Perheestämme on tehty ls-ilmoitus. Sosiaalityöntekijät tulevat maanantaina käymään

  • Viestiketjun aloittaja naapurissa juttu
  • Ensimmäinen viesti
naapurissa juttu
Perheestämme on tehty ls-ilmoitus. Sosiaalityöntekijät tulevat maanantaina käymään
Ilmoituksen tekijää en tiedä, mutta syynä on se, että jätän lapset lähes joka ilta keskenään kotiin n. 1,5t ajaksi. Sos.työntekijä soitti tänään mulle ja kertoi tilanteesta. Juttelin jo alustavasti hänen kanssaan, mutta maanantaina tosiaan tulevat kotiimme puhumaan lisää ja tekemään ns. tarkastuksen.

Tilanne on siis se, että olen yksinhuoltaja. Mieheni lähti 2v sitten toisen naisen mukaan ja pitää yhteyttä vain sen verran, että jouluna tuo paketit lapsille ja soittaa heille n. kerran viikossa. Lapset eivät ole olleet yhtään isällään tämän 2v aikana, mutta kaksi vanhinta ovat 1 vkonlopun kuukaudessa isän puolen isovanhemmilla.

Minun henkireikä ja jaksamiseni edellytys on koko ajan ollut koirat ja luonto. Joka ilta (paitsi se 1 vkonloppu /kk, kun vanhimmat ei ole kotona), laitan 3 nuorinta nukkumaan klo 20.30. Kun he ovat varmasti unessa, esikoinen jää "vahtimaan heidän untaan" ja otan koirat (2kpl) ja lähden niiden kanssa 1-2t lenkille metsään. Minulla on aina puhelin mukana, samoin esikoisella. Näin on jatkunut jo 2v ajan ja vain kerran on tullut soitto, silloinkin esikoinen oli ihan rauhallinen. Kuopus oli oksentanut ja herännyt. Hölkkäsin takaisin kotiin, mulla meni n. 20min aikaa ja täällä oli kuopus hieman itkuinen, mutta esikoinen rauhallinen ja keskimmäiset nukkuivat.

Myös pienemmät ovat tietoisia, että käyn koirien kans ulkona sitten, kun nukkuvat. Eli oletan, etteivät hätäänny, VAIKKA heräisivät. Mutta siis tasan kerran on tämä herääminen tapahtunut.
Lapseni ovat nyt 12v, 7v, 6v ja 3v.

Voinko ihan oikeasti saada tästä jonkun ls-syytteen? En yhtään tiedä, kuka ilmoituksen on tehnyt.

Muutoin meillä on ihan tavallista arkea lasten kanssa. En käytä fyysistä väkivaltaa, tosi harvoin huudan ja jos siihen syyllistyn, kerron lapsille että tein väärin ja pyydän anteeksi. Lapset viihtyvät hyvin hoidossa / koulussa ja ovat normaalisti kehittyneitä. Ulkoilemme paljon ja joskus teemme pitempiä retkiä. Lapset saavat hyvää ruokaa, unta ja rakkautta.
 
vieras
No jos nyt pilkkua tuijotetaan niin 12v ei ole täysikäinen, tosin minä olin 10v kun olin hoitamassa serkkuani kesän. Ja tiedän kyllä monen jättävän lapsensa 12v hoitoon, heidän ollessa hereilläkin. Koetappa katosa mitä laki sanoo kuinka vanha hoitajan pitää olla kussakin tilanteessa.
 
bnv
Voi jestas. Tuli oikein paha mieli puolestasi. Teidän arki kuullostaa oikein ihanalta ja normaalilta joten tuskin sosiaalityöntekijöillä on paljon asiaan puuttumista. Tosin jos joku on heille ilmoituksen tehnyt on heidän se todesta otettava.

Iso rutistus ja jaksamisia sinulle <3
 
EJK
Syytettä et saa. Ei sinua tulla oikeudessa tuomitsemaan. En osaa sanoa, miten asuinalueesi lastensuojelu suhtautuu asiaan. Mutta kun he ovat saaneet ls-ilmoituksen, heidän on reagoitava siihen 7 vrk kuluessa. Ja he reagoivat nyt niin, että tekevät kotikäynnin ja tsekkaavat lastesi ja perheesi kokonaistilanteen paremmin.
 
meistäkin
meistäkin oli lastensuojeluilmoitus kerran. Olin huolissani, mutta riitti kun puhuimme heidän kanssaan asiallisesti ja he huomasivat että lapsi on turvassa ja hyvässä hoidossa. Toivottavasti tästä ei koidu sinulle ongelmia ja saat maalaisjärkeä ja ymmärrystä omaavan viranomaisen.
 
tsemiä
Ei kai lapsia noin saisi jättää keskenään mutta ei sua tästä hirteen vedetä. Juttelet asiallisesti tän mitä kirjoitit täällä..kuulosti aika fiksulta. Ja jos tarjoavat sulle perhetyötä niin ota ihmeessä! ne antaa sulle mahdollisuuden tuohon henkireikään!
 
Non compos mentis
10-vuotias on vanhin ollut, kun tämä alkanut? Joo, en mä vois kuvitella hipsiväni pois kotoa lasten nukkuessa. En tiedä onko lastensuojeluilmoitus aiheellinen, mutta sittenpähän tiedetään kun käyvät teillä. Eikö ole ketään naapuria tms. jolle vois sanoa, että katsoo lasten perään lenkin aikana tai tehdä lenkki päivällä lasten kanssa?
 
voi ei...
Tunnen aika monta yksinhuoltajaa, jotka jättävät paljon pienemmätkin lapset keskenään kotiin nukkumaan, jopa päiväunillekin kun käyttävät koiran lenkillä. Että ei tuo teidän "tilanne" minusta mitenkään huolestuttavalta kuullosta.
 
Tuskin tuosta mitään syytettä tulee. Ehkä tarjoavat tukiperhettä tms.

Kyllä se, että 10 v lapsi on jätetty vahdiksi 5 v, 4 v ja 1 v lapsille illalla n. kello 20:30-22:30 väliseksi ajaksi, hätkähdyttää ainakin minua.

Eli ehkä on jotain apua tiedossa, ja tilanteen kartoitus tietysti.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei tuo nykyisellään pahalta kuulosta, mutta 2 vuotta sitten en olisi jättänyt 1 vuotiasta 10 vuotiaan vahdittavaksi...
Tätä mun täytyy peesata. Nyt ei enää kuulosta "pahalta" mutta toi kaks vuotta sitten ollut tilanne kyllä kuulostaa..
 
älä huoli
Onnea teille! Ei mitään aihetta huoleen. Vanhin voi kyllä jo nukkuvia vahtia. Kaikki tietävät sinun olevan koirien kanssa lenkillä vaikka heräisivätkin ja 12 vee on ihan hyvä vahti koiralenkin ajaksi.
Ihmettelen, kuka olisi teistä ilmoituksen tehnyyt ja minkä vuoksi. Älä huoli, ehkä joku kateellinen. Anna heidän tarkistaa ja näkevät ettei mitään hätää.
 
..
Tulee jotenkin surullinen olo, kun tietää, että ap:sta tuskin olisi kukaan tehnyt ilmoitusta, jos ap olisi lähtenyt lenkeilleen ja jättänyt lapset kotiin, kun mies on töissä..
 
Eihän siitä nyt mitään syytettä tule, mutta varmasti jotain seuraamuksia. Kun ls-ilmoitus on tehty, se on sosiaaliviranomaisten tutkittava. Tuskin mitään pelättävää on, jos kaikki muu teidän perheessä on kohdallaan. Ehkä 12-vuotias vielä voi olla sisaruksistaan vastuussa, mutta aika karulta mielestäni kuulostaa, että jo 10-vuotiaana hän on ollut ainoana hoitamassa sisaruksiaan. :| ja vaikka sulla ja hänellä on puhelin, niin jos matka kotiin kestää sen 20 minuuttia ainakin, niin se on liikaa jos jotain oikeasti vakavaa tapahtuisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja älä huoli:
Onnea teille! Ei mitään aihetta huoleen. Vanhin voi kyllä jo nukkuvia vahtia. Kaikki tietävät sinun olevan koirien kanssa lenkillä vaikka heräisivätkin ja 12 vee on ihan hyvä vahti koiralenkin ajaksi.
Ihmettelen, kuka olisi teistä ilmoituksen tehnyyt ja minkä vuoksi. Älä huoli, ehkä joku kateellinen. Anna heidän tarkistaa ja näkevät ettei mitään hätää.
Varmaan joo.

Mun arvaus on, että joku naapuri, tai esikoisen ystävän vanhemmat ovat tehneet ilmoituksen, koska ovat huolissaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei tuo nykyisellään pahalta kuulosta, mutta 2 vuotta sitten en olisi jättänyt 1 vuotiasta 10 vuotiaan vahdittavaksi...
Tätä mun täytyy peesata. Nyt ei enää kuulosta "pahalta" mutta toi kaks vuotta sitten ollut tilanne kyllä kuulostaa..
Jos ajattelen tilanteeseen omat lapseni, niin voisin tuolle pojalle tunniksi jättääkin tuon ikäiset sisarukset vähäksiaikaa.
 
älä huoli
Alkuperäinen kirjoittaja älä huoli:
Onnea teille! Ei mitään aihetta huoleen. Vanhin voi kyllä jo nukkuvia vahtia. Kaikki tietävät sinun olevan koirien kanssa lenkillä vaikka heräisivätkin ja 12 vee on ihan hyvä vahti koiralenkin ajaksi.
Ihmettelen, kuka olisi teistä ilmoituksen tehnyyt ja minkä vuoksi. Älä huoli, ehkä joku kateellinen. Anna heidän tarkistaa ja näkevät ettei mitään hätää.
Nyt en kyllä huomioinut tuota aikaa. Aika myöhäinen olla passissa 12veen. Olisivatko tuon takia tehneetkin ilmoitukse tai sitten pienempien vuksi parin vuoden tilanteesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Miksi ihmeessä perhetyötä? Kyllä se on kajoamista perheen sisäisiin asioihin ja arjen häiritsemistä, enkä näe siinä järkeä, jollei tosiaan ole avun tarpeessa?
No ilmiselvästi ihminen mielestäni on avun tarpeessa, jos hänen ainoa henkireikänsä on koirien ulkoiluttaminen 10-vuotiaan vahtiessa nuorempia lapsiaan silloin, kun hänen itsensäkin pitäisi olla jo unten mailla ja vastuusta vapaana. Mä en jättäisi 10-vuotiasta yksinkään tuohon aikaan.
 

Yhteistyössä