perhepäivähoitaja vai päiväkoti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niina

Vieras
poika 2vee aloittaa jommankumman elokuussa, kumpi olis parempi?
lapsi hyvin arka, ei ole juuri ikinä ollu hoidossa.
perhepäivähoitajalle saatiin paikka mut aloin miettiä et oisko se päiväkoti sittenkin parempi..

ei ole tuttu, sehän tässä epäilyttääkin. mites kun olen jo hyväksyny perhepäivähoitajalle paikan, voiko sen vielä perua ja hakea päiväkotiin? hoito alkaa vasta 2kk päästä?

Hei Niina, oletko tavannut tätä hoitajaa? Sehän on kiinni aivan hoitajan persoonasta ja soveltuvuudesta... Noin pienelle ja luonteeltaan aralle pph olisi varmaan hyvä vaihtoehto jos hän siis vaan on hyvä, työssään viihtyvä jne. Meidän tyttö on ollut pph:lla noin puoli vuotta ja hyvin on mennyt alkuhankaluuden jälkeen. Itse olen ollut tyytyväinen siihen, ettei tytön tarvitse vielä olla päiväkodin hälyssä, missä on vähemmän mahdollisuuksia saada yksilöllistä huomiota ja missä hoitajia on monta.

arka poika meni pph:lle ja on reipastunut talven aikaan kovasti. Jos on ujo ja arka lapsi, niin en veis missään nimessä päiväkotiin, ryhmät on liian isoja. Mä voin vaan kiitellä perhepäivähoitoa.

Minä veisin perhepäivähoitajalle. On vielä pieni ja jos on arka, voisi olla helpompi aloittaa pienessä ryhmässä. Kun on siellä rohkaistunut, voisi sitten siirtää päiväkotiin, jos vielä siltä tuntuu.

Kannattaisi varmaan mennä tutustumaan hoitajaan ajan kanssa ennen päätöksen tekoa? Luottamuksen rakentaminen vie aikansa, meilläkin meni useita viikkoja koska pph ei ollut niin hyvä keskutelija jne. mutta luottamus syntyi kyllä kun huomasin hänen olevan sen arvoinen. Olisiko mahdollista kysyä muiden ryhmässä olevien vanhemmilta mielipidettä? Mikä sinua muuten erityisesti epäilyttää?

Itse aloittaisin perhepäivähoitajalla. VArsinkin kun laspi on arka. Ainakin meidän alle 2 v pph oli paras vaihtoehto. On ollut varahoidossa päiväkodissa ja sieltä kävelee heti autolle kun tulen hakemaan. Toisin on pph:lla, lapsi menee syliin ja tykkää todella paljon hoitajastaan.
Tarhasta en myöskään saanut kunnon vastauksia, miten päivä on mennyt. Siellä oli sen verrna paljon laspia, ettei ilmeisesti oikein muistettu, miten juuri tämän lapsen päivä on mennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja niina:
en ole tavannut hoitajaa, se harmittaa kovasti.. vasta pari viikkoa ennen hoitoon viestiä pystyn hoitajan tapaamaan..

mä tungin lähipuistoon joinain aamupäivinä ja siellä tutustuin hoitajaan jo etukäteen:)

ei ole mahdollista tavata kun vasta 2 viikkoa ennen hoitoon vientiä ja päätös on tehtävä ensi viikolla.. en tiedä mistä saisin tiedot muiden lapsien vanhemmista, en kai mistään..
pelottaa vaan jos hoitaja onkin kamala eikä hoida lasta hyvin..

Jos sulla ei ole erityistä syytä epäillä hoitajan pätevyyttä niin itse lähtisin siitä liikkeelle et siellä paikassa aloitetaan ja jos ei millään suju niin vaihdetaan muualle. Kannattaa kuitenkin varautua et ekat parikin kk voi olla hankalaa vaikka hoitaja olisi ihan ok. Näin oli ainakin meillä, kun tyttö oli niin kiinni minussa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis hoitaja pääsee lomalta 2 viikkoa ennen hoidon alkua, eli tuskin leikkipuistossakaan on, muuten kyllä hyvä idea

Jos kokenut ja kunnallinen, niin en olis kamalan huolisssani. Kyllä nuo esim puistoissa on melkoisen syynin alla ja vanhemmat ottaa nykyisin herkästi yhteyttä. Soita päivähoitotoimistoon ja kysele vähän jos kovasti arveluttaa. Mut luulen, että aralle pienelle lapselle tuo on 90% varmuudella päiväkotia parempi ratkaisu. Tsemppiä:)

Meillä tyttö täyttää syksyllä 2-v. On myös luonteeltaan ujo ja "hitaasti lämpenevä". Hän on menossa pph:lle. Jotenkin se tuntui minusta parhaalta vaihtoehdolta. En edes ajatellut päiväkotia. En ole tavannut hoitajaa, mutta luotan siihen että on asiansa osaava. Ei sitä voi kun ottaa riskin ja katsoa miten homma toimii! Jos ei toimi voi myöhemminvaihtaa päiväkotiin tms.

mistä tiedän onko kunnallinen? siis kaupungille tein hakemuksen hoidosta.. voinko siis vain soittaa sille perhepäivähoidon ohjaajalle ja kysellä häneltä kaikkea?

Totta kai voit. Teidän yhteyshenkilöhän hän on. Kunnallinen se hoitaja siis on.

mistä tiedän onko kunnallinen? siis kaupungille tein hakemuksen hoidosta.. voinko siis vain soittaa sille perhepäivähoidon ohjaajalle ja kysellä häneltä kaikkea?

Sitten on kunnallinen ja nimenomaan soitat sille ohjaajalle ja kyselet kaiken mahdollisen.:)

Alkuperäinen kirjoittaja ehdottomasti:
perhepäivähoitaja.

pienempi ryhmä ja koko ajan sama hoitaja.

Paitsi silloin kun hoitaja sairastuu/käy lääkärissä/on koulutuksessa/hoitajan lapsi sairastuu/hoitaja on lomalla. Eli PPH:lla lapsi voi joutua useinkin aivan vieraalle hoitajalle, vieraaseen lapsiryhmään.

Ehkä myös hoitajalle itselleen voisi soittaa vaikka onkin lomalla? Tai vaikka pyytää häntä soittamaan itselleen sopivana ajankohtana. Kyllä hoitajan luulisi ymmärtävän että se on iso ratkaisu vanhemmille... Pyytäisit vaikka tietoja hoitoryhmän muista lapisista, päiväohjelmasta jne. Minusta voisi ihan hyvin sanoa että haluaisit hieman keskustella ennen lopullisen päätöksen tekoa. Jos asian osaa esittää oikein, sen ei pitäisi olla loukkaavaa.Kun olisit jutellut ihmisen kanssa niin saisit tuntumaa minkälainen on ja voisit ehkä olla paremmilla mielin.

Yhteistyössä