiton lapsi oli alaikäinen ja oikeastaan vieläkin, kun hän on jo aikuinen. Muutamia samankaltaisuuksia on ollut täälläkin. Meillä kyse on siitä, että on yksi tytär ja kaksi veljeä, jotka ovat siis tytölle velipuolia. Vieläkin joskus kuulee sitä, miten "pojat on aina saaneet kaiken, eikä hän mitään".

[QUOTE="sannamari";27203234]Minusta tuollainen on naurettavaa jakamista jokaisessa pikku asiassa erikseen.. Kun ajattelee, niin sinä aikana kun lapset kasvavat aikuiseksi niin pitkällä aika välillä molemmat saavat yhtä paljon, vaikkakin eri aikaan.
Isäni avusti minua opinnoissani maksamalla vuokrakuluja ammattikorkeakoulun ajan 8 vuotta sitten.. Silloin pikkuveljeni ei saanut mitään kun hän asui vielä kotona. Nyt kun pikkuveljeni opiskelee niin isäni avustaa häntä samalla tavalla vuokrakulujen suhteen. Minulle ei ole merkitystä sillä, että veljeni on opiskellut pari vuotta pidempään yliopistossa kuin minä ja "saanut" enemmän avustusta. Olisi aika hölmöä alkaa nurisemaan asiasta ja vaatimaan tasoitusta isältä rahallisesti.

Isälläni on oikeus käyttää rahansa elin aikanaan parhaaksi katsomallaan tavalla ja olen kiitollinen siitä, että olen saanut apua opiskeluaikaan. Ja olisinhan itsekin voinut yliopistoon hakea opiskelemaan pidemmän kaavan mukaan....
Veljen kanssa tosin koetaan, että me olemme olleet perheessä samalla viivalla ja meitä on arvostettu ja rakastettu yhtä paljon. Ehkä se on se syy, ettei rahalla ja sen käytöllä meihin ole merkitystä. Ja meillä ei siis ole ollut rahaa yllin kyllin vaan lapsena talven ruokarahat kerättiin perheenä yhdessä metsästä marjoina ja niitä myymällä. Äidillämme on sen verran pienet tulot, ettei hän ole pystynyt osallistumaan rahallisesti meidän opiskeluun, mutta senkin edestä hän on täyttänyt jääkaappiamme ruoilla ja herkuilla.[/QUOTE]

Tämä on juuri sen mukaista miten itse ajattelen. Kiitos kertomastasi!

[QUOTE="vieras";27203256]Järki-ihminen, saako vielä kysyä, ovatko lapsesi samaa sukupuolta? Jätä vastaamatta, jos kysymys on jo liian yksityiskohtainen. Mietin vaan sitä, millaisia yhteneväisyyksiä tilanteellanne on siihen, joka meillä oli kun puolison ensimmäisen avioliiton lapsi oli alaikäinen ja oikeastaan vieläkin, kun hän on jo aikuinen. Muutamia samankaltaisuuksia on ollut täälläkin. Meillä kyse on siitä, että on yksi tytär ja kaksi veljeä, jotka ovat siis tytölle velipuolia. Vieläkin joskus kuulee sitä, miten "pojat on aina saaneet kaiken, eikä hän mitään".[/QUOTE]

Eri sukupuolta ovat, mutta sillä ei ole tässä kohtaa merkitystä ollut mielestäni, se ei ole vaikuttanut mihinkään. Vain näiden exän leiriläisten toimesta tehtyjen temppujen vaikutus on havaittavissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Järki-ihminen?;27203280:
Eri sukupuolta ovat, mutta sillä ei ole tässä kohtaa merkitystä ollut mielestäni, se ei ole vaikuttanut mihinkään. Vain näiden exän leiriläisten toimesta tehtyjen temppujen vaikutus on havaittavissa.

Luulen, että teillä vaikuttaa tuo lapsen ikäero kuitenkin. Sehän se juuri aiheuttaa sen, että lasten tarpeet ja toiveet ovat "epäsynkassa". Huomaako nuorempi lapsi näitä asetelmia ja ongelmia, onko hän niistä tietoinen? Onko lasten välit keskenään hyvät?

[QUOTE="vieras";27203291]Luulen, että teillä vaikuttaa tuo lapsen ikäero kuitenkin. Sehän se juuri aiheuttaa sen, että lasten tarpeet ja toiveet ovat "epäsynkassa". Huomaako nuorempi lapsi näitä asetelmia ja ongelmia, onko hän niistä tietoinen? Onko lasten välit keskenään hyvät?[/QUOTE]

No eivät ne samassa synkassa ikäeron vuoksi ole, mutta sanotaanko näin että nuorempi vaikuttaa usein kypsemmältä usein näitä asioita käsitellessä.

Eikä pitäisi mitään ihmeempää synkkaongelmaa oikeasti olla koska valmius olisi tehdä molempien kanssa yhdessä ja erikseen. Nuo exän leirin periaatteet joita toitotetaan, ovat se ongelma tässä ja se miten vanhempi toimii ja käyttäytyy niiden perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja Järki-ihminen?;27203359:
No eivät ne samassa synkassa ikäeron vuoksi ole, mutta sanotaanko näin että nuorempi vaikuttaa usein kypsemmältä usein näitä asioita käsitellessä.

Eikä pitäisi mitään ihmeempää synkkaongelmaa oikeasti olla koska valmius olisi tehdä molempien kanssa yhdessä ja erikseen. Nuo exän leirin periaatteet joita toitotetaan, ovat se ongelma tässä ja se miten vanhempi toimii ja käyttäytyy niiden perusteella.

Ja vanhempi siis sorsii nuorempaa tältä pohjalta. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Järki-ihminen?;27203359:

On kyllä niin turhaa tuollainen. Ja keljua. Vaikutat tosiaan nimimerkkisi veroiselta ja toisaalta nuoren elämäkin saattaa nopsasti muuttua, kun se aikuistuminen tapahtuu. Hän saattaa itse huomata, ettei tuollainen ristiriitoihin yllytys ole hyvä juttu.

[QUOTE="vieras";27203384]On kyllä niin turhaa tuollainen. Ja keljua. Vaikutat tosiaan nimimerkkisi veroiselta ja toisaalta nuoren elämäkin saattaa nopsasti muuttua, kun se aikuistuminen tapahtuu. Hän saattaa itse huomata, ettei tuollainen ristiriitoihin yllytys ole hyvä juttu.[/QUOTE]

Nimenomaan turhaa ja käsittämätöntä. En ymmärrä mitä tuolla minun mustamaalaamisellani oikein voittaa muuta kuin sen että vanhemman ja lapsen välit voivat mennä, sekä sisarusten välit. Mutta vaikea tehdä mitään koska exä ajaa siinä samassa junassa, eivät tajua enkä ymmärrä muuta motiivia kuin joko täydellinen pimeys tai kiusanteko.

Yhteistyössä