Perhepäivähoitajat! Oman lapsen sairastamisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uus pph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uus pph

Vieras
Olen aika uusi alalla ja häpeäkseni myönnän, että en edes tiedä saanko palkkaa jos oma lapsi on kipeänä.... Mutta kuume nousi pojalle nyt illan aikana ja laitoin jo vanhemmille viestiä, että varahoitoon... Miten itse toimitte jos oma lapsi sairastuu? Otatteko lapset hoitoon ja ootte sisällä? ja tuleeko palkka oman lapsen sairastelusta?

En ole pph, mutta jonkin verran sivusta seurannut parinkin pph:n työtä.
Jos olet kunnallinen niin käsittääkseni sinulla pitäisi olla 3 päivän palkallinen oikeus hoitaa sairasta lasta kotona niinkuin muillakin kunnan työntekijöllä, yksityisenä sitten eri juttu.

Ja minusta hoitolapsia ei tarvitse eikä pidä ottaa jos oma lapsi kipeänä, tartuntavaaran vuoksi ja koska sairas lapsi tarvitsee ja kaipaa usein huomiota ja hoivaa eri tavalla kuin terveenä on lapsella oikeus äitiin hoitajana ilman hoitolapsia.

PPH. ei saa pitää palkallisia vapaa päiviä jos lapsi sairastaa. Jos itse on sairaana saa päiviltä palkan.

Ja missään tapauksessa ei ole oikein että pph. ottaisi hoitolapset hoitoon jos kotona joku sairastaa.

En tiedä nyky käytännöstä, mutta silloin kun itse olin pph, niin oman lapsen hoitovapaata ei saanut. Ja jos itse sairastui kesken päivän ( vaikka lääkärin sairasloma lappu), niin sairaslomalle sai jäädä vasta seuraavana päivänä. Oli lapset hoidettava vaikka oli kipiä.

Jokunen vuosi sitten olin PPH. Palkatonta vapaata piti ottaa, kun oma lapsi sairas. Muutaman kerran koitin hoitaa hoitolapsia samalla, kun oma poika kuumeessa, mutt kyl se käy itellekki liian rankaksi, saatikka kipeälle lapselle.

Vanhemmille ilmoitin, että oma lapsi sairas, että saa tuoda lapsen hoitoon jos haluaa, tai sitten voi viedä varahoitoon. Muutaman kerran tosiaan näin tein, mutt ei siitä oikeen meinannut tulla mitään. Lapset oli tosi levottomia, kun koko päivä sisällä. Ei siinä paljon kuumeinen saa lepäillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
PPH. ei saa pitää palkallisia vapaa päiviä jos lapsi sairastaa. Jos itse on sairaana saa päiviltä palkan.

Ja missään tapauksessa ei ole oikein että pph. ottaisi hoitolapset hoitoon jos kotona joku sairastaa.

Juuri tänään luin kvtes:iä, kun omat lapset sairastavat. Ihmettelin samalla myös, että pph ei saa palkallista vapaata kuten muut, jos oma lapsi sairastuu. Tuo oli siis jonkin kaupungin sivuilta, pätisikö ihan yleisesti? Aika outoa..Itse EN ole pph.

No ei ole ihme ettei ole alalle tunkua jos näin on. Eipä taida kunnalla olla mitään muuta työntekijäryhmää jolla ei tuota oikeutta olisi.
Ja juu, ei pidä ottaa lapsia hoitoon jos oma lapsi kipeänä.

Joissain kunnissa/kaupungeissa saa jo tuon 3 päivää olla palkallisella kun oma lapsi sairastaa. Tosin todella harvassa on ne paikat yhä :(

Alkuperäinen kirjoittaja liisa ihmemaan:
ja ei missään nimessä hoitolapsia silloin jos oma on sairaana vaikka isä hoitais! näin teki meidän pphoitaja ja kyllä sai kuulla kunniansa!

Kuulla kunniansa???
Asia on niin, että pph SAA ottaa vastaan hoitolapsia halutessaan oman sairastaessa, MIKÄLI haluaa ja mikäli vanhemmat haluavat tuoda. Jos eivät halua, niin sitten vievät varahoitoon.
Sun haukkumisesi ei auta pätkän vertaa. Muuta kuin saat v**umaisen vanhemman maineen.

Meidän kaupungissa meillä pph.lla on oikeus palkalliseen sairaslomaan kun oma/omat sairaana, aivan loistava asia!! Eihän se hoitolapsenkaan päivä ole samanlainen kuin normaalisti jos sisällä vain kökötetään, ja niinkuin joku jo sanoikin se oma lapsi tarvii sen huomenpidon ja hoidon, ei siinä tosiaan enää muille jää aikaa! Meidän kaupungissa tämä asia on hyvin hoidettu!

Meillä on myös näin että jos oma lapsi sairas joudut olemaan palkattomalla vapaalla sen aikaa kun omaasi hoidat!! Tässä taas nähdään miten alaarvoisessa asemassa ollaan!!
Itse olen ratkaissut asian niin, jos omani kipeenä, mies jää kotiin hoitamaan lastamme, minä teen työpäivän ja ilmoitan vanhemmille että omani kipee saavat tuoda jos haluavat.
Palkattomia en pidä!! Sama arvo pitäis olla kaikilla työntekijöillä ja omaa lastansa hoitaa se 3pv palkalla!!!

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Meillä on myös näin että jos oma lapsi sairas joudut olemaan palkattomalla vapaalla sen aikaa kun omaasi hoidat!! Tässä taas nähdään miten alaarvoisessa asemassa ollaan!!
Itse olen ratkaissut asian niin, jos omani kipeenä, mies jää kotiin hoitamaan lastamme, minä teen työpäivän ja ilmoitan vanhemmille että omani kipee saavat tuoda jos haluavat.
Palkattomia en pidä!! Sama arvo pitäis olla kaikilla työntekijöillä ja omaa lastansa hoitaa se 3pv palkalla!!!

Kyllä. Täällä päin kauhea pula hoitopaikoista, ja tuossa varmaan yksi syy siihen, miksi ala ei "kauheasti" houkuta - palkkaus ja työajat mukaanlukien :|

Alkuperäinen kirjoittaja liisa ihmemaan:
ja ei missään nimessä hoitolapsia silloin jos oma on sairaana vaikka isä hoitais! näin teki meidän pphoitaja ja kyllä sai kuulla kunniansa!

Toi on aika outoa, ettei saa ottaa lapsia. Tietenkin saa jos vanhemmat suostuvat tuomaan. Saattaahan esim olla niin, että muut ovat jo taudin sairastaneet ja pph.n laps sairastuu viimeisenä. Eihän ne muut enään tautia saa. Useimmat sairaudet kuitenkin tarttuvat jo ennen oireita.

Tämä on just tätä. En ihmettele että perhepäivähoitajat ajan kans häviää kokonaan pois ja uusia ei saada tilalle. Mitään parannuksia tehdä ikinä mihinkään.

Me saamme tätä nykyä palkan, jos kyseessä äkillinen sairaus ja sekin palkallinen vapaa on harkinnanvarainen :/ Mutta minä ainakin pidän sairaslomaa, jotta se oma lapsi saa rauhassa parantua. Ei tulis yhtään mitään, jos pph on sisällä 4 lapsen kanssa klo 7-17.