perhepäivähoitajan työ

• Viestiketjun aloittaja ammatin vaihtaja
  • Ensimmäinen viesti
ammatin vaihtaja
Tästä on varmaan ollutkin joskus täällä juttua,mutta en ole sivujen säännöllinen kävijä. Haluaisin kysyä teiltä perhepäivähoitajat(tai jos asiasta muuten tiedätte) miten kunnalliseksi hoitajaksi pääsee,onko koulutusvaatimusta jo nykyään? Onko pelkoa,ettei työsopimusta jatketa,hetihän ei kuitenkaan vakinaisteta? Iloja,suruja työssä? Miten oma perhe on kokenut tämän työn? Kiitoksia jo etukäteen.

tuplatar
En halua pelotella, mutta kunnallisena perhepäivähoitajana oleminen on aika rankkaa.
Työssä on enemmän huonoja kuin hyviä pointteja. Itse olin vuoden ja nykyään olen päivähoitaja päiväkodissa. :/ Pitkät työpäivät, huono palkka yms. Ainakin meidän kunnassa vähenee koko ajan kunnalliset hoitajat, sanovat sitä talkoo työksi. Kunnalliseksi hoitajaksi pääseminen riippuu oman kuntasi tilanteesta.

Tiedän monia, jotka ovat alkaneet yksityisiksi perhepäivähoitajiksi.

Jos kuitenkin päädyt kunnalliseksi niin jaksamista sinulle työhösi! :saint:

tuplatar
Unohdin vastata kysymykseesi. Kunnalliseksi pääsee ottamalla yhteyttä kunnan perhepäivähoidon ohjaajaan. Jos et ole ollenkaan hoitoalan ihminen, niin joudut varmaan käymään perhepäivähoitajakurssin tai kokemukset omien lasten hoidosta voivat riittää.

kotiopiskelija
Viiiihdoin ja viimein saimma lapsemme kunnalliseen perhepäivähoitoon. Aívan ihana hoitaja ja lapsi kotiutui HETI ja on NIIN onnellinen, kun pääsee leikkimään.

Mutta mistä maksamme?
Hoitajalle ei yllättäen löytynytkään täyttä ryhmää, joten hänen esimiehensä virheestä maksaa hän, hoitaja, joka lupasi aloittaa työt, sitten kun ryhmä on täysi. Nyt kun hänellä on vain oma ihana pienokaisemme, oman lapsensa lisäksi ja HÄN EI SAA OLLENKAAN PALKKAA, siis laskuri miinustaa häneltä tyhjät hoitopaikat ja vajaat työtunnit niin, ettei hänelle jää käteen Yhtään Mitään.
Tunnen jatkuvasti huonoa omaa tuntoa, kun lastani sinne vien. Vaikka olenkin Todella Onnellinen, että saimme HYVÄN hoitopaikan ja vielä ihan läheltä.

En vain käsitä, kuinka tässä maailmassa pystyy olemaan vieläkin tällainen mätäpesäke? Se hoitomaksu, jonka maksamme menee instituution ylläpitämiseen ja hoitaja joka työn tekee nuolee näppejään.
:'( :'( :'(

koko perhe
olethan keskusttellut perheen kanssa vakavasti perhepäivähoitajaksi ryhtymisestä. Lapsia kun voi olla hoidossa myös illalla ja jopa yöllä, ainakin pienemmillä paikkakunnilla. niinpä koko perheen täytyy olla ajatuksen takana. Perhepäivähoitajien palkkaus on ihan peestä, mutta se ei ole ohjaajien vika. Ikinä ei etukäteen tiedä mitä on saamassa palkkaa, koska palkka vaihtelee lasten määrän suhteen ja lasten poissaolot vaikuttavat siihen. Sikäli se on kiva työ, että ei tarvi lähteä kotoa mihinkään. Ota yhteys kuntasi perhepäivähoidon ohjaajiin, niin he tietävät onko tarvetta lisätä hoitajia vai ei. Usein työt ovat aluksi määräaikaisia ja se voi loppuakin, sillä ohjaaja ei taio lapsia, jos lasten määrä vähenee. Tai toisinpäin, jos lapsia tulee paljon, niin ryhmä voi olla ylisuuri, ainakin tilapäisesti.

lerppu
Anoppini oli perhepäivähoitaja..en suosittele kenellekää..pieni peruspalkka..suurin osa kk palkasta koostuu lapsilukumäärästä,+ ruokaraha/lapsi oli ennen 500mk.
Muuten lapset kuluttavat kotiasti hirveästi, tapeetteja, mattoja huonekkaluja. Perheph täytyy itse omalla plkalla ostaa lelut ja askartelu välineet.
Hoitajan täytyy täysin joustaa vanhempien mukaan, et itse sanele työaikoja.. esim. 1 lapsi tulee kl 7.00 ja viiminen lähtee 18-19.00

Sen vähempi kun on lapsia sen vähemmän saa palkkaa, saa tietyst jotain korotusta jos vauva ikäisiä tai sairaita lapsia esim. diabetes, epilepsia, adhd, add jne.
Vaaditaan lastenhoitajan koulutus.
Kuntakohtaiset, ota selvää oman kuntasi perhepäivähoidonjohtajalta
mitä ovat "säännöt"

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2005 klo 15:44 ammatin vaihtaja kirjoitti:
Tästä on varmaan ollutkin joskus täällä juttua,mutta en ole sivujen säännöllinen kävijä. Haluaisin kysyä teiltä perhepäivähoitajat(tai jos asiasta muuten tiedätte) miten kunnalliseksi hoitajaksi pääsee,onko koulutusvaatimusta jo nykyään? Onko pelkoa,ettei työsopimusta jatketa,hetihän ei kuitenkaan vakinaisteta? Iloja,suruja työssä? Miten oma perhe on kokenut tämän työn? Kiitoksia jo etukäteen.
:wave: Täällä yksi perhepäivähoitaja :wave:
Tampereella ainakin tarvitaan koulutus tähän työhön. Mulla itelläni on työn ohella käyty perhepäivähoitajan ammattitutkinto. Ensin ollaan ns.koe-ajalla ja kun vakanssi vapautuu niin sitten sitä voi hakea eli hetken voi joutua odottamaan vakinaistamista.

Itse aikoinani aloitin koulutuksen ja saman tien aloin "hiostaa" kaupunkia ja soittelin ympäri kaupunkia etsien itselleni työpaikkaa perhepäivähoitajana. Sainkin heti kun muutimme tähän alueelle. Ensimmäisen vuoden oli päiväkodissa sisällä töissä oman ryhmäni kanssa sillä ohjaaja laittoi ryhmääni yhden allergisen lapsen (ja meillä kotona on kaksi koiraa :/ ).

Työssä on todella paljon hyviä puolia jos tämä ammatti on sinulle kutsumus ammatti. Hyviä puolia löytyy ihan mahottomasti. Sinulla on hoidossa mukavia pieniä hoidokkeja joista saa paljon iloa. Negatiivista on todellakin palkkaus, mutta toivotaan että siihen joskus tulee korjausta.

Jos alotat työn niin kannattaa puoleksi vuodeksi suunnitella aina toiminta suunnitelma. Ottaa joku aihe siihen punaiseksi naruksi. Esimerkiksi meillä työkaverin kanssa oli punaisena naruna peikot. Käärimme kaikki askartelut, retket, juhlat ym peikkojen ympärille. Toisin sanoen tutustuimme lähiympäristöömme peikkoina (kirjaimellisesti peikko puvut päällä). Parin kuukauden välein istuimme palaveriin jossa käsiteltiin jo käytyjä juttuja läpi ja suunnittelimme uutta tulevaa. Lapset nauttivat aivan suunnattomasti tekemisen ilosta.

Meillä perhe on ottanut työni erinomaisesti. Onhan täällä ruoka valmiina iltapäivällä kun mies tulee kotiin töistä. Joku on aina vastassa välipalan kanssa kun 9 vuotias tulee koulusta. Ja 6 vuotias saa olla kotona hoidossa tarpeeksi kauan ennenkuin aloittaa isoissa ryhmissä eskarin ja koulun....Ja koirillakin on seuraa päivät pitkät.

Se että joku lapsi tulee aamulla klo 7 ei haittaa minua, joudun heräämään kuitenkin aamulla jo ajoissa päivän hommiin ja se että joku lapsi haetaan klo 18 jälkeen ei sekään haittaa sillä se lapsi menee tässä perheen kanssa ihan kuin omat lapsetkin, syö iltaruuan, touhuilee lasten kanssa ym...tarhassa tuollainen iltahoito on erinlaista. Mun mielestä lapsella on rikkaus olla perheessä hoidossa varsinkin jos ilta hoito venyy.

Hoito sopimusta kirjoittaessa kannattaa olla tarkkana hoitoaikojen kanssa. Jos hoitosopimukseen kirjoitetaan hoitoaika 17.30 asti niin silloin se tarkoittaa sitä! Eli jos ko. lapsen hoitoaika alkaa venymään niin silloin siihen on puututtava, sellainen kuluttaa hoitajaakin puhki, mutta jos hoitosopimukseen on kirjoitettu klo 18 asti niin silloin peli on selvä.

Mutta muista tärkein juttu jos alotat perhepäivähoitajana! Muista oma vapaa-aika!! Ota harrastus tai kaksi....Itse käyn kolme kertaa viikossa tunnin kävelylenkillä toisen aikuisen kanssa (työkaverin) jonka kanssa voidaan puhua aikuisten juttuja ilman pikku korvia ympärillä. Se on oikein rentouttavaa ja kun päälle saa vielä kunnon makeat jutut niin nauraessa tulee vielä paremmalle tuulelle!!

...tulipas sekavaa tekstiä..... :/ mut toivottavasti saat jotain irti! :D

On se niin väärin että perhepäivähoitajan työtä ei tueta ja helpoteta enempää, itse lapsen äitinä olisin ehdottomasti perhepäivähoidon kannalla! Meillä olikin aivan ihana perhepäivähoitaja, joka kuitenkin vaihtoi päiväkotiin toihin terveydentilansa takia (ja ehkää työaikojen?) ja lapset siirtyivät perässä. Sairaslomien ajaksi lapsia ei nyt tarvitse sijoittaa muualle joitoon, mutta siihen se hyvä sitten jääkin. Paljon lapsia, melua ja rauhatonta. Hoitajat vaihtuu, ei aikaa keskustella lapsen päivän kulusta ja yleensä lapsen elämästä tutun hoitajan kanssa joka todella tuntisi lapseni ja tietäisi mitä milloinkin on menossa. Harmittaa maksaa samaa hoitomaksua kuin hyvästä hoitopaikasta nyt kun hoidon taso on selvästi alentunut. Tilatkin ovat ihan neuvostoliitosta (ja ahtaat) verrattuna hoitajan omaan ihanaan omakotitaloon. Onneksi jään äikkärille toukokuussa niin ei tarvitse pitempään lasta kuskata siellä!

Hyvä ystäväni on pphoitaja.Hän kyllä pitää lapsista paljon ja viihtyy heidän kanssaan todella hyvin mutta on vaihtamassa ammattia juuri tuon huonon palkan takia.Työpäivät hänellä alkaa 6.30 ja päättyy monesti vasta klo.18.30.Joten aikaa itselleen hän saa hyvin vähän ja on selvästi väsynyt siihen hommaan.

Yhteistyössä