Perhepäivähoitajan työ, millaista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja millaista on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

millaista on?

Vieras
Millaista on perhepäivähoitajan työ? Raskasta vai todella raskasta? Kertokaa ihmeessä jos pph:ia paikalla. Kaikki info otetaan vastaan :) Miten palkka, vaihteleeko paljonkin kunnasta riippuen?

Työ on raskasta, vähän kiitosta. Työ olisi ihan kivaa ilman kontakteja vanhempiin. Lasten kanssa aina tulee toimeen, mutta joskus törmää aivan mahdottomia odottaviin vanhempiin. Tämä taitaa olla nykypäivää myös päiväkodeissa ja kouluissa....

ihanaa kuunnella kun lapsi itkee/kiukuttelee koko päivän. Ääni niin kova et korvia särkee ja muut lapset pitää korvistaan kiinni kun väsyvät ääneen.
Illalla kun itse pääset lepoon niin vieläkin kuulet korvissasi sen huudon. Yölläkin heräät et taas se huutaa.

Eli uskomattoman rankkaa on kuunnella itkua joka kestää viikosta toiseen.

Mutta eikös tuollainen jatkuvasti huutava lapsi ole poikkeus, vai onko nykyään kaikki lapset huutavia ja vaativia? Olisi mukava kuulla, millaisia vaatimuksia vanhemmilla voi olla? Itse mietin pph:ksi ryhtymistä, mutta kyllä arveluttaa. Itsellä neljä lasta, pieniä ne kaikki on, mutta kolme jo koulussa, joten voisin kolme ottaa. Mutta en tiedä kyllä enää jaksanko...

onpas negatiivisia vastauksia... no kukin kokee asiat tavallaan..
minä tykkään työstäni valtavasti, on vähän niinku oman työnsä herra.. :) mahtaa johtua ihanista lapsista ja mukavista vanhemmista.. :)
kyllä minulla on aikaa huomioida omatkin lapset (11v ja 8v) kun tulevat koulusta ja myös ryhmääni kuuluvan 4v.
tykkään ulkoilla lasten kanssa ja on ihanaa kun on säännöllinen päivärytmi ja olen päässyt pois kiireisestä oravanpyörästä missä"pyörin 15v. voin tehdä päivistä omannäköisiä, toki huomioiden hoitolapset ja heidän tarpeensa... minulla on pelkkää positiivista sanottavaa.. palkka voisi tosin olla isompi mutta minkäs teet... ;)

huutavat lapset ei ole poikkeus nykypäivänä. Pienet lapset tulevat nykyään hyvin rikkinäisistä olosuhteista.Syitä on monia. Luku sinänsä on ulkomaalaiset lapset,kielitaidottomat, eri kulttuurista.

Mukava kuulla myös positiivista palautetta.

Saako kunnallinen pph lainkaan toivoa, minkä ikäisiä lapsia ottaa?

Tuo jos en saa huomioida omaani lasta päivän aikana, lopettaa haluni pph:ksi. Myös koulusta palaavat tarvitsevat äidin huomiota ja sitä kyllä saavatkin! Siis jos alalle päädyn. Nyt kyllä epäilen.

Mikä on palkka? Vaihtelee varmasti, mutta kolmesta lapsesta, missä se liikkuu?

no kukas sua kieltäis omia huomioimasta jos teet kuitenkin työsi kunnolla... :) tämä hoitomuoto on minun mielestä kodinomaista eli lapsien on opittava että on eri ikäisiä ns sisarruksia, joiden läksyt tarkistetaan jne. muutenkin teen tätä työtä sydämellä, en rahan vuoksi...
palkka kolmesta on noin 1500, riipuen koulutuksesta ja työvuosista, päälle vielä kulukorvaukset... soita oman kunnan päivähoitotoimistoon ja sieltä saat varmempia vastauksia.. :)

Mukava kuulla myös positiivista palautetta.

Saako kunnallinen pph lainkaan toivoa, minkä ikäisiä lapsia ottaa?

Tuo jos en saa huomioida omaani lasta päivän aikana, lopettaa haluni pph:ksi. Myös koulusta palaavat tarvitsevat äidin huomiota ja sitä kyllä saavatkin! Siis jos alalle päädyn. Nyt kyllä epäilen.

Mikä on palkka? Vaihtelee varmasti, mutta kolmesta lapsesta, missä se liikkuu?

n. 700e

[QUOTE="tintti";24888592]no kukas sua kieltäis omia huomioimasta jos teet kuitenkin työsi kunnolla... :) tämä hoitomuoto on minun mielestä kodinomaista eli lapsien on opittava että on eri ikäisiä ns sisarruksia, joiden läksyt tarkistetaan jne. muutenkin teen tätä työtä sydämellä, en rahan vuoksi...
palkka kolmesta on noin 1500, riipuen koulutuksesta ja työvuosista, päälle vielä kulukorvaukset... soita oman kunnan päivähoitotoimistoon ja sieltä saat varmempia vastauksia.. :)[/QUOTE]

kaikissa asioissa joudut ensin ajatteleen hoitolaiset sit vasta omasi.Turhan usein joudut vastaan omille EI NYT, MYÖHEMMIN.
Päivät pitkiä, omasi ei pääse harrastuksiin kun et voi kuskata.

[QUOTE="hoitaja";24888333] omia lapsia et saa/voi huomioida työaikana haluamallasi tavalla.[/QUOTE]

miksi sun pitäisi voida huomioida omia lapsiasi jotenkin erityisesti työpäiväsi aikana? olet ne omasta halustasi "ottanut" sinne työpaikallesi ja työntekijänä olet velvollinen kohtelemaan kaikkia hoitolapsia tasapuolisesti. sitä kutsutaan työelämäksi ja se on yksi osa aikuisten ihmisten elämää. tuliko yllätyksenä?

tämä "hoitaja" on hyvä esimerkki vääristä syistä pph:ksi hakeutuneesta hoitajasta: ottaa hoitolapsia vain siitä syystä, että saa hoidettua omat lapsensa kotona kauemmin.

Mä olen yksityinen pph. Tykkään kanssa, mutta päivät on pitkiä.

Yksityinenhän saa valita ketä ottaa ja mun olisi pitänyt tarkemmin harkita ennenkuin lupaan ottaa perheen, jossa on aika pitkät hoitopäivät.

Muuten tykkään kyllä. Mulla on kaikki lapset ihania. Ei kukaan huuda, oma ehkä eniten =)

Ja ehtii mun mielestä huomioida omaa. Kaikkia muitakin yksilöinä. On enempi hulinapäiviä, mutta sitten on ihan rauhallisia syli-päiviäkin.

Ei tietenkään samalla tavalla huomioi omaa kuin kotiäitinä ollessa, mutta mä tykkään kyllä. Oma on 2,5-v ja hyvin omatoiminen. Eli ei nyt sillain tartte huomioida sen ihmeemmin. Alkuun oli mustis kun äiti hoiti muitakin, mutta nyt ymmärtää jo että se on äidin työtä.

noista päivien pituuksista... hoitajien työaika viikossaon 40 h ja ainakin meidän kunnassa pyritään pitämään päivät kohtuullisina ja minulla on käynyt hyvä säkä että työaika on 8-16.30... ja jos päivät pitkiä niin tulee palkallisia tasoitusvapaita= aikaa omalle perheelle..
ja muutenkin meidän kunta kannustaa pitämään lomia koululaisten aikataulujen mukaan, nytkin viikon syysloma.. koskaan ennen mulla ei ole ollut näin montaa viikkoa lomaa vuodessa, 4 vko kesällä, 1 vko syksyllä, joululoma ja hiihtoloma... :) plus kaikki pikkuset välipäivät... :)
että taidan vaan lopuksi todeta että minulla on asiat hyvin... :)

Ihan hirveen negatiivisia kommentteja! On äärettömän harvinaista, että kaikki neljä olisivat lastensuojelutapauksia. Pääsääntöisesti lastensuojelulapset ovat päiväkodeissa, joissa on erityislastentarhanopettajat ym. erikoishenkilökunta vastaamassa vaativampiin tarpeisiin. Ja jos lapsi huutaa koko päivän hoidossa viikkotolkulla, on vika hoitajassa, on todella, ei se ole mikään tavallinen tapaus, että joku huutaa koko ajan. Omat lapset pääsevät harrastuksiin, onhan heillä toinenkin vanhempi. Ja on ihan mahdollista, että pph:n työpäivät loppuvat jo 16.30, jolloin harrastuksiin voi kyllä viedä siinä missä kuka tahansa muukin vanhempi.
Voihan käydä sellainenkin tuuri, että oman lapsen lisäksi ryhmässä on kolme lasta, joiden hoitoaika on 7.30-15.30, kuten yhdellä tutulla.
Pääasiassa pph:lla hoidossa on ihan tavallisten perheiden ihan tavallisia lapsia...

[QUOTE="tintti";24888684]noista päivien pituuksista... hoitajien työaika viikossaon 40 h ja ainakin meidän kunnassa pyritään pitämään päivät kohtuullisina ja minulla on käynyt hyvä säkä että työaika on 8-16.30... ja jos päivät pitkiä niin tulee palkallisia tasoitusvapaita= aikaa omalle perheelle..
ja muutenkin meidän kunta kannustaa pitämään lomia koululaisten aikataulujen mukaan, nytkin viikon syysloma.. koskaan ennen mulla ei ole ollut näin montaa viikkoa lomaa vuodessa, 4 vko kesällä, 1 vko syksyllä, joululoma ja hiihtoloma... :) plus kaikki pikkuset välipäivät... :)
että taidan vaan lopuksi todeta että minulla on asiat hyvin... :)[/QUOTE]

tuolla työajalla et saa montaakaan tasotusvapaata 4kk.

Rakastan työtäni! :) Ainoa huono puoli on palkka ja se, että oman lapsen sairastaessa joutuu pitämään ainakin meidän kunnassa palkatonta vapaata. Omat lapset nyt 1v. 7v. ja 8v. Kolme vuotta ehdin työtä tehdä ennen äippälomalle alkamista. Pian työt taas jatkuu. Isommat koululaiset odottavat jo, että talo tupsahtaa lapsia täyteen- isommat eivät koskaan ole olleet mustasukkaisia. Isommat ovat saaneet ottaa omia leluja erilleen, millä eivät itsekään hoitopäivän aikana leikkineet. Äiti piti päivän aikana hoitolaisten kanssa tietty jakaa, mutta lapset ymmärsivät kyllä, että toinen vaihtoehto olisi ollut olla äidistä erossa koko päivä, jos äiti työskentelisi muualla. Omia saa tietysti huomioida siinä missä muitakin lapsia- toki mitään erikoisetuuksia ei hoitopäivän aikana ole- kaikilla samat säännöt! Nyt kun isommat eivät enää kuulu ryhmään, heillä tietty koulupäivien jälkeen "oma rauha". Työ on melko raskasta, mutta palkitsevaa. Tykkään suunnitella päivät, leikit, laulutuokiot, askartelut. Tykkään laittaa ruokaa ja hommailla lasten kanssa sekä ulkoilla. Työn ohessa tulee pidettyä kodin kaaos hallinnassa ja päiväruokaa kun laittaa reilusti niin samasta kattilasta syödään vielä illallakin, niin säästyy ruuan laitto aikaa ja jää aikaa omalle perheelle enemmän iltasella. Paras kiitos tulee lapsilta- heistä näkee, kun hoidossa on kivaa! Vanhempien kanssakin hyvin tultu toimeen, vaikka joskus kasvatusnäkemykset ovat olleet hyvinkin erilaisia. Hoidossa kuitenkin mennään hoitopaikan säännöillä. :) Suosittelen!

[QUOTE="vieras";24888736]tuolla työajalla et saa montaakaan tasotusvapaata 4kk.[/QUOTE]

en minä saakaan, mulla on yleensä 1 tasoitusvapaa kuussa mutta olen toivonut ne loman yhteyksiin enkä irrallisiksi päiviksi... mutta lähinnä takoitin heitä joilla on työpäivät esim. 9 tai 10 h... minulle riittää hyvin tuo 8-16.30 ja ehdin hyvin viemään lapsiani harrastuksiin, käydä kaupassa ja harrastaa itsekin...

Siis nyt täällä kyllä mässäillään työn kurjilla asioilla. Itse aloin pphksi juuri siksi että saan olla omien lasteni kanssa kotona ja hienisti on pääosin mennyt.

Työaikoihin kunnallisella puolella tuli juuri muutos, eli töitä saa tehdä vaan 40h/viikko, jos tulee ylitöitä ne täytyy pitää vapaina. Eli jos teet pidempää päivää saat myös pitkät vapaat.
Palkan saat tietää omasta päivähoitotoimistosta, varmaan 1500 kolmesta lapsesta ja jokaisesta hoidettavasta n 100 kulukorvausta.
Jos hoitolapset sairastavat tai ovat pois se ei ole sinun palkasta pois koska palkka maksetaan varattujen hoitopaikkojen mukaan (eikä sen mukaan miten lapset ovat luonasi olleet).

En ymmärrä miten joku sanoo ettei voi huomioida omia lapsiaan päivän aikana. Meillä vanhin on ekaluokalla ja monesti ollaan hoitolasten kanssa häntä vastassa koulun pihalla (käydään ensin leikkiin viereisessä puistossa) ja kävellään yhdessä sieltä kotiin. Välipala syödään yhdessä ja sit hoitolapset ja omat nuoremmat leikkii, sillon minulla on aikaa auttaa ekaluokkalaista läksyissä (tämä ihan joka päivä). En mitenkään näe että hoitolasten meillä olo olisi pois omilta lapsiltani, päin vastoin, kivaa kun kotona on äiti ja kavereita odottamassa. Tilanne voi olla eri sitten ku omat on isompia.

Hoitolasten ikä riippuu hyvinpitkälle kunnan ikärakenteesta, onko paljon lapsia tarjolla vai ei ja sit siitä saatko sisarruksia hoitoon. Yleensä pphlle halutaan ne kaikkein pienimmät lapset, jolloin työ on melko raskasta perushoitoa. Hyvänä puolena silloin on lasten pitkät päikkärit joka on hoitajalle omaa aikaa :)

Perheitä on hyvin monenlaisia. Yleensä vanhempiin pystyy säilyttään asialliset ja hyvät välit, kunhan saa vanhemmat ymmärtämään ettei heidän kullannuppunsa ole se ainoa lapsi siinä ryhmässä.
Pphlla on niin paljon tekemistä pukemisessa, vaatehuollossa (talvella ja kura-aikana), ruuan laitossa, siivoamisessa, ulkoilussa yms... Ettei pphlla ole aikaa jokapäivä piirtää, askarrella, ohjata ja opettaa.. Yleensä nämä on sit ulkoiluajasta pois, olen aina sanonut vanhemmille että meillä askarrellaan huonoilla ilmoilla ja talvipakkasilla muuten ollaan ulkona :)

Ja jos omalle kohdalle sattuu ihan hirveät vanhemmat tai lapsi joka ei kertakaikkiaan sopeudu hoitoon niin sit yhteyttä esimieheen ja perhevaihtoon. Jos se ei auta niin sit saikkua työuupumukseen ;)

Kyllä oon ollu tyytyväinen omaan valintaan, Ihana olla omien lasten kans kotona :)

[QUOTE="vieras";24888736]tuolla työajalla et saa montaakaan tasotusvapaata 4kk.[/QUOTE]

0,5h/päivä, 2,5h/viikko, 10h/kk, 40h/4kk. Eli neljässä kuukaudessa viikko! Onhan se aika kivasti normaalien lomien lisäksi...

Yhteistyössä