Perhepäivähoitajan päivä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"päiväkotihan on suorastaan taivas"... Oleppas pitkä päivä päiväkodissa niin kylläpä korvissa soi... Terveisin: pk:ssa työskennellyt..
Kyllä pph tarjoaa alle kouluikäiselle ihan riittävästi virikkeitä. Omat lapseni olleet kotihoidossa kouluikään saakka ja taitavia pikkukoululaisia vat. Molemmat oppivat lukemaan 6-vuotiaana, matikkapää on keskivertoa parempi, sosiaaliset suhteet hyvät kavereiden kanssa.

Olen edelleen sitä mieltä, että:

- en ikinä alkaisi pph:ksi, se ei onnistuisi multa mitenkään, en jaksaisi, enkä edes haluaisi, liian rankkaa ja liian alipalkattua, päivät voi olla tosi pitkiä, silmät pitäisi olla selässäkin, lisäksi oman kodin yksityisyyden ikäänkuin menettää

- en haluaisi lapsiani pph:lle; kotimme on kodinomainen, päivähoidolta haluan varhaiskasvatusta ja virikkeitä enkä pelkkää hoitoa

[QUOTE="juu";22589819]missä on pph-n leikit/laulut lasten kanssa (ei maksa mitään).miksi odotat että lapset lähtisi nopeasti pois? tottakai ne haluaa sisälle koska aistii sen että hoitaja katsoo vaan kelloa.....miksi et leiki lasten kanssa? pidät vaan pienet väkisin pulkkamäessä?[/QUOTE]

Kyllä pph:ssa olevien lastenkin päivään pitää kuulua ulkoilua. Tuossahan sanottiin, että yhtä lukuunottamatta kaikki muut olivat pulkkamäessä mielellään? Olisiko muidenkin lasten pitänyt kököttää sisällä lauluja hoilaamassa kauniilla ilmalla koska yksi ei halua ulkoilla?

"päiväkotihan on suorastaan taivas"... Oleppas pitkä päivä päiväkodissa niin kylläpä korvissa soi... Terveisin: pk:ssa työskennellyt..
Kyllä pph tarjoaa alle kouluikäiselle ihan riittävästi virikkeitä. Omat lapseni olleet kotihoidossa kouluikään saakka ja taitavia pikkukoululaisia vat. Molemmat oppivat lukemaan 6-vuotiaana, matikkapää on keskivertoa parempi, sosiaaliset suhteet hyvät kavereiden kanssa.

Oon ollut montakin pitkää päivää useammassakin pk:ssa, ja olen sitä mieltä että omille lapsilleni hyvä pieni päiväkoti on ollut paras vaihtoehto :)

Olen minäkin ollut sen verran aikaa kotiäitinä, ja nähnyt perhepäivhoitajia työssään, että tiedän että en jaksaisi. Teksiin ihan mitä vaan mieluummin. Siivoaisin rappukäytäviä, olisin koulunkäyntiavustaja, opettilisin hitsaamaan, siivoaisin rakennuksilla, olisin aputyttönä raksalla, ihan mitä vaan.

Tästä aloituksetsa tuli mieleen, että ehkä ap sinun kannattaisi olla hieman jämäkämpi ihan oman jaksamisen kannalta. Vain yhden lapsen kanssa jaksaa pitempään tuota että kaikki saavat itse valita, ollaanko sisällä jne ja mitä tehdään ym. Ja myös maistamaan pakottaisin ja yrittäisin jotenkin kitkeä valittamista ruoasta. Äitinä toivoisin että pakotettaisiin esim. maistamaan hedelmäsalaattia jamuuta terveelistä eikä vaan syödä leipää sekä välipalalla että aterialla.

Meillä ainakin jo kahden lapsen kanssa siitä tulee ihan valtataistelu, kumpi saa päättää ollaanko sisällä vai ulkona, ja mitä syödään jne jos alan kysell mielipiteitä. Siinä uupuu todella nopeasti. Joten sinuna yritäisin hiema jämäköityä, jos aikoisin olla pitempään uralla.

Tämä on ollut yksi vaikeimpia asioita äitinä. Mielestäni lapset ovat samanarvoisia ja heillä pitäisi olla samanlainen oikeus päättää siitä mitä tekevät kuin minullakin, mutta jos näin toimin kahden lapsen kanssa, emme pysty tehdä mitään, koska he eivät vielä koskaan ole toivoneet samaa asiaa. Itse uupuu todella nopeasti kun kuuntelee kinastelua ja jahkailua siitä ollaanko sisällä vai pelataanko vai ei... mennäänkö taidemuseoon vai luontomuseoon...

Onko tämä lapsilähtöisyyttä vai ei? Minusta sitä voi olla vain jos on vain yksi lapsi.

Kyllä pph:ssa olevien lastenkin päivään pitää kuulua ulkoilua. Tuossahan sanottiin, että yhtä lukuunottamatta kaikki muut olivat pulkkamäessä mielellään? Olisiko muidenkin lasten pitänyt kököttää sisällä lauluja hoilaamassa kauniilla ilmalla koska yksi ei halua ulkoilla?

kyse ei ollut siitä ettei pitäisi ulkoilla vaan siitä viimeisesta lapsesta joka on hoidossa,pihalla kylmissään. jos kyse olisi omasta lapsesta -sitten olisit heti helisemassa jos oma muksu on pph-lla ja jatkuvasti kipee.

Mun täytyy vielä kehua poikien perhepäivähoitajaa. =)Hänellä on tarkka suunnitelma muksujen "opettamiseen", joka vaihtuu kolmen kuukauden välein. Esim. aiheina on ollut metsän eläimet/vuodenajat/viikonpäivät/kasvit ym. Tuona aikana askartelut, leikit, laulut, piirtämiset ym. liittyvät usein tuohon aiheeseen. Hän todellakin tekee upeaa työtä lasten kanssa. En voisi olla tyytyväisempi. =)

Kyllä se perhepäivähoitajallakin yksityisyys löytyy.. Loppuu se työpäivä hänelläkin.. Eikä todellakaan kannata alkaa pph:ksi jos ei tykkää TOSI PALJON lapsista ja kotona olosta.. Itse tykkään suunnitella tekemisiä, perushoitaa lapsia, askarrella, laulaa, ulkoilla jne. En koe työtäni mitenkään erityisen raskaaksi. Palkkahan on tosi huono- sille ei oikein mitään mahda.
Päivä myös pitkä, mutta aikaa ei kulu mm.työmatkoihin ja samalla tulee päivän aikana vähän kotiaskareitakin tehtyä.
Ja kyllähän sitä kotinsa antaa lasten käyttöön, mutta ei meillä ainakaan hoitolapset mitään ole hajottaneet- säännöt löytyy ja sisällä ei saa juosta, hyppiä sohvalla, kävellä ruokien kanssa jne. Ulkona leikitään villimpiä leikkejä.
Ja minulla ainakin riittää aikaa myös ohjattuihin toimintoihin.. Vaikka hoitolapset pieniä.

[QUOTE="juu";22589915]kyse ei ollut siitä ettei pitäisi ulkoilla vaan siitä viimeisesta lapsesta joka on hoidossa,pihalla kylmissään. jos kyse olisi omasta lapsesta -sitten olisit heti helisemassa jos oma muksu on pph-lla ja jatkuvasti kipee.[/QUOTE]

No kyllä munkin lapset päiväkodissa joutuu olemaan ulkona siihen asti kun heidät haen. He menevät ulos kolmen maissa, ja jos haen viideltä, niin siihen asti siellä on ulkona joka ainoa lapsi. En ole ollut helisemässä, näinhän se menee hoitopaikoissa.

No kyllä munkin lapset päiväkodissa joutuu olemaan ulkona siihen asti kun heidät haen. He menevät ulos kolmen maissa, ja jos haen viideltä, niin siihen asti siellä on ulkona joka ainoa lapsi. En ole ollut helisemässä, näinhän se menee hoitopaikoissa.

aivan. joskus tosi harvoin voivat lämmitellä sisällä tai jopa riisua vaatteet ja mennä takaisin, mutta yleensä näin ei tehdä. ei päiväkodissa eik pph:lla. Eikä tarvitsekaan.

[QUOTE="juu";22589968]just joo. jos lapset menee pihalle klo 15 ja pihalla -12 ja menisin hakemaan klo 17.30,onko ne muksut tosiaan niin kauan pihalla iloisesti pulkkamäessä?[/QUOTE]

jos on tosi kylmä, menevät ainakin päiväkodissa joskus myöhemmin ulos. Tai jättävät ulkoilun väliin josta taas osa vanhemmista sitten kai valittaa?

Harvoin sieltä kyllä takaisin mennään sisäälle jos sinne on menty. ehkä joskus.

meillä pihapiirissa ryhmiksessä tädit käy vuorotellen sisällä lämmittelemässä ja lapset on koko ajan pihalla....mutta on kyllä lapset usein sairaana eli lapsia on vähän koko ajan. kätevä juttu muuten=)

Yhteistyössä