"hmm"
Eli neljättä mietin, mutta samalla mietin onko se pois muilta. Lapset ovat 2v 10kk ikäerolla ja jotenkin tuo neljäs houkuttelisi.
Meillä olisi jokaiselle omat huoneet jne.. Eli sinällään puitteet ok. Mutta tosiaan tuo aika.. Onko teillä ollut aikuisena isompia kinoja vai oletteko tasaisen läheisiä toistenne kanssa?Meitä oli yksi enemmän vielä. Aikaa riitti hyvin vaikka vanhemmat kävi töissä. Viikoloppuisin leikittiin koko perhe ulkona pelaillen. En ole jäänyt mitään kummoista laatuaikaa vanhempien kanssa yksin kaipaamaan jälkeenpäin. Ainoa asia mikä harmitti silloin oli huoneiden jakaminen. Aikuisena olen onnellinen, että on omat sisarukset olemassa.
Ikäerot vaikuttavat varmasti. Meillä kuitenkin esikko kohta 6, keskimmäinen täytti 3 ja kuopus on 2kk ja en koe arkea/ajankäyttöä haastavana ainakaan vielä. Ehkä se nelonen sitten räjäyttäisi potin.. en tiedä..Meillä on kolme lasta ja mielessä on käynyt mitä elämä olisi neljän kanssa. Nyt selvitään joten kuten, mutta ainakin meillä 4. aiheuttaisi kaaoksen ja sen ettei aikaa kyllä jäisi kaikille lapsille tarpeeksi. Nytkin haastetta ottaa kaikki huomioon kunnolla (ikäerot 2v2kk ja 1v7kk)
Millaisilla ikäeroilla olette?Mitään riitoja ei ole ollut kotoa muuton jälkeen. Yhden kanssa kahvitellaan viikoittain, suurimmalla ikäerolla oleviin on elämäntilanne niin eri ettei säännöllisesti nähdä. Soitellaan kuitenkin. Juhlapyhinä lähes aina yhdessä perheinemme. Kuvailisin välejä yhtä läheisiksi kuin ystävillä.
Hienoa että teillä on kaikille omat huoneet, siinä varmasti säästyy monet riidanaiheet
Noh, eihän se usein ole edes oma valinta, eikä tuokaan aina pidä paikkansa että se on lapselle suuri menetys.Alkuperäinen kirjoittaja elämäyllättää;27914112:Itselläni 4 sisarusta, minä vanhin, yhdestäkään en luopuisi ja varsinkin nyt kun kaikki ollaan aikuisia niin aivan mahtavaa omistaa monta sisarusta <3 Minulla itsellänikin nyt neljä lasta (vanhin 19 ja nuorin 1), kyllähän nuo tappelevat ja välillä tuntuu että tunnit loppuvat vuorokaudessa kesken, mutta myös välittämistä ja rakkautta riittää sisarustenkin kesken rutkasti! Ehdottomasti rikkaus sisarukset, yhden lapsen "teko" perheeseen pitäisi lailla kieltää, se on lapselle suuri menetys
Meillä on kyllä ostettu jokaiselle uutta myös. Eli tämä on ehkä heidän perheen ongelma, meillä se ei ole niin nyt kolmen kanssa eikä tulisi olemaan neljännenkään kanssa.Miehellä on kolme veljeä ja on sitä mieltä ettei niin montaa lasta koskaan halua. Nuorin saa monen kertaa käytettyjä vaatteita, leluja, tavaroita ym. Kaikille ei riitä yhtä paljon aikaa ja jaksamista sekä taloudellisesti on aina tiukkaa.
Tästä olen samaa mieltä, ettei se ole menetys.Noh, eihän se usein ole edes oma valinta, eikä tuokaan aina pidä paikkansa että se on lapselle suuri menetys.
Tuo on kyllä totta. =)Alkuperäinen kirjoittaja elämäyllättää;27914155:Ken guru:
Juu, tuolla "teolla" tarkoitinkin sitä että omista itsekkäistä syistä halutaan vain yksi lapsi... Ja kun katson omien lapsieni välistä välittämistä ja huolenpitoa, niin olen edelleen sitä mieltä että yksi lapsi jää paitsi jostain sellaisesta mitä rahalla eikä muillakaan "elämyksillä" voi korvata.
Toki meillä kierrätetään, mutta ei välttämättä omien lasten kesken kaikkea. Kunnioitamme heidän toiveitaan esim. lempiväreissä jne..Totta kai sitä uutta myös ostetaan, mutta kyllä ainakin minäkin mietin ekologisuutta näissä asioissa ja kierrättäminen on tärkeää, varsinkin neljän lapsen kanssa se tavaran määrä on tajutonta.
Henkinen puoli tuo juuri miehelle oli ja kaikille veljille että harvoin mitään "omaa" ja täysin yksityistä. Kaikki jaettiin eikä omia huoneitakaan saatu.