Perhepäivähoitajia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hankala äiti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hankala äiti?

Vieras
Onko ihan normaali käytäntö, että pph jättää lapset yksin ulos siksi aikaa, kun käy sisällä esim. kuorimassa perunat ja laittaa ne kiehumaan, tai käy vessassa, tai käy puhumassa puhelimessa, tai hakee itselleen kahvia ja leipää jne. jne.??? Kyse on lyhyistä ajoista, siis tyyliin 1 - 5 min. Lapsista 3 on alle 3,5 vuotiaita, yksi vanhempi.
Omani on alle 2 v.
Olen muutaman kerran mennyt hakemaan lasta ja pph on ollut sisällä ja lapset yksin ulkona. Tai pahimmassa tapauksessa ainoastaan omani on ollut enää hoidossa ja on ollut yksin ulkona. Hoitaja on ilmaantunut sitten minuutin, parin päästä ulos ihan muina miehinä, ihan niinkuin tilanne olisi aivan normaali.
Mulla alkaa palaa päre. Olen 2 kertaa maininnut asiasta hoitajalle ja nyt alkaa mennä luottamus. Hoitaja on muuten hyvä, mukava ja varmasti lapsille kiva, mutta tämä pännii!

mutta hoitaja ei MISÄÄN TILANTEESSA saa jättää lapsia yksin pihalle ilman omaa valvontaansa. Sama pätee niin pph:iin kuin päiväkodinkin työntekijöihin.

Mitä teen? Jos otan yhteyttä päivähoidon ohjaajaan, niin hoitaja varmaan vetää herneet ja alkaa sen jälkeen kohdella minun lastani kylmästi... Tai jos saamme toisen hoitopaikan, niin entä jos saamme vielä huonomman? Huonoista kuulee juttuja vähän väliä. Voi vee että v_t_ttaa.

No päiväkoti pelottaa minua vielä enemmän! Niistähän ne lapset tuntuu karkailevan vähänväliä! Meidän paikkakunnalla päiväkoti sijaitsee vielä vilkasliikenteisen tien varrella, vain matala aita välissä.

No jos et kerran halua viedä asiaa eteenpäin niin mun mielestä sun pitää keskustella pph kanssa tiukkaan sävyyn ja ilmoittaa että et hyväksy ko.asiaa. Oletko keskustellut muiden vanhempien kanssa asiasta? Kannattaisi varmaan. Ehkäpä keskustelu avartaisi asiaa. En tosin tarkoita että tilanteesta saisi millään tapaa hyväksyttävää, eikä pidäkkään!!

Luulenpa, että pph on tapoihinsa niin juurtunut, ettei hän muuta niitä, vaikka valittaisitkin hänelle. Vetää todennäköisesti vain herneen nenäänsä ja muuttaa tapojaan korkeintaan siksi ajaksi kun tietää sinun olevan tulossa lasta hakemaan. Lapsia ei missään nimessä saa jättää yksin hetkeksikään. Minä ainakin hakisin siirtoa välittömästi toiseen paikkaan ja ottaisin yhteyttä hoitajan esimieheen.

Pakko puolustaa pphoitajia, että eivät kaikki ole tuollaisia. Tunnen heitä useammankin ja kaikki ovat tosi tarkkoja kaikesta tuollaisesta ja eivät koskaan edes tee niin että yksi hoitaja jäisi kaikkien lasten kanssa pihalle ja toinen jäisi hetkeksi vahtimaan koko laumaa. Niinkään ei saa tehdä vaan hoitajan tulee olla KOKO AJAN niiden lasten kanssa jotka ovat hänellä hoidossa.

Valitettavasti olen useinkin kuullut, että pph:t päästävät isommat lapset ensin ulos sillä aikaa, kun pukevat pienempiä. Ja niinpä meidänkin tyttö määrättiin isompien toimesta hyppäämään liukumäen päältä eikä hoitaja ollut vielä paikalla. Kuopus menee päiväkotiin mm. tämän vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja jkhfjhwf:
Tämä on yksi syy miksi halusin lapseni päiväkotiin.

Tällä lyhyellä kommentilla tarkoitin juuri samaa, kuin edellinenkin, päiväkodissa hoitajia (myös lapsia) enemmän ja näin ollen lapset eivät ole minään hetkenä yksin. Kai perhepäivähoitajienkin on käytävä wc:ssä joskus tms...Miten he voivat olla läsnä joka ainoa sekunti?

Perhepäivähoitajien kuuluisi toimittaa asiansa sisällä silloin kun lapsetkin ovat. Ei kai sitä nyt montaa tuntia pihalla oleskella ja aikuinen varmasti jaksaa pidättää pissaansa.

Kyllä päivähoitopaikoissakin olisi paljon kehitettävää. Paljon on ollut tapauksia, joissa hoitajia ei ole ollut riittävästi paikalla ja näin ollen tapahtunut jotain ikävää.

Pakko ottaa osaa tähän keskusteluun kun on itsellänikin vähän huonoja kokemuksia pph...

Eli kun palasin työelämään ja hain hoitopaikkaa lapsilleni (4,5 ja 2,5 vuotiaat silloin) en saanut muuta paikkaa kuin pph. Alkuun meni ihan hyvin tytöt viihtyivät... lapsiryhmä oli liian suuri: perheessä oli itsellä 5v tyttö ja hoidossa omieni lisäksi toinen samanikäinen sisaruspari sekä vielä 1v ! eli yht 6 lasta.
Usein huomasin ettei ulkovaatteet olleet yhtään käytetyn näköiset eli ei ulkoiltu, pienempi lapseni heräsi kerran päiväunilta kun hain ja hänellä oli purkka suussa! :O

Kerran ilmoitin kellon ajan milloin tulen suurinpiirtein hakemaan tyttöjä, kun hain niin he odottivat täysi ulkovarustus päällä odottamassa eteisessä (muut olivat välipalalla) Kotiin kävellessä vanhempi valitti kovaa nälkää. Kysyin tytöltä kuinka voi olla nälkä kun juuri olivat välipalalla? Selvisi ettei minun lapseni olleet saaneet välipalaa kun oli niin kiire pukemaan ja minua odottamaan eteiseen!
Sillon meni kuppi nurin lopullisesti! soitin sillähetkellä suoraan pph-ohjaajalle ja sanoin että lapsilleni on löydyttävä päiväkotipaikka. Tai tuon lapseni hänen työhuoneeseensa, mutta pph en heitä enää vie! Löytyihän tytöille pian pk paikka ja sen jälkeen ei ole tarvinnut huolehtia. Kerrassaan ihana paikka

Yritin tänään tavoittaa perhepäivähoidon ohjaajaa, mutta en saanut kiinni. Täytyy minun nyt ainakin keskustella tästä asiasta hänen kanssaan, että selviää, että mitä mieltä hän tällaisesta on.

Yhteistyössä