Siis nyt täällä kyllä mässäillään työn kurjilla asioilla. Itse aloin pphksi juuri siksi että saan olla omien lasteni kanssa kotona ja hienisti on pääosin mennyt.
Työaikoihin kunnallisella puolella tuli juuri muutos, eli töitä saa tehdä vaan 40h/viikko, jos tulee ylitöitä ne täytyy pitää vapaina. Eli jos teet pidempää päivää saat myös pitkät vapaat.
Palkan saat tietää omasta päivähoitotoimistosta, varmaan 1500 kolmesta lapsesta ja jokaisesta hoidettavasta n 100 kulukorvausta.
Jos hoitolapset sairastavat tai ovat pois se ei ole sinun palkasta pois koska palkka maksetaan varattujen hoitopaikkojen mukaan (eikä sen mukaan miten lapset ovat luonasi olleet).
En ymmärrä miten joku sanoo ettei voi huomioida omia lapsiaan päivän aikana. Meillä vanhin on ekaluokalla ja monesti ollaan hoitolasten kanssa häntä vastassa koulun pihalla (käydään ensin leikkiin viereisessä puistossa) ja kävellään yhdessä sieltä kotiin. Välipala syödään yhdessä ja sit hoitolapset ja omat nuoremmat leikkii, sillon minulla on aikaa auttaa ekaluokkalaista läksyissä (tämä ihan joka päivä). En mitenkään näe että hoitolasten meillä olo olisi pois omilta lapsiltani, päin vastoin, kivaa kun kotona on äiti ja kavereita odottamassa. Tilanne voi olla eri sitten ku omat on isompia.
Hoitolasten ikä riippuu hyvinpitkälle kunnan ikärakenteesta, onko paljon lapsia tarjolla vai ei ja sit siitä saatko sisarruksia hoitoon. Yleensä pphlle halutaan ne kaikkein pienimmät lapset, jolloin työ on melko raskasta perushoitoa. Hyvänä puolena silloin on lasten pitkät päikkärit joka on hoitajalle omaa aikaa
Perheitä on hyvin monenlaisia. Yleensä vanhempiin pystyy säilyttään asialliset ja hyvät välit, kunhan saa vanhemmat ymmärtämään ettei heidän kullannuppunsa ole se ainoa lapsi siinä ryhmässä.
Pphlla on niin paljon tekemistä pukemisessa, vaatehuollossa (talvella ja kura-aikana), ruuan laitossa, siivoamisessa, ulkoilussa yms... Ettei pphlla ole aikaa jokapäivä piirtää, askarrella, ohjata ja opettaa.. Yleensä nämä on sit ulkoiluajasta pois, olen aina sanonut vanhemmille että meillä askarrellaan huonoilla ilmoilla ja talvipakkasilla muuten ollaan ulkona
Ja jos omalle kohdalle sattuu ihan hirveät vanhemmat tai lapsi joka ei kertakaikkiaan sopeudu hoitoon niin sit yhteyttä esimieheen ja perhevaihtoon. Jos se ei auta niin sit saikkua työuupumukseen
Kyllä oon ollu tyytyväinen omaan valintaan, Ihana olla omien lasten kans kotona