perhepäivähoito

Millaisia kokemuksia teillä on perhepäivähoidosta?
Saatiin just tietää että meidän alueella ei ole päiväkotipaikkoja vapaana vaan lasten täytyy mennä perhepäivähoitoon.Sinänsä olisin toivonut että olisivat nimenomaan päässeet tarhaan,sillä pelottaa jotenkin kun perhepäivähoidossa on vain se yksi hoitaja ja eikä siitä tiedä onko siellä kuinka samanikäisiä ne lapset.Meidän poika etenkin tarvis ja kaipais omanikäistään seuraa!(että puhekin lähtis paremmin rullaamaan).
Hoitopaikan järjestäjät taasen sanoivat että ehkä parempikin että alottavat pienemmässä ryhmässä kun eivät kerran ole tottuneet muuhun kuin kotihoitoon.En tiiä,jotenkin alko niin v-tuttaan kun olisin halunnut lapsille päiväkotipaikan.Ei ole mitään perhepäivähoitajia vastaan,mutta omien lapsen tarpeet ajatellen(toinen ei puhu yhtä hyvin kuin ikäisensä ja toisella on ihan kauhee uhma!)oisin halunnut muksut tarhaan.Nolottaa jotenkin jos lapset käyttäytyy huonosti ja se hoitopaikka on sitten sen hoitajan oma koti..Saiko tästä nyt mitään selvää?

leena25
minä olin nuorempana ehdoton perhepäivähoitofriikki. mut sitten tenavat "joutui" tarhaan ja olin onnellinen niiden puolesta :)
no paikkakuntaa vaihtaessa taas tuli hoitopaikan miettiminen eteen. täällä ei vaan päässy alle 3v lapset tarhaan jos ei ollu vuorohoidon tarvetta. näin ollen sit perhepäivähoitoon. ja mahtava kokemus sinänsä. sattui ihana hoitaja jonka luona kuumeinen lapsi saattoi olla päivän loppuun saakka.

huono puoli olikin se et meillä ei ollu samaa varahoitopaikkaa kertaakaan!!! nyt sitten isompi lähtee päiväkotiin esikouluun ja nuorempi jää perhepäivähoitoon.

Meillä oli sama tilanne ettei kaupungilla ollut tarjota päiväkotipaikkaa. joten jouduimme myös perhepäivähoitoon.
Itse olin myös sitä vastaan ja ajattelin että lapsi kehittyisi tavallisessa päiväkodissa paremmin.
Nyt poika on kuitenkin ollut perhepäivähoidossa kolme viikkoa ja on kehittynyt aivan uskomatonta vauhtia!!! Ja olen ollut todella tyytyväinen hoitajaamme.

mulla on valitettavasti negatiivinen kokemus siitä pojan osalta. Nyt onneks päästiin takas päiväkotiin.

Ap: Seuraa tarkkaan miten lapsi/lapset reagoivat hoitoon mentäessä tai kun haet pois. Vaikka lapsi ei osaisikaan puhua, niin siitä näkee mielipiteitä aika selvästi. Ja jos mahollista niin pyydä jotain tuttua vähän kattomaan vaikka puistossa että mitä/miten se hoitaja hommailee lasten kanssa. Itelleni paljastui kaikkea pientä "mukavaa" kun kaverini sattui kerran samaan aikaan puistoon pojan hoitajan kanssa.... Olin kyllä jo ennen sitä päättänyt ottaa pojan sieltä pois, eli aika mätämuna tapaus oli kyseessä...

Voihyväsylvi
Perhepäivähoitaja on ehdottomasti parempi.Esikoululainen sitten saa opetella sitä suuremmassa ryhmässä olemista päiväkodissa.Nykyään kun nuo pp hoitajat ovat niin kurssitettuja ja syynättyjä,niin ei siellä epäkelpoja joukossa ole.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.06.2006 klo 22:58 Voihyväsylvi kirjoitti:
Perhepäivähoitaja on ehdottomasti parempi.Esikoululainen sitten saa opetella sitä suuremmassa ryhmässä olemista päiväkodissa.Nykyään kun nuo pp hoitajat ovat niin kurssitettuja ja syynättyjä,niin ei siellä epäkelpoja joukossa ole.
siinä kyllä erehdyt. Vain jokapäiväinen valvonta pitäisi pahimmat ppht kurissa mutta valitettavasti se ei ole mahollista. Suurin osa varmaan hyviä, mutta kannattaa varautua pahimpaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 16:37 vieras kirjoitti:
Perhepäivähoidossa on kotoinen ilmapiiri,aina tuttu ja turvallinen hoitaja jolla on aikaa kaikille lapsille kun ryhmä on pieni!
kannatan tätä hoitomuotos ;)
Ryhmä ei aina todellakaan ole pieni (mahdolliset varahoitolapset), voin sen omasta kokemuksesta sanoa. Ja aina kannattaa otta huomioon se, että lisäksi pph joutuu tekemään ruuat yms. siivoushommelit itse, päiväkodissa sekin aika jää hoitajilta lapsille.

Olen ollut erittäin tyytyväinen perhepäivähoitajaamme. Poika on myös viihtynyt hyvin. Muut lapset olleen 2-4 vuotiaita. Poika oli syksyllä aloittessaan 10kk. Pojan kehitys otti aimoharppauksia hoidon alettua. Alkoi leikkimään, kävelemään ja puhumaan.

+ vähemmän taudintuojia. Meillä on poika sairastellun paljon, mitäköhän olisi ollut jos olisi ollut päiväkodissa. Näinköhän olisin joutunut lopettamaan opinnot?

- Jos hoitaja sairastuu, niin sitten varahoitopaikkaan, joita meillä on ollut jo 3 ja kesällä tulee neljäs. Poika kun on ollut niin pieni, niin on haluttu laittaa toisella pph:lle eikä päiväkotiin. Nyt kesällä menee päiväkotiin.

Mä en haluaisi vaihtaa meidän hoitajaa, mielummin pidän pph:lla kuin päiväkodissa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.06.2006 klo 22:58 Voihyväsylvi kirjoitti:
Ai ei ole vai? Kyllä niitäkin löytyy joka lähtöön. Ikävä kyllä, omasta kokemuksesta puhun...

Yhteistyössä