perhetyöntekijä

• Viestiketjun aloittaja viivi harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Mun luona kävi, kun jäin poikien kanssa yksin. Ei maksanu mitään.
Hoiti poikia, jos piti mennä jonneksi asioille ja muutenki autteli kotitöissä ja kuljetti, jos piti jonnekin kauemmas asioille.
Enemmän hoiti poikia, että pääsin koiran kanssa lenkille ja muutenkin välillä vähän rauhoittumaan. Usein oli vaan juttukaverina.

Mulle tarjottiin kans viime kesänä perhetyöntekijää. Silloin en halunnut, mutta nyt on tullut mieleen, että jos syksyllä kysyisin. Pääsis vaikkapa lenkille itsekseen tai muuten vain sylkeen seiniä päin ulkosalla... Tai vaikkapa vaan juttukaveriksi. :) Täällä ei ainakaan maksa mitään.

meillä kävi perhetyöntekijä kun jäin yksin lasten kanssa. alussa ihan vaan lepäilin kun he oli meillä.. joskus kävin kaupassa ja kerran kampaajalla. olivat tukemassa mun jaksamista. ei maksanut ainakaan mulle mitään.

Riina
Meillä kävi, kun erosin alkoholisti/väkivaltaisesta miehestä soskun avustuksella. Siis menin sinne ja pyysin auttamaan koko prosessissa kun mulla ei ollu enää yhtään voimia. Sitten sain perhetyöntekijän noin 2 kertaa viikossa. Jutteli mun kanssa, auttoi siivoamisessa tai sitten mä sain käydä jossain ja se hoiti lapsia. Joskus käytiin yhdessä retkellä. Sosku makso kaiken myös retkillä taksin ja eväät. Oli ihanaa kun joku oli kerrankin apuna ja läsnä.

meillä kävi vauvan syntymän jälkeen melkein vuoden. yleensä 2x vkossa. hoiti poikaa kun minä olin omilla asioilla tai muuten vaan virkistäytymässä. minulla on sairaus, jonka pelättiin pahenevan synnytyksen jälkeen, mutta eipäs sitten niin käynytkään. tämä perhetyöntekijä siis oli meillä varalla apuna, jos sairaus pahenisi. miehellä oli juuri leikattu selkä.

Meillä on käynyt kodinhoitaja, en tiedä sitten onko sama asia. Mutta tämä kodinhoitaja oli nimenomaan lapsiperheitä varten.

Kakkosta odottaessa supistuksia oli paljon ja lääkäri suositteli lepoa. Neuvolasta sain numeron kaupunkimme lapsiperheiden kodinhoitajapalveluun.

Aamulla tullessaan laittoi joko aamupalan (jos ei oltu jo syöty) valmiiksi, tai lounaan puolivalmiiksi.
Sitten lähti esikoisen kanssa ulos ja kun tuli sieltä laittoi lounaan valmiiksi jos en itse ollut sitä jo tehnyt.
Sitten esikoinen nukkumaan ja kyseli josko voisi siivota (imurointia, tiskaamista tai pölyjenpyyhkimistä)

Ollaan tilattu aina silloin tällöin myöhemminkin, kun olen tarvinnut lepoa taikka lääkärissä käynnin vuoksi.

On maksullista, tai harkinnan varaista apua jolloin palvelusta ei tarvitse maksaa. Me ollaan joka kerrasta maksettu.
Paitsi silloin kun kodinhoitajaa on tarjottu meille päin, tyyliin saisiko teille tulla. Tämmöisiä tapauksia on ollut esim jos kaikkia kodinhoitajia ei ole tilattu niin lähettävät heitä perheisiin joissa on aikaisemminkin käyty.

Varsinainen perhetyöntekijä, mitä tässä tarkoitat on varmaan toisenlainen palvelu, en ole ihan varman..

viivi harmaana
mistäs tuollaista palvelua kysellään? ja onkohan se tuo 20 euroa kerta joka kunnassa, ja kuinka pitkän ajan on tuolla hintaa? ei kyllä taida olla varaa äippälomalaisella.

vieras
Olin joutua lepoon sairaalaan supistelujen vuoksi. Neuvolan lääkäri suositteli mulle perhetyöntekijää. Esitti toiveen sosiaalitoimeen, että me tarvitaan joka arkipäivä 8 tuntia apua. Saimme kahtena päivänä viikossa 6 tuntia per päivä. Olin tyytyväinen tuohonkin. Perhetyöntekijä oli ihana ja touhukas, lapset tykkäs.

Pesi ikkunat, imuroi, laittoi pyykkiä ja suurimmaksi osaksi oli lasten kanssa. Ei maksanut meille mitään tuo apu. Vältin sairaalan ja sain olla kotona.

twins
Odotan kaksosia ja minulle sanottiin neuvolassa, että heiltä voi kysellä perhetyöntekijöiden yhteystietoja, jos vauvojen synnyttyä tuntuu tarpeelliselta. Hinnasta ei ollut puhetta; th sanoi vaan että kaksosten kanssa menee monen muun avun tarvitsijan edelle.

Katsotaan nyt sitten vauvojen synnyttyä, onko tarvetta. Meillä käy siivoojat pari kertaa kuukaudessa, mies on alkuun reilun kuukauden kotona ja eläkkeellä olevat isovanhemmat myös mahdollista saada apuun. Hyvähän tuostakin vaihtoehdosta on kuitenkin tietää.

sossu
riippuu, puhutaanko lastensuojelun perhetyöntekijästä vai kotipalvelun lapsiperhetyöstä. lastensuojelun perhetyötä sa vain sostt:n päätöksellä, eli silloin perheessä jotain lastensuojelullista huolta. lapsiperheiden kotipalvelua on tosi harvoissa paikoissa, se on sitten enempi lastenhoitoapua. jos tehdään lastensuojelun perhetyötä, ni siitä on olemassa aina sopimus ja suunnitelma, ja sitä tuskin saa itse pyytämällä, yleensä sitä annetaan avohuollon tukitoimena perheelle.

Alkuperäinen kirjoittaja viivi harmaana:
jos teillä on käynyt perhetyöntekijä, niin miksi? millä perusteilla sen saa ja mitä hän tekee käytännössä perheen kanssa? maksaako jotain perheelle?
Meillä kävi äidin uupumisen vuoksi. Vauva oli todella vaativa, uniongelmainen ja mies paljon töissä eikä tukiverkkoa. Saamiselle perusteena ennaltaehkäisevä apu äidin hyvinvoinnin tukemiseksi. Kävi kerran viikossa noin 3h kerrallaan hoitamassa vauvaa että sain kuitata univelkaa, käydä vaikka ulkona jne. Maksoi aika vähän ja maksuongelmaisille ei mitään. Oli myös juttuseurana, työnkuvaan kuuluu myös psyykkistä tukemista. Koin käynnit hyödyllisenä ja se mahdollisuus on vieläkin olemassa jos tulee tilanne taas että omat voimat ovat äärirajoilla.

Yhteistyössä