Perhepäivähoito ja päiväkoti

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vipu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ekan lapsen jälkeen en miettinyt yhtään. menin vaan töihin äitiysloman jälkeen. kun oli pakko.
toisen lapsen sain ja siitä vauvan ihastelusta jota se eka äitiysloma oli, tuli täyttä duunia ja en kyllä kehtaa kenellekään viedä lapsiani. ei kai kukaan voi työkseen niin raskasta hommaa tehdä. herranjestas.
 
Kummassakin etunsa,mutta sanoisin että pph:ssa vähempi sairastellaan ja pienet ryhmät..Päiväkodissa taas on enempi samanikäisiä kavereita ja osalle se on sosiaalisempi paikka kuin pph. Riippuu niin lapsesta..Jos on arka lapsi niin joskus päiväkoti voi silloin olla "parempi" paikka.
 
Päiväkodissa on varahoito samassa paikassa, pph:lla ei. Pph:lla pienempi ryhmä = rauhallisempaa, kodinomaisempaa ja vähemmän sairastelua. Pph työskentelee yksin eikä kukaan tiedä mitä päivien aikana tapahtuu, pk:ssa useampi silmäpari. Päiväkodissa saman ikäisiä, pph:lla välttämättä ei (tällä merkitystä isompien lasten kohdalla).
 
Tarhassa hyvää: toiminta on suunniteltua ja valvottua, ulkoillaan ja lekitään. Ei voi tapahtua niin, että koko päivä katsottaisiin muumeja tai syötäisiin makkarakastiketta.
Ja huonoa: sairastelu, laitosmaisuus, isot ryhmät

Perhepäivähoitaja voi olla parhaimmillaan aarre, surkeimmillaan vätys. Mun mielestä vähän riskivalinta.
 
oma lapsi on pk: ssa ja ystäväni suht samanikäinen pph: lla.
omani on ollut vähempi kotona sairauksien vuoksi kuin ystäväni muksu. laitettiin hoitoon suht samaan aikaan..
tosin pk: ssamme on "vain" 16 lasta joten on suht pieni pk mutta käynyt tosi hyvä säkä sen suhteen.
olen kaiken kaikkiaan tyytyväinen sen toimintaan, joka päivä ulkoillaan aamulla metsässä ja ja iltapäivällä aidatulla pihalla. telkkaria ei ole tarhassa ja harrasteita tekevät siellä paljon, leivontaa yms..
 
Pph:n kohdalla kaikki riippuu yhdestä ihmisestä: voi siis olla aivan ihana tai jotain muuta.
Mun lapset on pph:lla ja haen heille nyt paikkaa päiväkotiin (2v ja 4v kun alottaisivat). Meil ei o ainakaa päteny se, että sairasteltas vähemmän: mä olen ollu tänä keväänä enemmän poissa koulusta kuin koulussa sairastelun vuoksi. Pph:lla on oma 1,5 lapsi ja varahoitoa joudutaan käyttään kun pph sairastaa tai lapsi sairastaa. Varahoitopaikan järjestymisessä on aina omat ongelmansa.
Se mikä on ehkä ikävintä, on se, et pph ei ehdi tehdä mitään (askarrella tms) meidän isomman kanssa kun muut hoitolapset on noita pienempiä ja vaatii siis ns. perushoitoa niin paljon. Isompi on tosi tylsistyny ja tuntuu kattovan kauheesti telkkaria hoidossa :/
Pienempi jää kyllä ihan mielellään hoitoon, joten sikäli on kiva, mut isompi tappelee joka aamu hoitoon lähtemistä vastaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja noooh:
Tarhassa hyvää: toiminta on suunniteltua ja valvottua, ulkoillaan ja lekitään. Ei voi tapahtua niin, että koko päivä katsottaisiin muumeja tai syötäisiin makkarakastiketta.
Ja huonoa: sairastelu, laitosmaisuus, isot ryhmät

Perhepäivähoitaja voi olla parhaimmillaan aarre, surkeimmillaan vätys. Mun mielestä vähän riskivalinta.

Tiedoksi, että perhepäivähoidossa suunnitellaan myös toimintaa nykyään, tätä valvotaan myös. Ulkoillaan ja leikitään päivittäin, koskaan ei tässä talossa katsota filmejä ja makkarakastiketta on viimeksi ollut ruokana tammikuun alussa. Perhepäivähoitoa kehitellään jatkuvasti ja muutosta on tapahtunut paljon kymmenessä vuodessa.

 
Ainakin täällä päin pph:t tuntuu olevan pääasiassa harmaahapsisia vanhoja naisia. En usko että pystyvät esim juoksemaan lapsen perään jos se päättää lähteä vaikka ryntäämään autotielle. Muutenkaan en ole pph:n kannalla juuri tuon valvonnan puutteen takia, toki omat huonot kokemukset painavat myös.
 
Alkuperäinen kirjoittaja perhepäivähoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja noooh:
Tarhassa hyvää: toiminta on suunniteltua ja valvottua, ulkoillaan ja lekitään. Ei voi tapahtua niin, että koko päivä katsottaisiin muumeja tai syötäisiin makkarakastiketta.
Ja huonoa: sairastelu, laitosmaisuus, isot ryhmät

Perhepäivähoitaja voi olla parhaimmillaan aarre, surkeimmillaan vätys. Mun mielestä vähän riskivalinta.

Tiedoksi, että perhepäivähoidossa suunnitellaan myös toimintaa nykyään, tätä valvotaan myös. Ulkoillaan ja leikitään päivittäin, koskaan ei tässä talossa katsota filmejä ja makkarakastiketta on viimeksi ollut ruokana tammikuun alussa. Perhepäivähoitoa kehitellään jatkuvasti ja muutosta on tapahtunut paljon kymmenessä vuodessa.

Niin, ehkä teillä. Mutta et voi sanoa tuota kaikkien perhepäivähoitajien puolesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja perhepäivähoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja noooh:
Tarhassa hyvää: toiminta on suunniteltua ja valvottua, ulkoillaan ja lekitään. Ei voi tapahtua niin, että koko päivä katsottaisiin muumeja tai syötäisiin makkarakastiketta.
Ja huonoa: sairastelu, laitosmaisuus, isot ryhmät

Perhepäivähoitaja voi olla parhaimmillaan aarre, surkeimmillaan vätys. Mun mielestä vähän riskivalinta.

Tiedoksi, että perhepäivähoidossa suunnitellaan myös toimintaa nykyään, tätä valvotaan myös. Ulkoillaan ja leikitään päivittäin, koskaan ei tässä talossa katsota filmejä ja makkarakastiketta on viimeksi ollut ruokana tammikuun alussa. Perhepäivähoitoa kehitellään jatkuvasti ja muutosta on tapahtunut paljon kymmenessä vuodessa.

Niin, ehkä teillä. Mutta et voi sanoa tuota kaikkien perhepäivähoitajien puolesta.

En niin. Ikävä kyllä joka puolella Suomea tilanne ei ole yhtä hyvä kuin kotikaupungissani. Asiaa pitäisi parannella niin, että joka paikassa oltais samalla tasolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Perhepäivähoitaja:
En niin. Ikävä kyllä joka puolella Suomea tilanne ei ole yhtä hyvä kuin kotikaupungissani. Asiaa pitäisi parannella niin, että joka paikassa oltais samalla tasolla.

Et voi puhua edes kaikkien samassa kaupungissa asuvien hoitajien puolesta, kyllä hoidon taso riippuu ennen kaikkea hoitajan persoonasta ja viitseliäisyydestä. Siellä hoitajan kotona kun ei kuitenkaan ole ketään valvomassa jatkuvasti, joten siellä voi tapahtua ihan mitä vain, jos huono hoitaja osuu kohdalle.
 

Yhteistyössä