perhepäivähoitajan lapsi eskarissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hoitaja"

Vieras
Hei onko vinkkejä???

Olen hoitaja koulutukseltani ja mietin perhepäivähoitajaksi ryhtymistä. Omista lapsistani kaksi on koulussa, yksi aloittaa varhennetun eskarin ensi syksynä 5-vuotiaana (downin syndrooman takia aiemmin) ja yksi on kolme. Eli syksyllä voisin ottaa hoitoon 2-3 lasta riippuen siitä miten "eskarilaiseni" tulkitaan, esim. onko puolikas lapsi kun on puolipäiväisenä eskarissa.

Mutta kysymys teille, perhepäivähoitajat joiden lapsi eskarissa. Miten saatte järjestettyä lapsen haun ja viennin eskariin? Tai jos hoidossa on "vieras" eskarilainen joka pitää hakea klo 12. Kuitenkin tuo on juuri päiväuniaikaan? Syöttekö lounaan aiemmin ja haette eskarilaisen ja sit nukkumaan, vai syöttekö vasta eskarilaisen haun jälkeen vai...??? Kaikki vinkit kelpaavat :-0

Oletko selvittänyt voitko saada kunnalta kyytiä lapsellesi eskariin/sieltä pois? Ainakin tällä meidän asuinalueella down- poika haetaan aamulla taksilla ja iltapäivällä taksi tuo takaisin kotiin.

Tuo kävi mielessä... Jotenkin tuntuu vaan höperöltä kun eskariin on alle kilometri :)

Mutta aikamoista pukemista ja riisumista sekin on jos yhdeksän jälkeen puetaan esim. neljä lasta mennään ulos tullaan syömään ja riisutaan ja syönnin jälkeen pitäis käydä kaikkien potalla/pytyllä ja sitten taas kaikille vaatteet ja kävellen eskarille ja takaisin äkkiä nukkumaan...

meillä 3v hoidossa pph:lla, hänen oma lapsi eskarilainen ja lisäksi pari koululaista. Käsittääkseni on saanut luvan eskarista että isommat sisarukset saavat viedä ja hakea, tietysti omien kouluaikojensa puitteissa eli jotain hoitoa eskarin lisäksi oltava. meillä eskari 9.15-13.15 joten tosi hankala aika olisi lähteä hakemaan. Joskus hakee itse. ei mun mielestä tulis mitään jos joka päivä pitäis pakata kaikki lapset matkaan ja lähteä jopa 2x päivässä reissuun (riippuu tietty matkastakin)

Me syödään omien lasten ja hoitolasten kanssa aamupalaa klo 8
Sitten n 8.45 lähdetään ulos ja saatetaan minun lapsi eskariin (onneksi vain n 5 min matka)
Oman lapsen eskari alkaa klo 9
Ja me jäädään hoitolasten kanssa ulos
Tullaan sisälle viimeistään 10.30 ja lapsilla vapaata leikkiä minun laittaessa ruokaa
Hoitolapset syö lounaan klo 11
Ja menevät nukkumaan n 11.45 (12)
Eskarilaiseni päivä päättyy klo 13, jolloin hän POIKKEUSLUVALLA kävelee itse kotiin

Me syödään omien lasten ja hoitolasten kanssa aamupalaa klo 8
Sitten n 8.45 lähdetään ulos ja saatetaan minun lapsi eskariin (onneksi vain n 5 min matka)
Oman lapsen eskari alkaa klo 9
Ja me jäädään hoitolasten kanssa ulos
Tullaan sisälle viimeistään 10.30 ja lapsilla vapaata leikkiä minun laittaessa ruokaa
Hoitolapset syö lounaan klo 11
Ja menevät nukkumaan n 11.45 (12)
Eskarilaiseni päivä päättyy klo 13, jolloin hän POIKKEUSLUVALLA kävelee itse kotiin

Lisäyksenä vielä, että MILLÄÄN tavalla en kyllä pystyisi järjestämään eskarilaiseni hakua itse. Se kun on aivan keskellä hoitolasten päiväuni aikaa (heräilevät yleensä klo 14 mennessä).
Jos poikkeuslupaa yksin kulkemiseen ei olisi saatu, olisi AINUT vaihtoehto ollut se, että lapseni olisi jäänyt tunniksi tai pariksi päivähoitoon. Mutta sekin tuntui hassulta, kun kuitenkin olen itse kotona lapsiryhmän kanssa.

Juu tuo itse kävely ei onnistu, kun lapsi on kehitysvammasta johtuen vielkä osaa, toisaalta onkin vasta 5-v syksyllä. Koululaisetkin ovat vielä niin pieniä ettei asiaa voi heidän vastuulleen jättää. Saisin ehkä isän viemään lapsen aamuisin eskariin, mutta haku kuitenkin olisi meidän vastuulla...

minä aikoinaan 4 hoitolapsen kanssa hain lapseni hiukka ennen 12 koska ruokailun jälkeen heillä oli ulkoilua. Niin eskari loppui 12 homma onnistui kun puhuin siitä heti kun varmistin paikan.
Sitten mentiin hoitolasten kanssa kotiin ja syömään.

Kiitos kommenteista. Tuli sellanen olo että kyllä tämä jotenkin järjestyy. Eskarin aikataulujakin on tässä tapauksessa mahdollista varmaankin joustaa. Nyt vaan selvittelemään tätä ja varsinkin sitä kaikkea muuta mitä tähän hommien aloittamiseen liittyy

Mulla ei ole varsinaiseen kysymykseesi mitään vastausta, mutta haluan nostaa sinulle hattua, kun jaksat hoitaa omien lastesi lisäksi vielä toistenkin lapsia. Ihailtavaa tarmokkuutta.

Olen työskennellyt nyt kodin ulkopuolella. Aikoinaan hoidin neljää lastani kotona ja tarpeen mukaan tietysti vähän muitakin, vaikken silloin ollut varsinainen pph. Koen rankkana sen että vuorotyössä näen varsinkin koululaisia hyvin vähän ja myös noita pienempiä. Mulla ei myöskäään ole mitää kodin ulkopuolelle suuntautuvia suusia "urahaaveita", riittää kun tullaan toimeen, tärkein on muualla kuin työelämässä. Mutta tätä en tietäisi jollen olisi kodin ulkopuolella työskentelyä kokeillut. Koen että tämä olisi ns. ihannetyöni,vaikka raskasta onkin. Lisäksi olen hoitaja koulutukseltani joten tekisin myös omaa työtäni, tosin oma hoitourani on ollut enemmän vaativien sairauksien hoidon parissa.

Joten itseasiassa koen että olisin etuoikeutettu kun saisin hoitaa lapsia, omiani ja toisten kotonani, suuri vastuu ja suuri ilo :)

Meillä oli myös taksikuljetus eskarilaiselle, kun olin pienempien sisarusten kanssa kotona. Se oli meidän kunnassa ihan vakikäytäntö.

Taksi saattaa joka tapauksessa poimia lapsia kyytiin teidän nurkilta, niin samalla se teidänkin eskarilainen menee :)

Meillä on "onneksi" sen verran paljon matkaa kouluun, että eskarilainen kulkee linja-autolla eskariin. Lähtee aamulla isosiskon kanssa kahdestaan vähän matkan päähän bussipysäkille ja sitten iltapäivällä kävelee yksin pysäkiltä kotiin. Olen siis itse pph, ja kuljetus ilman bussia ei kyllä onnistuisi millään.

Kuljetusta/taksia ette tule luultavasti mitenkään saamaan jos kerran matkaa on alle kilometri (ellei sitten tuon downin takia saa erikoiskohtelua).

Itselleni ainakaan aamukuljetukset eivät ole olleet hankalia. Lähdemme aamuisin saattamaan eskarilaistani ja jäämme samalla ulkoilemaan. Tämä on toiminut hyvin.

Eskarin päättyminen taas tosiaan on hankalaan aikaan. Varsinkin jos sinulla on ihan pieniä, jotka tuodaan aikaisin, niin nukahtavat luultavasti tuolle hakureissulle. Tai ehkäpä ne pienimmät voisivatkin sitten nukkua unensa rattaissa???

Meillä eskarilainen pääsee kotiin naapurin rouvan kanssa, joka hakee omaa lastansa puolipäivähoidosta samaan aikaan. Ilman tätä en tiedä miten olisimme selviytyneet.

Ei tuu onnistumaan; lapset tulee hoitoon klo 08. Aamupala, leikit, ulos, Sitten syömään. Sitten taas vaatteet päälle ja ulos. Sitten taas sisälle. Mihin aikaan ajattelit laittaa ne päiväunille????

Minun lapseni on eskarissa ja jää sen jälkeen hoitoon päiväkotiin. Haen sitten kun oma työpäiväni loppuu. Eskari loppuu klo 12 ja silloin meillä pienimmät ovat jo päiväunilla.

Olisiko lapsen mahdollista olla vielä lepohetki eskarin jälkeen päiväkodissa ja hakisitte vasta päiväunien jälkeen?

Itse en haluaisi missään tapauksessa laittaa lastani perhepäivähoitoon, jos pph:n pitäisi hakea eskarilainen. Menisisvät unet liian myöhäisiksi. Kun olin itse kotona kahden pienemmän kanssa ja hain eskarista, niin pienemmät nukkuivat aina jo rattaissa hakumatkalla.

Ei tosiaankaan tule onnistumaan että haet ennen päiväunia koko porukan kanssa, sehän on ihan väärin jo hoitolapsiakin kohtaan kun raijaat niitä väsyneenä ulos.

Lapset aamulla ulkoilun jälkeen syömään ja sitten nukkumaan.

Eskarille yrität tiukasti vaatia downin takia taksia ja jos et sitä saa niin 3h hoitoaikaa päiviin lisäksi että hoitolapset ehtivät rauhassa heräillä ja syödä välipalan ja sitten voittekin jäädä koko porukka ulkoilemaan kun olette hakeneet eskarin.

Minä tein niin, että vietiin aamulla eskarilainen puoli yhdeksäksi. Kiirettä piti, kun joku saattoi tulla myöhässä jne. Mies oli vuorotyönsä takia paljon vapaalla, joten hän suurimmaksi osaksi sekä vei että haki. Mutta jos oli minun haku niin näinä päivinä eskarilainen oli iltapäivän hoidossa ja hain hänet hoitolasten kanssa klo 15.30 ja taas äkkiä kotiin, kun ensimmäisiä hoitolapsia haettiin. haastavaa oli monesti ja varsinkin kurjalla säällä, mutta sujuihan tuo.

Meillä päivän rytmi seuraava:
7.30 - 8 Hoitolapset tulevat
8.00 Aamupala
8.45 Ulos eskaria saattamaan (yksi hoitolapsista tulee usein vasta tässä vaiheessa)
(9.00 Eskarilaisen eskaripäivä alkaa)
9 - 10 Ulkoilu hoitolasten kanssa
11.00 Lounas
11.45 Päiväunet
(13.00 eskari päättyy ja päivähoito alkaa)
14.15 Välipala
14.45 Ulos ja eskaria hakemaan
(15.00 oman lapsen hoitopäivä päättyy)
15.30 eka hoitolapsi haetaan
16.30 viimeinenkin hoitolapsi on haettu kotiin

Aika hyvin nuo eskarilaisen hakemiset ja viemiset on onnistuttu saamaan tuonne meidän päivään sopimaan. Mutta tosiaankin oma eskari on päiväkodin yhteydessä olevassa eskarissa ja jää sinne kahdeksi tunniksi hoitoon eskarin päätyttyä. Oma 3-vuotias menee tuossa arjessa mukana "yhtenä hoitolapsena"

Pph ei saa työaikana kuskata, kuljettaa omia lapsiaan mihinkään. Ei missään muussakaan työssä saa lähteä kesken päivää viemään eeroa kerhoon. Koko tuttavat kuskaa tai maksullinen taksi.

Itsekin olen pph, mulla oma lähtee eskariin ensi vuonna vasta. Meillä täällä on ihan ohjaajan suosituskin, että eskarilapsille haetaan täydentävää päivähoitoa, juuri tuon takia, että haku häiritsee sitten hoitolapsia, kun heitä väsyneinä lähdetään vielä lounaan jälkeen pukemaan ja rattaissa rahtaamaan... samoin vienti tekee aamut tosi kiireiseksi. Meillä on aamupala klo 8, jolloin viimeiset lapset tulevat. Tekisin niin, että jos eskari alkaisi 8.30, veisin ennen aamupalaa aikaisten hoitolasten kanssa klo kasiksi. Jos taas alkaisi klo 9, veisin aamupalan jälkeen koko porukan kanssa, ja jäätäisiin sitten ulos. Hakisin sitten välipalan jälkeen, kun mennään ulos klo 14 aikoihin.

Mutta sen näkee sitten, aina täällä on jotenkin nuo asiat saatu järjestymään:)

Yhteistyössä