Perhepäivähoitajien työaika lyhenee 40 tuntiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Että te mammat ja papat voitte kyllä tehdä 8h päivää, mutta pph ei saa tehdä, kun mun kullan nuppu tarvitsee 10h päivässä hoitoa..

SITTEN ihmetellään kun hoitsu stressaa ja sairastaa.. VOI terve tehkää ite joka päivä se 10h töitä ni rupee mussutus loppumaan. IDIOOTIT !!!

ja jos rupeette avautumaan että kun ei voi tehdä alle 8h niin voi kyllä osa-aikasta duunia löytyy, LAPSI etusijalle !!! miksi lapsen pitää kärsiä se 10h hoidossa (se on lapsen työtä) ???

Silloin taas homma menee vaikeaksi, jos sinä olet kipeä, etkä jaksa hoitaa lasta. Lapsi on silloin vietävä sinne työpaikan lähelle hoitoon.

Lapsen isä on samassa työpaikassa kun minäkin. Eli ongelma tulee vain silloin, kun kumpikaan ei ole menossa, eikä meidän työmatkakaan ole kovin pitkä.

Mutta tykkään kävellä töihin, niin mielummin kävelen rauhassa sen 25min ja jätän lapsen hoitoon 8 tunniksi ja sitten taas kävelen 25 min, kuin että ne kävelymatkat olisi sitten vähennetty tuosta työssäoloajasta. Voisi kiireisenä työpäivänä ihan suotta tulla tarve mennä autolla, missä nyt ei ole mitään järkeä...

[QUOTE="kasvattaja";23577110]no eihän se käytännössä niin mene, vaan että se pph saa ylityökorvauksia ( vapaapäiviä ) JO siitä alkaen 40 tunnista, aiemmin tuntimäärä oli enemmän.
Yhä edelleen ne lapset saavat siis olla hoidossa vaikka sen 9 tuntia jos niin tarvitsee :)[/QUOTE]

ei saa, meidän tuleva pph on ainakin "auki" 8-16 ja jos se ei meille ois sopinut niin sitten ei se hoitopaikka ois käyny. Joskus hyvin satunnaisesti saa tulla joku ylityötunti mutta pääsääntöisesti se hoitoaika on tuon 8tuntia.

Uudessa laissa on sanottu, että hoitajan työtuntien pitää olla keskimäärin 40 tuntia ja kaikki ylimenevät tunnit on ainakin meidän kunnassa pidettävä vapaana. Tämä tarkoittaa sitä, että kun normaali työaikani on 50h/viikossa (joka minulle sopii mainiosti), pitäisi minun syksystä lähtien pitäää yli viikko joka kuukausi tasausvapaita. TÄSSÄ ON ONGELMA: Mihin hoitolapset sysätään joka kuukausi näiden hoitajien vapaiden ajaksi? Varahoitajia tarvittaisiin lisää hurjasti tai sitten sysätään jopa alle 1v. kotihoitoon tottuneet mukelot jo ennestään ahtaisiin päiväkoteihin hoitajan loman ajaksi.
Ehdottamani ratkaisu ongelmaan: Hoitajat saisivat halutessaan tehdä 10-11 tunnin työpäiviä kuten ennenkin, mutta saisivat ylityöstä korvauksen. Tähän asti hoitajat eivät ole saaneet minkäänlaista ylityökorvausta edes 12 tunnin päivistä, ainoastaan tuntipalkan.

Tätä samaa minäkin tänään pohdin kun ohjaajan kanssa kävi asiaa läpi. Eli koska minä ja mieheni menemme kumpikin klo 8 töihin (kummallakaan ei ole liukuvaa työaikaa, saati kahta autoa), työaika kummallakin on 8 h eli pääsemme klo 16 töistä niin miten ihmeessä onnistumme hakemaan/viemään lapsen? Pakotetaanko tässä jompkumpi tekemään lyhennettyä työpäivää? Vai pitääkö meidän vaihtaa hoitajaa (jota emme mielellämme tee, päiväkotiin emme halua viedä) ja aamun varttitunnin ja iltapäivän varttitunnin takiako poika viedään varahoitajalle? En mä nyt ällyy tätä...