Perhepäivähoidosta...

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Jos olet itse pph, annatko hoitolasten leikkiä yläkerrassa, jos itse olet alakerrassa? (tai päinvastoin)

Jos lapsesi on perhepäivähoidossa, antaako lastesi hoitaja lasten leikkiä eri kerroksessa kuin missä hän on itse?

Jos tunnet jonkun pph.n, miten he toimivat ko. tilanteessa?

ap. vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nocturne:
No meillä hoitareilla ylös ei asiaa. Muutenkin haluan että lapset näkyvissä elikkäs samassa huoneessa ollaan.
Mielestäni erittäin järkevää! Tiedätkö, onko asiasta "virallista" ohjeistusta?

Alkuperäinen kirjoittaja ap. vieras:
No meillä hoitareilla ylös ei asiaa. Muutenkin haluan että lapset näkyvissä elikkäs samassa huoneessa ollaan.
Jaa ei tietoa. Mutta meillä aateltuna että lapset vastuullani siksi ei ylös menemistä kun portaatkin jyrkät.
En tosiaan ole ajatellut vaikka ohjaajakin meillä vieraillut ei asiasta tullu keskustelua kun asian vain esitin että meillä näin.
Miksi haluaisit tietää?

Kun olin perhepäivähoitajana perustin meille alakertaan leikkihuoneen (tupakeittiöön). Meillä siis 1 1/2 kerroksinen talo, jossa tupakeittiö ja olkkari erikseen. Yläkertaan ei saanut mennä hoitoaikana kuin vain ainoastaan jos sinne meni kaikki minä mukaanlukien. Meillä oli myös portti yläkerran rappusten edessä.

Tuota sääntöä pidettiin ja se toimi todella hyvin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap. vieras:
Jaa ei tietoa. Mutta meillä aateltuna että lapset vastuullani siksi ei ylös menemistä kun portaatkin jyrkät.
En tosiaan ole ajatellut vaikka ohjaajakin meillä vieraillut ei asiasta tullu keskustelua kun asian vain esitin että meillä näin.
Miksi haluaisit tietää?
Ihan vain saadakseni tietoa. Ohjaaja ei tavoitettavissa, että voisin kysyä. Täytyy vain etsiä vaikka vara-vara-varaohjaaja...

pph
mä en päästä hoitolapsia juurkaan silmistäni. eli näen aina mitä ne tekee, olen päiväni niin suunnitellut. tosin mulla on tosi pieniä hoidettavia et ei heitä voi oikein yksin jättääkkää.

No meillä on kaks kerrosta,ja portaiden alapäässä on portti.Mulla kun noiden hoitolasten ikäjakauma on sellanen,että kolme on 1-2,5 vuotiaita ja yksi neljävuotias,niin nelivuotias ja meiän oma sälli saa leikkiä sällin huoneessa yläkerrassa.Ihan vaan siksi että saavat leikit tehdä rauhassa ilman että pikkuset pyörii siinä "rikkomassa" leikkejä.Rakentelevat legoilla tai pikkuautoilla liikennematolla leikkivät.Ovi on sinne huoneeseen siten auki,että näen sinne (meillä sellaset avuoportaat,ja pojan huoneeseen näkyvyys alhaaltakäsin.
Tosin tämä vanhin hoitolapsi siirtyy nyt loman jälkeen pk:n ja oma heppu menee eskariin,niin sitten tillalle tulee 2v.Jotenka kukaan ei mene yläkertaan,koskapa siellä vaan omien lasten huoneet,ja meillä isossa olkkarissa leikkinurkka jossa siis kaikki lelut/pelit/kirjat,ja niilla saa kyllä leikkiä sitten missä huoneessa alakerrassa vaan.
Tosin ainahan me noiden pienten kanssa samassa huoneessa ollaan :heart:

pph
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos olet itse pph, annatko hoitolasten leikkiä yläkerrassa, jos itse olet alakerrassa? (tai päinvastoin)

Jos lapsesi on perhepäivähoidossa, antaako lastesi hoitaja lasten leikkiä eri kerroksessa kuin missä hän on itse?

Jos tunnet jonkun pph.n, miten he toimivat ko. tilanteessa?
Meillä ei ole yläkertaa, mutta jos olisi en antaisi leikkiä, paitsi jos olen itse vahtimassa. Pidän kyllä nyrkkisääntönä että lapset täytyy olla kokoajan näköpiirissä ja ainakin kuultavissa jos menevät esim. olohuoneeseen leikkimään kun laitan ruokaa.

huhhuh
Meidän muksu oli pph:lla hoidossa erään toisen perheen luona (eli tämä pph tuli aina aamulla sinne taloon hoitaan sen talon muksuja ja minun lasta.). Siellä oli portaat yläkertaan ja lapset huiteli missä sattui. Osa ulkona toiset yläkerrassa tai alakerrassa. Portaissa ei ollut mitään porttia ja siksi minusta oli ihan kamala jättää tyttö sinne päiväksi hoitoon kun eihän riepu mitään portaita osannut vielä mennä. Jyrkätkin olivat ja isommat lapset aina hyppivät tytön yli portaissa kun oli kiire edelle.
Ulkona pihalla oli kaiken maailman skeittiramppi kyhäelmiä joista törrötti nauloja. 3 housut ehti tyttö rikkoa niihin sinä aikana minkä oli siellä (2viikkoa). En minä niitä housuja harmitellut, mutta pelkäsin että tyttö tippuu rampeilta ja loukkaa itsensä naulaan tai tipahtaa trampoliinilta yms. Siellä 2 vuotias talon omalapsi sai mennä korkealle isolle trmpoliinille milloin vain ihan yksinään. Häntä varten oli rakennettu rappus kyhäelmä trampoliinin viereen. Yms. yms.

Yhteistyössä