Juu, pitäis muistaa, että me ollaan kaikki maailman parhaita äitejä omalle kakarallemme =) Joku raja on lapsentahtisuudellakin, ja sen rajan pitää jokaisen äidin vetää oman jaksamisensa perusteella.
Mä nukun nykyään aina korvatulpat korvissa, kuulen tosi hyvin kaikki isommat äänet, mutta en joka tuhausta/liikettä.
Narinasta: se on ihan normaalia, meilläkin välillä naristaan, tosin yleensä "narisee itsensä uneen" autossa. Eli kokeilepas antaa narista itsensä uneen. Ei se tarkoita, että vauva olisi onneton, kyllä sitten itketään, jos ei ole hyvä olla. Narina on... no, narinaa
Ja sitten, kun oot valmis, niin teet päätöksen, ettei enää tissillä nukuteta. Ihan senkin takia, ettei vauva hämmenny, kun joskus saa nukahtaa tissille ja joskus ei.
Tuossa Pantleyn kirjassa korostetaan nukkumaanmeno-rituaalien tärkeyttä, ja meillä ne ovat helpottaneet tosi paljon tuota nukuttamista. Perhepetiin mentiin huutaen, nyt rituaalien avulla pinnikseen mennään hiukan jokellellen tai sitten ihan hiljaa.
Eli kun on käyty iltapesulla, vaihdettu pyjama ja luettu tuutulauluja ääneen ja otettu iltatisu, niin halin hiukan seisaaltaan, siinä joskus mulle hiukan höpöttää jotain ja halaa (no ei kai oikeesti, mutta paneepahan käden kaulan ympäri) ja kun paan pinnikseen, niin on yleensä hyvin rauhallinen, koska kaikki noi rutiinit ovat valmistaneet tulevaan, vauvat tykkää ennakoida asioita. Ja nykyään jos herää pari tuntia imetyksen jälkeen eli ei liian nälkäisenä, niin "leikkii" pinniksessä aika kauankin ihan itsekseen ennen kuin alkaa kutsua luokseen. Eli tosiaan viihtyy hyvin pinniksessä. Mä oonkin aina laittanut säännöllsiesti pinnikseen parin lelun kanssa ja antanut olla siellä niin kauan, kunnes on alkanut valittaa, eli ei ole mitään epämiellyttäviä muistoja pinniksestä, vaan pitää sitä "kivana" paikkana.
ElinaMaria: Joo, onhan imetys hieno juttu, mutta kyllä tietyissä piireissä mennään imetyspropagandassa ihan yli. Just siksi, että siitäkin sitten äidit ottaa stressiä. Itse tykkään imettää ja imettäisin mielelläni hiukan yli vuodenkin, mutta jos siinä tulisi ongelmia, niin en kyllä suostuisi ottamaan asiasta stressiä, kun on tässä äitiydessä stressiä ihan tarpeeksi jo muutenkin. =)