Perhepäivähoito vai tarha?

Kutri
Älkää jaksako enään! Kaikilla on aivan eri tilanteet täytyykö lähtä töihin vai voiko jäädä kotiin. Minä en ole kotona hoitanut lapsia kun äityisloman ajan ja lähtenyt töihin, mutta minä olen ollut niin onnellisessa asemassa että minun vanhemmat on hoitanut lapsia. Tuo asia riippuu hyvin paljon tulo asioistakin ei mulla ois ollu vara jäädä kotiin hoitaan lapsia kun oli asuntolaina ja isäntä ei niin hyvä tuloinen että ois yksin voinut ellättää perhettä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kutri :
Älkää jaksako enään! Kaikilla on aivan eri tilanteet täytyykö lähtä töihin vai voiko jäädä kotiin. Minä en ole kotona hoitanut lapsia kun äityisloman ajan ja lähtenyt töihin, mutta minä olen ollut niin onnellisessa asemassa että minun vanhemmat on hoitanut lapsia. Tuo asia riippuu hyvin paljon tulo asioistakin ei mulla ois ollu vara jäädä kotiin hoitaan lapsia kun oli asuntolaina ja isäntä ei niin hyvä tuloinen että ois yksin voinut ellättää perhettä.
Eihän tässä nyt siitä ollut kyse onko kotihoito parempi kuin päivähoito. Ap kysyi mielipiteitä perhepäivähoidon ja päiväkodin välillä. Itse olen periaatteessa päiväkodin kannalla; useampi kasvatusvastuullinen ja siten varmemmin yhteinen kasvatuslinja vanhempien ja hoitajien välillä. Päiväkodissa saa myös varmemmin monipuolisuutta hoitoon. Eri asia on tietenkin se, jos tuntee perhepäivähoitajan etukäteen, ja siten voi luottaa täysin yhteen ihmiseen.
 
vieras
Päiväkoti. Paljon turvallisempi...Itse olen ollut aikoinani ihan pimeellä perhepäivähoitajalla, sen takia lastani en sellaiseen laittas. Päiväkodissa muutenkin enemmän tekemistä, retkiä ja kavereita...Isossa ryhmässä on hyvä osata toimia, kouluakin ajatellen...Ja jos pph sairastuu, joutuu lapsen aina kiikuttaa eri paikkaan aamulla, päiväkoti pysyy vaikka hoitaja olisikin kipeä. Vastustuskyky on yleensä parempi päiväkotilapsilla myöhemmässä elämässäkin.
 
nora
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Päiväkoti. Paljon turvallisempi...Itse olen ollut aikoinani ihan pimeellä perhepäivähoitajalla, sen takia lastani en sellaiseen laittas. Päiväkodissa muutenkin enemmän tekemistä, retkiä ja kavereita...Isossa ryhmässä on hyvä osata toimia, kouluakin ajatellen...Ja jos pph sairastuu, joutuu lapsen aina kiikuttaa eri paikkaan aamulla, päiväkoti pysyy vaikka hoitaja olisikin kipeä. Vastustuskyky on yleensä parempi päiväkotilapsilla myöhemmässä elämässäkin.
nii just että jos pph sairastuu ni sit kiikutetaa lapsi päiväkotiin ja sit huudetaa pää punasena koko päivän siellä ku on vieras ympäristö. päiväkoti on ja pysyy.
 
mammax
meillä esikoinen perhepäivähoidossa, ja ISOT plussaat siitä että ollaan läheiset hoitajan kanssa, viikonloppuisin laitetaan tekstiviestiä, hän kyselee miten esikoinen voi jne...
 
Karuski
meillä neiti mummolassa--mummo jäi eläkkeelle pvkodista 2005 joulukuussa, neiti syntyi 08/2006.. ja neiti meni hoitoon aina välillä kevät 2007 ja oli vakkarihoidossa kesä 2007 lähtien..mummo tykkää ja neiti tykkää:)
 
vierailija
Päiväkoti.

Pph vain, jos hoitaja on entuudestaan tuttu ja luotettava ja haluaa tarjota hyvää hoitoa lapsille (esim. ulkoilu ei pelkkää puistossa seisomista). Ja vanhemmilla niin joustava työ, ettei varahoitopaikkaan joudu viemään jos pph:lla jokin meno tai hän sairastuu.
 
höh
N vuoden ikäiset ehdottomasti tarhaan. he ovat vaikeimpia hoidettavia, enkä tasan luota johonkin yhteen tyyppiin että jaksaa pitää mielenmalttinsa aina kurissa.
Isomman lapsen voisin jo luottaa pph:lle.
 
Minä en tarhaan pientä lasta veisi! Ja vaikka pojan pph sairastuu, ni ei tarvii vieraalle viedä, ku meillä täällä päin on 3 hoitajaa joka aamu yhdessä ja aina pääsee toiselle heistä varahoitoon... Eikä pph tauditkaan jyllää sillai kui päiväkodissa. Lapset saa yksilöllisempää hoitoo pph, ku lapsia vähemmän ryhmässä...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Pienen alle 3v veisin pph:lle jos tuntisin hoitajan ennestään täysin vieraalle en veisi hoitoon ja isomman yli 3v veisin päiväkotiin.
Samaa mieltä olen ja pienellä paikkakunnalla, täällä ainakin on maine sitä mukaa hyvillä hoitajilla myös viidakkorummuissa ja taas myös toisinpäin.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja suhmura-81:
Minä en tarhaan pientä lasta veisi! Ja vaikka pojan pph sairastuu, ni ei tarvii vieraalle viedä, ku meillä täällä päin on 3 hoitajaa joka aamu yhdessä ja aina pääsee toiselle heistä varahoitoon... Eikä pph tauditkaan jyllää sillai kui päiväkodissa. Lapset saa yksilöllisempää hoitoo pph, ku lapsia vähemmän ryhmässä...
Onko niiden toisten hoitajien ryhmissä tosiaan aina tilaa? Perhepäivähoitajahan ei saa ottaa edes tilapäisesti enemmän lapsia kuin 4 alle eskari-ikäistä ja se puolikas eskarilainen.
 

Yhteistyössä