perhehuone

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ja varpajaiset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

ja varpajaiset

Vieras
Olen jostain kuullut, että perhehuoneen saaminen edellyttää isän läsnäoloa kokoajan. Onko näin? Mietimme, että silloinhan isä ei voi pitää varpajaisia. Tehdäänkö poikkeuksia, eli voiko isä olla yhden yön pois ja silti voimme pitää perhehuoneen? Vai onko edessä valinta perhehuone tai varpajaiset?

Voi, voi, miten isoja päätöksiä. Kyllähän se niin on, että jos perhehuonetta haluaa, niin sillä isällä on rooli siellä huoneessa, ei saunalla perseitä vetämässä. Haloo............

No paikasta ja henkilökunnastahan se on kiinni, mutta toivottavasti tuossa tapauksessa ette perhehuonetta saa, kun niihin on oikeitakin halukkaita, joita kohtaan tuo on epäreilua.

Miten niin teidän tilanne? Etkös tossa juuri kuvannut teidän tilanteen? Eli perhehuone halutaan ja silti isä haluaa päästä heti juhlimaan. Perhehuoneisiin ON ihan oikesti paljon halukkaita, jotka ei ole menossa sinne huvikseen.

Taitaa olla sairaaloissa se käytäntö, että perhehuoneen todellakin saa vain, jos isäkin on siellä yötä.

Ja muuten olen oikeastaan samaa mieltä edellisten kanssa, eli perhehuone kuuluu sellaisille perheille, jotka todella haluaa olla ensipäivät- ja yöt yhdessä. Sori.

Mutta p_skaakos meidän mielipiteistä välität, sairaalan henkilökuntahan sen päättää ;D

Käytäntö tosiaan on tuollainen, että perhehuonetta ei saa, jos isä on poissa (ainakin pääkaupunkiseudulla). Korkeintaan pari tuntia saa olla poissa, esim. käydä kotona hakemassa postit ym. pikaista, mutta mielellään ei siis sitäkään. Harmi, että sait tuollaisia vastauksia. Meilläkin varpajaiset pidettiin vasta sitten kun oltiin kotona. Menin muutamaksi tunniksi pois kotoa. Ja varpajaisethan voi ihan hyvin pitää vaikka ravintolan saunatiloissa ym., joten ei tarvitse välttämättä olla kotonakaan.

Jeps, eli meillä todellakin perhehuone on ykkösvaihtoehto, ja isä haluaa olla läsnä kokoajan, mutta asia tuli puheeksi, koska kaverit tietenkin odottavat varpajaisia. (Vaikka eiän niitä nyt kavereiden vuoksi pidetä)
En osannut odottaa näin kärkkäitä mielipiteitä asiasta, mutta väliäkö tuolla.
Tuo oli hyvä idea,että pitää varpajaiset jossain ravintolassa. Mieheni ei nimittäin halua, ettävauva ja minä lähdemme varpajaisten vuoksi pois kotoa.

No sehän nyt vielä puuttuisi, että äidin ja vauvan pitäisi lähteä pois, että isä saa viettää varpajaisia kotona...!

Itse ajattelin niin, että perhehuoneen saaminen on sellainen etu ja mahtava juttu, että se ajaa kaiken edelle, jos vaan sen saamme. Toisekseen varpajaisia on tarkoitus juhlia tilanteen mukaan, eli meillä varpajaiset tod. näk. ovat hyvinkin rauhalliset (ts. parit konjakit veljien ja appiukon kanssa), koska mies haluaa olla minun ja vauvan kanssa. Niin paljon olemme kuitenkin vauvaa odottaneet.

Miksi varpajaisia yleensäkään pitäisi viettää kotona?

Me ei saatu perhehuonetta, joten mies lähti pojan syntymän jälkeisenä päivänä, siis iltana, viettämään varpajaisia baariin. Oli yötä hotellissa, että pääsi heti aamupäivällä tulemaan takaisin meidän luokse sairaalaan. (Sairaalasta kotiimme 60 km, eri paikkakunta.)
Ei ollut keltään pois se, että mies vietti varpajaisia toisena yönä vauvan syntymän jälkeen. Vauva nukkui, minä nukuin, mies juhli.
Tosin tämä oli suunnitelmamme nro 2, nro 1 oli se, että oltaisiin saatu perhehuone :)

..Eikös se pappa voisi niitä varpajaisia pitää kotiutumisen jälkeen..? Eihän siellä sairaalassa olla kuin 2-3 yötä. Minä ainakin olin esikoisen syntymän aikoihin niin hajalla episiotomian ja julmetun verenhukan jälkeen, että ei olisi tullut kuuloonkaan, että pappa olisi kesken kaiken lähtenyt juhlimaan. Hänen läsnäolonsa ja apunsa oli aivan ehdottoman tärkeitä siinä tilassa.

Toisaalta, eikös varpajaiset ole parempi pitää juuri silloin, kun äiti ja vauva ovat vielä sairaalassa, sillä siellä on aina apua yöaikaan saatavilla. Kun taas kotiuduttua, jos isi lähtee juhlistamaan varpajaisia, on äiti yleensä yksin yön vauvan kanssa ja se on rankkaa kun synnytyksestäkin on niin vähän aikaa. Mut toisaalta... kukin tekee tavallaan =).

Oulussa ainakaan ei vaadita miehen jatkuvaa läsnäoloa. Minun mieheni kävi päivät töissä mutta yöt vietti kyllä meidän kanssamme huoneessa. Ainoa rajoite mikä meille sanottiin oli, ettei itse huoneessa saa viettää varpajaisia, sitakin oli kuulemma joku joskus yrittänyt :D

Omituista kyllä jos on jossain noin tiukat määräykset... Perhehuonehan maksaa kuitenkin huomattavasti enemmän kuin tavallinen osastopaikka joten jos joku haluaisi maksaa ns. tyhjästä niin miksipä siihen pitäisi kenenkään puuttua...

koska perhehuone on tarkoitettu yleensä siihen, että isä tosiaan on siellä lähes 24/7. Joillakin tähän on mahdollisuus mutta sitten eivät saa huonetta koska esim. teidän laisenne perhe vie sen etuuden vaikkei mies ehdi olla siellä kuin yöt.

Siksi niin tiukat rajoitukset. Kyllä, siitä maksetaan 2kertainen summa. Mutta monet muutkin ovat halukkaita maksamaan sen.

On totta, että jos on perhehuoneen ottanut/saanut, niin suotavaa olisi että siellä sitten ollaan koko perhe. Meillä kyllä mies kävi päivisin pari kertaa kotona syömässä, kun hänelle ruoka ei kuulunut huoneen hintaan, eikä siinä mielestäni oo mitään väärin. Muu aika ja yöt sitten oltiin kaikki kolme yhes koos =).

.. ja taas toisaalta kotona saa taas apua muilta perheenjäseniltä; isovanhemmilta jne. jos pappa välttämättä haluaa lähteä tuulettumaan.. Mutta niin, kukin tavallaan ja kukin asettakoon asiat tärkeysjärjestykseen.

Nuista varpajaisista vielä, tässä oma mielipiteeni: mieleistäni isän kuuluu olla äidin ja vauvan tukena mahd. paljon. siis jos ollaan jo kotona. Kaikilla kun nuo isovanhemmat tmv. sukulaiset eivät asu lähimmän 100 km säteellä lainkaan! Kannatan siinä mielessä isän ""juhlimista"" sairaalassa olo aikana. (mikäli ei ole sitä perhehuonetta!) Ja uskoisin, että useimmat isät tajuavat olla ottamatta liikaa. Sillä mikä olisi kamalampaa kuin se, että isä joko ei kykenisi ollenkaan tulemaan sairaalaan seuraavana päivänä tai tulisi niin huonossa hapessa, että hävetä saisi. (tarinoita tästä olen valitettavsti kuullut) Siitä syntyisi ainakin meillä kaamea riita! Olen aina vähän ihmetellyt sitä isien juhlimista...Äideillä taitaisi olla enemmän syytä juhlia sen urakan jälkeen. (en toki tarkoita, että äitien pitäisi oikeasti päästä baariin, mutta...you know) Mutta kiva, rauhallinen illanvietto kavereiden kanssa toki isille suotakoon. Ymmärään kyllä, että heillä on kovin vaikea pysyä ""housuissaan"" yksin kotona sairaalasta tultuaan. ainakin miedän mies sanoi, että oli tosi vaikea olla sitten yksin kotona. Katseli vaan kuvia digikamerasta ja odotteli aamua.... Eri asia nyt sitten kun kotona on jo esikoinenkin....
No niin, taisi jo mennä asian vierestä....sorry.

Me ei perhehuoneesta oltu kiinnostuneita, mutta ei mies varpajaisiakaan pitänyt heti. Poika tais olla jo 5kk kun hän kutsui kaverit isälleen saunomaan ja juhlimaan.

Ja jos olisi heti lähtenyt en olisi yksin pärjännyt, sillä liikkuminen repeytymien takia oli hankalaa pari ekaa viikkoa.

Sen verran metsäläisiä muuten ollaan meillä, että ei ole mitään lastenhoitoapua ihan lähellä saatavilla. Ei olla kauaa asuttu tällä paikkakunnalla, joten ei ole ystäviä täällä, sukulaisista puhumattakaan. Tämä nyt vain vastauksena tuohon erääseen ihmettelyyn.

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että olisin vastasyntyneen vauvani kanssa pärjännyt vallan hyvin kotona yksinkin yhden yön. Ehkä ei mielellään sitä vauvan ekaa tai toista yötä kotona, mutta viikon päästä syntymästä jo vallan hyvin.
Ei mies kyllä olisi malttanut olla poissa, että siksi helppo näin minun sanoa...

HeMille:
Ei mekään mitään metsäläisiä olla, mutta tuttavapiirissämme ei ole sellaisia ihmisiä, joille pienen lapsen voisi viedä hoitoon. Sukulaisia paikkakunnalla ei ole muuta kuin dementoitunut laitoksessa asuva anoppi ja vasta paikkakunnalle muuttaneina tuttavapiirimme on vielä aika suppea, eikä sitä nyt oikein ""hyvän päivän tuttaville"" pientä vauvaa voi viedä... Joissain paikkakunnilla toimii mm. MLL:n lastenhoitopalvelu, mutta meillä päin ei ole sitäkään mahdollisuutta.
Joten eipäs olla heti haukkumassa, jos toiset ovat eri elämän tilanteessa kuin sinä.

Hemille,

Täysin kaupunkilainen ja lähimmät sukulaiset asuvat 350km. päässä..., joten älähän arvostele meitä kenellä ei tosiaankaan ole ""tukiverkkoa"" ympärillä!

No ei kai tässä tapauksessa nyt äiti ollut myös lähdössä sinne juhlimaan, vai..? Kyse oli siitä, että joku tulisi äidin avuksi himaan siksi aikaa, kun tää pappa lähtee bilettämään. Jos noin korvessa asutte, niin ihmetyttää edes että mihin se pappa menee niitä juhliaan pitämään.. Metsään ilmeisesti :))

Yhteistyössä