Perhepäivähoitajan palkka yms. mietin kannattaako ryhtyä hommaan :) Kiitos jos vastaat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoituri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoituri

Vieras
Itselläni 2 v ja 4 v lapset, nyt olisi ehkä mahdollisuus syksystä ruveta hoitamaan 2 hoitolasta omien lisäksi. Tietääkö kukaan kaupungin palkkauksesta ja ruokakulu korvauksesta, työajasta ym tietoja kaipailen. Asumme Helsingissä.

Mikä positiivista entä negatiivista perhepäivähoitajan työssä?

Kiitos vastauksista jo etukäteen :)

riippuu kunnista noi määrät muut mä kerron nyt esimerkkinä miten mulla oli..eli sain 330e kk /lapsi ja sit kulukorvasu päälle..olsikohan ollut jotain vähän reilun 4 e/pvä jos lapsi oli koko päivän ts. söi kaikilla ruuilla (ap, lounas ja vp).
työaika mulla oli niin että 6-18 piti olla varautunut ottaan lapsia..tosin yleensä ne oli 7-17.
ja omistas saat itetenkin kodinhoidontuen!

No sulla on 2 alle kouluikäistä lasta itsellä, eli saisit ottaa hoitolapsia maksimissaan 2 ja ½. Yhdestä palkka on jotakin 330?:n hujakoilla, tarkkaan en nyt muista. Kulukorvauksia saa n. 4?/kokopäivälapsi/päivä.

Jos rakastat työskennellä lasten kanssa, susta 10 tunnin työpäiväy on ihan ok ja olet valmis vaikeisiinkin vanhempiin, niin mikä jottei!
Tosin ainakin meidän kunnassa vakipaikan saaminen edellyttää ammattitutkinnon suorittamista, jollei vastaavaa koulutusta ole vielä.

Minä ilmoitin jo työsopparia tehtäessä, että en tee töitä viiden jälkeen, eli ilta- ja vuorolapsia en ota. Eli mun päivä alkaa normaalisti n 6.30 ja päättyy viim klo 16.00.

Itse en ryhtyisi... tuotakin vaihtoehtoa olen todella miettinyt, kun itsellänikin kaksi lasta.

Täällä meilläpäin keravalla rupeat itse yksityiseksi perhepäivähoitajaksi ja kaupunki maksaa sinulle siitä... Eipä paljon jää käteen kun vähennät ruoat ym.kulut... esim.omat lomat täytyy "säästää" vielä tuosta summasta mitä maksetaan, koska olet yksityisyrittäjä ja lomat olet palkatta... ellei toisin ole sovittu. ym.maksut mitä nyt menee. Niin ja jos lapset sairastuu ja on tietyn aikaa kipeinä et saa korvausta... vaikka eihän se sinusta johdu jos lapset sairastaa...

Naapurissamme oli yksi äiti joka teki pph hommia jokusen kuukauden, mutta lopetti kun ei hänelle siitä mitään oikein jäänyt käteen... työn vaativuuteen nähden, hänellä oli kolme hoitolasta. :/

Palkkaako helsingin kaupunki perhepäivähoitajia? Vai pitääkö sielläkin olla yksityinen pph?

Hoitoajat menee ihan lasten tarpeen mukaan... tietääkseni ainakin jos olet kaupungin palkkalistoilla, et kai pahemmin voi vaikuttaa siihen "millaisia" lapsukaisia saat... esim.kuinka pitkiä päiviä tarvitsevat... aika normaali on varmaankin 7-17

Alkuperäinen kirjoittaja aiti78kerava:
Itse en ryhtyisi... tuotakin vaihtoehtoa olen todella miettinyt, kun itsellänikin kaksi lasta.

Täällä meilläpäin keravalla rupeat itse yksityiseksi perhepäivähoitajaksi ja kaupunki maksaa sinulle siitä... Eipä paljon jää käteen kun vähennät ruoat ym.kulut... esim.omat lomat täytyy "säästää" vielä tuosta summasta mitä maksetaan, koska olet yksityisyrittäjä ja lomat olet palkatta... ellei toisin ole sovittu. ym.maksut mitä nyt menee. Niin ja jos lapset sairastuu ja on tietyn aikaa kipeinä et saa korvausta... vaikka eihän se sinusta johdu jos lapset sairastaa...

Naapurissamme oli yksi äiti joka teki pph hommia jokusen kuukauden, mutta lopetti kun ei hänelle siitä mitään oikein jäänyt käteen... työn vaativuuteen nähden, hänellä oli kolme hoitolasta. :/

Palkkaako helsingin kaupunki perhepäivähoitajia? Vai pitääkö sielläkin olla yksityinen pph?

Hoitoajat menee ihan lasten tarpeen mukaan... tietääkseni ainakin jos olet kaupungin palkkalistoilla, et kai pahemmin voi vaikuttaa siihen "millaisia" lapsukaisia saat... esim.kuinka pitkiä päiviä tarvitsevat... aika normaali on varmaankin 7-17

Kaikki kunnat/kaupungit palkkaavat kunnallisia.
Hoitoaikoihin voi todellakin vaikuttaa ilmoittamalla mihin aikaan on valmis työtä tekemään.
Hoitolapsiin et toki voi vaikuttaa, mutta asia meneekin yleensä aina niin, että lasten kanssa pärjää aina. Ongelmia saattaa syntyä vanhempien kanssa ;)
Mulla lapsia 4 ja ½ ja käteen jää reilut 1500?. Katson sen olevan ihan kivasti. Koskapa ei tarvii maksella omien hoitomaksuja eikä tarvita toista autookaan, eli työmatkakuluja ei ole.
Mutta kukin tyylillään, mulle tää on unelma-ammatti. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi kauheeta, jos niille lapsille sattuukin jotain. Tämän takia en ite voi edes ajatella ryhtyväni. Mutta sulla on varmaan vahvempi luonne kuin minulla.

No, mitäpä niille nyt "sattuisi" ? =)
Vakuutuksethan heillä on, ja kait sitä yhtälailla sitten pitäis olla tekemättä omia lapsia.Voihan niillekin sattua vaikka mitä kamalaa.. =)

Saako tuollaisista 10 tunnin päivistä mitään extraa, kun ajattelee ettei siinä ole ruokatunteja tai kahvitaukoja ?(vastuu koko ajan lapsista) ja iltaisin täytyy sitten siivota kotia ja valmistella seuraavaan päivään ateria.

Normaalisti hoitotyössä mulla 38.15 viikkotyöaika, eipä sitten ihme kun perhepäivähoitajiksi ei moni ryhdy!

Alkuperäinen kirjoittaja hoituri:
Saako tuollaisista 10 tunnin päivistä mitään extraa, kun ajattelee ettei siinä ole ruokatunteja tai kahvitaukoja ?(vastuu koko ajan lapsista) ja iltaisin täytyy sitten siivota kotia ja valmistella seuraavaan päivään ateria.

Normaalisti hoitotyössä mulla 38.15 viikkotyöaika, eipä sitten ihme kun perhepäivähoitajiksi ei moni ryhdy!

No meidän työaika on n. 8,5h/päivä. Ja toki ylitöistä maksetaan ylityökorvaus.
Ja on mulla ruokatunti, kun syödään lasten kanssa :D
Ja kahvipaussikin on tällähetkellä ruhtinaallinen 2 tuntia, kun koko porukka nukkuu tässä ryhmässä 2h. =)
Seuraavan päivän lounasta valmistelen samalla kun lapset syövät välipalaa. Imuroin ja siivoilen nyt muutoinkin kotonani, että ei se pelkästään työstä johdu =)

Ei saa ekstraa.

Meillä ainakin kaikki omat ylityöt upotetaan sairaspäivinä eli jos olet sairas niin kertyneet ylityöt häviää silirimpsis...

Kun omat lapset sairastaa niin päivät ovat palkattomia. Kun hoitolapset sairastaa (jos siis molemmat hoitolapset pois yhtä aikaa ) niin se on palkatonta vapaata anottava tai lähdettävä omien lasten kanssa päiväkotiin/ryhmikseen jossa maksat omista lapsista hoitomaksun niiltä päiviltä ja mahdollisesti menetät kh-tuen.

Nuo jos olisin mm. tiennyt ennen kuin aloitin niin en olisi aloittanut ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Ei saa ekstraa.

Meillä ainakin kaikki omat ylityöt upotetaan sairaspäivinä eli jos olet sairas niin kertyneet ylityöt häviää silirimpsis...

Kun omat lapset sairastaa niin päivät ovat palkattomia. Kun hoitolapset sairastaa (jos siis molemmat hoitolapset pois yhtä aikaa ) niin se on palkatonta vapaata anottava tai lähdettävä omien lasten kanssa päiväkotiin/ryhmikseen jossa maksat omista lapsista hoitomaksun niiltä päiviltä ja mahdollisesti menetät kh-tuen.

Nuo jos olisin mm. tiennyt ennen kuin aloitin niin en olisi aloittanut ollenkaan.

Onko totta? Tuohan on ihan järjetöntä. Ei kai se hoitajan vika ole jos hoitolapset on kipeenä, vai onko?

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja aiti78kerava:

Kaikki kunnat/kaupungit palkkaavat kunnallisia.
Hoitoaikoihin voi todellakin vaikuttaa ilmoittamalla mihin aikaan on valmis työtä tekemään.
Hoitolapsiin et toki voi vaikuttaa, mutta asia meneekin yleensä aina niin, että lasten kanssa pärjää aina. Ongelmia saattaa syntyä vanhempien kanssa ;)
Mulla lapsia 4 ja ½ ja käteen jää reilut 1500?. Katson sen olevan ihan kivasti. Koskapa ei tarvii maksella omien hoitomaksuja eikä tarvita toista autookaan, eli työmatkakuluja ei ole.
Mutta kukin tyylillään, mulle tää on unelma-ammatti. =)

Tietääkseni kunnilla kyllä taitaa olla listoillaan pph, mutta uusia ei enään palkata, koska ostaminen palvelut yksityisiltä pph tulee halvemmasi. :wave: Nykypäivää... Mutta voin olla väärässäkin :/

Minulla on 4 lasta hoidossa ja käteen jää n.1500e, siinä on jo kulukorvaukset, jotka ovat verottomana käteen. Saamme hyvät ylityökorvaukset jos ylittyy 8,40h päivässä. Päivällä on kaksi tuntia hiljaista aikaa kun lapset nukkuvat. Meillä myös saa nykyään olla palkallisella vapaalla jos oma lapsi sairastaa. Itselläni ei omia enää kotona ole. Paljon parannuksia on tullut ja on tulossa korotusta vielä palkkoihinkin.
Työmatkoihin ei mene aikaa, eikä rahaa. Tässä työssä pääsee nykyään jo ihan hyville palkoille ja mikä parasta, työ on ihanaa lasten kanssa!
Suosittelen!

Meidän pikkukunnassa on sellanen tilanne, että täällä ei tosiaankaan ole hoitajia. Itse olen ollut hätävarana, eli lomien sijaisuudet yms... Palkka on suurinpiirtein tuo minkä muut jo ilmoittivat, kulukorvaus vähän pienempi. Omia kolme alle kouluikäistä, eli kaksi saisin ottaa lisäksi (täällä raja 5 lasta), mutta viime viikoillakin oli 2 alle kouluikäistä ja kolme koululaista :o Aika rankkaa, onneksi se taas loppui :whistle: Toivottavasti näkyy palkassa, koska ylitöistä täällä saa tosi nihkeästi palkkaa, vaikka eikö sen pitäisi olla laissa jo? Talvella oli kanssa ylimääräisiä, mutta ei lähellekään joka päivä, niin keplottelivat jotenkin tuntien mukaan (siis tunnit per kk) ettei tullut ylityökorvauksia :headwall: Ja jotain on kuitenkin pakko yrittää, että sais vähän ekstraa...

Loppupeleissä kuitenkin oon ihan tyytyväinen. Laskeskelin, että jos vien kolme hoitoon kokopäiväsiksi ja menen itse palkkatöihin, niin aika paljon sais tehdä hommia, että saa saman käteen kuin nyt, siis omista kodinhoitotuen ja hoidokeista palkan :xmas: Ja sekin on plussaa, että nää on näitä pätkiä, että ehtii omien kanssakin olemaan omalla porukalla välillä :)

Yhteistyössä