Perheruokailu heikentää lasten ruokavaliota!

en lukenut ketjua làpi. meillà kotiruoka on ihan normaaliruokaa jossa on myòs kasviksia, hedelmià, lihaa, kalaa... silto olen sità mieltà ettà tarhassa tarjonta on erittàin monipuolista. kuukaudessa on joka pàivà eri ruoka ja joka pàivà eri alku- ja pààruoka. meillà ei puolestaan ole kotona joka ilta pastaa ja sen jàlkeen vieà pààruokaa, vaan ns piatto unico (eli yksi annos). lisàksi tarhassa on monipuolinen vihannestarjonta
 
Cinnamon Lee
Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Meillä se on päinvastoin. Kotona ruoka on kotimaista, eikä sisällä turhaa hiilarihöttöä.
Samoin.
IIk! Lainasin väärää kirjotusta.
Meillä kotiruoka on terveellisempää. Sisältää myös hiilareita.

Uskon että tutkimus pitää paikkaansa, monissa perheissä ruoka ei ole terveellistä eikä monipuolista. Sen takia on tärkeää että koulussa & päiväkodissa olisi hyvää ruokaa (mauksata ja terveellistä) jotta kaikki lapset saisivat kunnollista ruokaa edes kerran päivässä.
 
Cinnamon Lee
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Aika harva myöntää ... :whistle:
Myöntää? Luuletko oikeasti, että sillä määrärahalla mikä lasta kohti on varattu saa laadukasta ruokaa?
Tarkoitatko päiväkodeissa/koulussa?
Ihan varmasti sillä rahalla sais paljon perempaa ruokaa mitä nyt. JOS haluttaisiin.
 
Meillä syödään monipuolisesti ja terveellisesti. Olen kyllä entinen koulun keittäjä, että vähän vaikea sanoa, kun samanlaista sapuskaa teen kotona kuin koulussa tein lounaaksi. Tietty sit kaikki aamupalat ja muut. Lisäks etenkin suomalaisen kulttuuriperimän siirto on mulle tärkeitä terveyden ja monipuolisuuden lisäksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja just:
toki on perheitä joissa vedetään makkaraa ja nakkia ja makaronia moneta kertaa viikossa ja ainoa vihannes on ulkomainen kurkku, mutta meillä syödään erittäin monipuolisesti ja pyritään ostamaan suuri osa luomuna. Voi ihan rauhassa mikä tashansa päiväkoti kilpailla meidän ruokalistan kanssa :)
Mikäs vika siinä ulkolaisessa kurkussa on?

Meillä syödään kasviksia/vihanneksia ja hedelmiä joka päivä. Hieman on em tuotteiden hintaa katsottava välillä jos meinaa että joka päivä niitä on saatavilla ja silloin ulkolainen on yleensä halvempaa. Toki pyrin ostamaan kotimaista aina kun se vaan on mahdollista.
 
vieras
Kasvikset uupuvat, hedelmiä kyllä on. Ruokailu on huomattavasti enemmän lihapainotteisempaa kuin hoidossa/koulussa. Ja usein lapset eivät ota leipää kotona ruuan kanssa.
 
PS
Mutta syövätkö lapset hoidossa kasviksia, hedelmiä ym, vaikka niitä on tarjolla?? Meillä ongelma on se, että kasviksista maistuu vain keitetyt porkkanat ja raa'at naposteluporkkanat, hedelmistä omena ja banaani. Olen aivan kypsä siihen että kannan huusholliin sen seitsemää sorttia, joille lapset vain nyrpistelee. Eli olen sitä mieltä, että lapseni saisivat hoidossa monipuolisempaa ruokaa, JOS laittavat sitä suuhun. Koska meillä pysyy tuo porkkana-banaani-omenalinja ja muita kasviksia piilottelen ruokiin.
 
aslö
Ihan rehellisesti jos joku olisi tullut pari vuotta sitten katsomaan mitä tässä talossa syötiin niin onneksi sillon ainut lapsi oli päiväkodissa :( Töissä ja yksinhuoltaja ja pieni lapsi. Elämä oli sitä, että mikroon laitettiin sitä mitä kerettiin. Syötiin miten sattuu ja yleensä minä sitten vasta kun lapsi nukkui ja television ääressä.

Pari vuotta sitten tulin raskaaksi ja sain raskausdiabeteksen. Äitiysloma alkoi ja minä aloin tutustua kunnolla RUOKAAN. Tykkään laittaa ruokaa, mutta oikeasti aika ei silloin vain riittänyt! Selitys löytyy aina :(

Nyt on tämä kuopuskin jo yli vuoden. Olen edelleen kotona ja meillä syödään TODELLA terveellisesti nykyään. Nyt olen yrittänyt opetella tekemään sellaisia nopeampia terveellisiä ruokia ja myös sitä, että tekisin kerralla suurempia satseja niin ainakaan samaa kiirettä ei olisi joka päivä, kun töihin palaan. Ja nyt on tosiaan se mieskin apuna.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Ja meillä myös käytetään paljon kalaa,lohta,ahventa,siikaa,kuhaa,haukea harvemmin jne.
Se on hyvä kun mies kalastaa,niin on melkein ilmaista.
Toki ne kalastusvehkeet maksaa :whistle:
Meillä on ainakin ihan älyttömän kallista kalaa jos hankintakustannukset lasketaan ja jaetaan kilolle ;)
 
just
Onko sinulla edes päiväkoti-ikäisiä lapsia? Minulla on jo 2 koululaista ja voin kertoa, että ei se päiväkodin ruoka mitään täysipainoista ruokaa ole, ainakaan päivittäin. Ystäväni on pk:n keittäjä ja hän sanoo, että on mennyt määrärahat niin huonoiksi ja koska niillä on ostettava myös erityisruokavaliota noudattavien ruoat, niin kyllä siinä on tekeminen että saa fiksua ruokaa edes suurimman osan viikkoa.

Ja jos ap:lla on heikot murkinat niin sehän ei automaattisesti tee sitä, että jokaisella palstammammalla olisi vaikka kovasti tunnut ajattelevan, että täällä on vain samanlaisia akkoja palsta pullollaan.
 
Boogyman
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Aika harva myöntää ... :whistle:
Myöntää? Luuletko oikeasti, että sillä määrärahalla mikä lasta kohti on varattu saa laadukasta ruokaa?
Tarkoitin, että aika harva myöntää, että tarjoaa kotona lapselle "heikkolaatuista ravintoa", ts. ei kovin monipuolista. K-o-t-o-n-a. Ei hoidossa.
Minun lapseni kilpaurheilee ja heillä tarkat ruokavaliot ja sairauksien vuoksi tarkat lisäaine rajoitukset....joten joudun olemaan hyvinkin tarkka.
 
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Onko sinulla edes päiväkoti-ikäisiä lapsia? Minulla on jo 2 koululaista ja voin kertoa, että ei se päiväkodin ruoka mitään täysipainoista ruokaa ole, ainakaan päivittäin. Ystäväni on pk:n keittäjä ja hän sanoo, että on mennyt määrärahat niin huonoiksi ja koska niillä on ostettava myös erityisruokavaliota noudattavien ruoat, niin kyllä siinä on tekeminen että saa fiksua ruokaa edes suurimman osan viikkoa.

Ja jos ap:lla on heikot murkinat niin sehän ei automaattisesti tee sitä, että jokaisella palstammammalla olisi vaikka kovasti tunnut ajattelevan, että täällä on vain samanlaisia akkoja palsta pullollaan.
Ai kiitos kun haukut yksinkertaiseksi, kun lainasin KTL:n tutkimusta ja YLE:n uutista :whistle: En mä tätä omasta päästäni keksinyt! Ja on, kaksi pk-ikäistä lasta minulla on. Ja kuten kirjoitin, meillä syödään kotona(kin) hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Ja meillä myös käytetään paljon kalaa,lohta,ahventa,siikaa,kuhaa,haukea harvemmin jne.
Se on hyvä kun mies kalastaa,niin on melkein ilmaista.
Toki ne kalastusvehkeet maksaa :whistle:
Meillä on ainakin ihan älyttömän kallista kalaa jos hankintakustannukset lasketaan ja jaetaan kilolle ;)
Samoin :D
Mutta kyllä toi mies sai syksyllä ahvenia useita kymmeniä kiloja,et välillä tulee jotain kotiinpäinkin =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Onko sinulla edes päiväkoti-ikäisiä lapsia? Minulla on jo 2 koululaista ja voin kertoa, että ei se päiväkodin ruoka mitään täysipainoista ruokaa ole, ainakaan päivittäin. Ystäväni on pk:n keittäjä ja hän sanoo, että on mennyt määrärahat niin huonoiksi ja koska niillä on ostettava myös erityisruokavaliota noudattavien ruoat, niin kyllä siinä on tekeminen että saa fiksua ruokaa edes suurimman osan viikkoa.

Ja jos ap:lla on heikot murkinat niin sehän ei automaattisesti tee sitä, että jokaisella palstammammalla olisi vaikka kovasti tunnut ajattelevan, että täällä on vain samanlaisia akkoja palsta pullollaan.
kyseenalaistaminen on aina terveellistà mielestàni. ja objektiivinene asenne, jota ap:lta lòytyy
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Ja meillä myös käytetään paljon kalaa,lohta,ahventa,siikaa,kuhaa,haukea harvemmin jne.
Se on hyvä kun mies kalastaa,niin on melkein ilmaista.
Toki ne kalastusvehkeet maksaa :whistle:
Meillä on ainakin ihan älyttömän kallista kalaa jos hankintakustannukset lasketaan ja jaetaan kilolle ;)
Laskepas hirvenlihan hinta :)
 
Mie pyrin lapselle tarjoamaan monipuolista ravintoa. Aika usein nimittäin on, että rahat on sen verran vähissä, että vaan lapsi saa hedelmiä ja muitakin vihanneksia kuin porkkanaa, sipulia ja lanttua...eineksiä ei ole pahemmin vara edes syödä.

just: ap ei tainnut nyt puhua omasta kokemuksestaan ja omista ruuistaan, vaan viittasi tutkimukseen...
 

Yhteistyössä