Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
no jos kunnassa on pph:t huonoja ja päiväkodit hyviä niin kai se on sitten selvää mihin sitä paikkaa hakee. Mua käy vaan ärsyttään tää sama aihe aina vaan. Pph:t tekee kuitenki vaan työtään sen mukaan mihin ne pystyy, ei oo heidän vikansa että hoitajia ja hoitopaikkoja on kysyntään nähden aivan liian vähän, kuntien resurssit rajalliset, palkka on perseestä ja työ on raskasta.Päivään ei kuulu edes kahvitaukoa tai ruokatuntia samallain kuin useimilla työpaikoilla kuuluu.. Tuskin ovat itsekään tyytyväisiä tilanteeseen jossa joutuvat ottamaan sen viidennenkin lapsen hoitoon, kun ei kunnalla muutakaan paikkaa lapselle ole, ja se paikka on vaan järjestettävä - sanoo laki.
Ja sitten on vielä vanhemmat vaatimassa lisää, lisää ja vielä lisää.
Hatunnosto multa joka tapauksessa raskaan työn raatajille, se lasten hoito ei tosiaan ole helpoimmasta päästä hommia, eikä yksin ollessa voi kakkavaipanvaihtoa tms delegoida muille. Mie lähen ny nukkumaan.
Olen samaa mieltä että perhepäivähoitajien mahdollisuudet tehdä työnsä hyvin ja olla tyytyväisiä ammatinvalintaansa (palkkaus, työajat, sairauslomakorvaukset jne.) ovat hyvin rajalliset. Siksi hyvin suuri osa hoitajista on aivan varmasti loppuunkuluneita ja tyytymättömiä työhönsä, ja se heijastuu heti lapsiin. Valitettavasti. Pitää olla yli-ihminen, jotta kaikesta huolimatta voi viihtyä siinä työssä. Eikä yli-ihmisiä juurikaan ole.
Ei varmaankaan ole olemassa yli-ihmisiä hoitajina, ainoastaan normaaleja ihmisiä.
Tunnustan suoraan, kerron nyt erittäin subjektiivisen kolmekymppisen naisen mielipiteen. En ole koskaan ollut hoidossa ulkopuolisella vaan äitini hoiti ja kasvatti minut kotona. Samoin kuin hän kasvatti myös reilua 60:tä muuta lasta, palkkaa vastaan siis. Eli äitini oli ammatiltaan perhepäivähoitaja.
Lapsena olin kateellinen kaverilleni joka sai olla päiväkodissa, kun itse puolestani jouduin omasta mielestäni "tyytymään" kotihoitoon ja noin 4-5 päivittäiseen hoitokaveriin. Nyt aikuisena tottakai olen tyytyväinen siitä että sain kasvaa kotona, ilman ulkopuolista hoitopaikkaa jonne raahautua aamuisin, aikaisine aamuherätyksineen jne. mutta myös siitä että sain oppia elämään sosiaalisessa yhteisössä pienestä pitäen - se ulkomaailma, yhteisö, tuli siis minun tapauksessa omaan kotiini. Aluksi olin tottakai yksi hoidettavista lapsista mutta myöhemmin tilanne kääntyi siihen että autoin erittäin paljon äitiäni mm. pitämällä minua nuoremmille hoitolapsille koulua (numeroiden, lukemisen jne opettamista), auttamalla pukemisessa, nukuttamisessa ja monissa muissa tehtävissä, oman koulunkäyntini oheslla.
Kun mietin näitä lapsuuden leikkikavereitani -äitini hoitolapsia- tulee mieleen se, että lapset olivat oikeasti yllättävän samanlaisia vuodesta toiseen vaikka Tiinat vaihtuivat Eerikoiksi jne. vuosien varrella. Tottakai temperamentti- yms. eroja löytyi mutta lapset olivat kuitenkin pohjimmiltaan normaaleja lapsia, jotka halusivat leikkiä, oppia, kuunnella satuja ja välillä puolestaan kiukutella ja suuttua. Joukkoon mahtui myös ADHD:tä ja ADD:tä. Isompi ero löytyikin sitten vanhemmissa; oli vanhempia joita ei millään lailla kiinnostanut mitä lapsi oli hoidossa toihunnut ja sitten puolestaan oli vanhempia, jotka halusivat hoitovihkoon kirjoitettavan joka päivä mihin kellonaikaan lapsi oli kakannut ja pissinyt (tämä on tosi!). Ja kaikkea siltä väliltä.
Omaan 15 vuoden kokemukseeni pph:n työn parista (siis nimenomaan siellä seassa kasvaneena lapsena ja nuorena 19v ikään asti) olen sitä mieltä, että lapsi kyllä pärjää ja viihtyy, karrikoidusti sanoen hotiopaikassa kuin hoitopaikassa, kunhan hoitaja on samalla perusjärjellä varustettu kuin jokainen "perusäiti" eli äiti joka toimii välillä oikein ja välillä väärin. Mutta ne vanhemmat sitten eivät välttämättä viihdykään kaikissa hoitopaikoissa. Tämä on se pointti;, hoito kelpaa siis lapselle ja on lapselle aivan tarpeeksi hyvää mutta se ei kelpaakaan kaikille vanhemmille. Kun vanhemmilla on tarkka (yleensä hieman liian korkealle siis asetettu rima) mielikuva siitä millainen hoito on omalle lapselle on sitä parasta ja ainoaa kelpuutettavaa, näkyy se hoitajaan päin jatkuvana arviomisena. Olkoon hoitaja sitten pph tai pk -puolelta palkkansa saava. Saako lapseni nyt sitä parasta mahdollista hoitoa? Ja hoitopaikkaa valittaessa etsitään sitten sitä parasta mahdollista hoitajaa omalle lapselle. Jos tämänhetkisen pph:n tarjoama hoito ei ole tarpeeksi hyvä, siirretään lapsi seuraavalle pph hoitajalle (ja taas sitä seuraavalle?). Tätä en ymmärrä, vaikka itse äiti jo olenkin, että miten omalle lapselle voidaan vaatia sitä maailman parasta hoitopaikkaa? Miksei normaali hoitopaikka kelpaa? Enpä usko että sellainen äiti, joka miettii kuukausia omalle lapselleen sopivinta hoitopaikkaa, ole sen parempi kuin ne muutkaan äidit. Lapselle kun on hoidossa tärkeintä se, että se aikuinen eli se palkattu hoitaja tai sitten oma äiti, mummo tms. luo lapselle sopivat puitteet ja olosuhteet, joiden sisällä lapsi voi toteuttaa turvallisesti itseään lapsen kehitysvaiheeseen sopivalla tavalla. Eli mm. leikkiä muiden lasten kanssa.
Yritän siis kertoa tässä mielipidettäni, että lapsen tasapainoiseen kasvuun ei ole merkitystä millaisessa hoitopaikassa lapsi on - niin kauan kuin hoitaja on tervejärkinen, yhteiskuntakelpoinen ihminen. Jos joku aikuinen oikeasti osoittaa syyttävällä sormella lapsuutensa hoitajaa sellaisesta jutusta, että sai vaikkapa katsoa hoidossa videoita useamman kerran viikossa, ja pystyy todistamaan, että sen johdosta oma elämä on mennyt päin helvettiä, voisi katsoa peiliin ja ottaa vastuuta itsestään. Täydellisyys on subjektiivista...