Perheessämme kiertää vatsatauti. Miten te imettävät olette selvinneet vatsataudista, jos mikään ei pysy sisällä?!

  • Viestiketjun aloittaja "wieras"
  • Ensimmäinen viesti
"wieras"
Mulla on vajaan parin kuukauden ikäinen tissitakiainen. Varsinkin nyt helteillä on koko ajan tankkaamassa. En meinaa ehtiä syödä niin paljon kuin imetys kuluttaa. Perheessämme kiertää nyt ärhäkkä vatsatauti. Pelkään jo etukäteen, miten selviän, jos saan sen ja mikään ei pysy sisällä.

Onko kenelläkään imettävällä kokemusta aiheesta?
 
Vierras
Mull oli yks vatsatauti kun kuopus oli 6vko ja toinen kun lapsi oli n 5kk.. Molemmissa oksentelu kesti sen 10-12 tuntia ja sitten alko mennä tavaraa sisään. Kyllä ne tissitli sitten aika tehokkaasti tyhjeni sinä aikana mutta lapsi kävi vaan sitt tosi usein rinnalla, jo seuraavana aamuna rinnat taas ihan pullollaan kun yön aikana sai ari litra nestettä menemään.
Ripulijuoma(osmosal tai floridral) on mulla ollu sellainen joka pysyy parhaiten alhaalla vaikka kaikki muu tulee pois.
 
vieras...
Mulla oli just mahatauti vauvan ollessa 6kk, vasta ihan maisteli ensimmäisiä kiinteitä eli ravinnon- ja nesteensaanti oli minusta kiinni, kamalat helteet samaan aikaan. Neljän päivän tauti korkean kuumeen kera. Olen aika niukkamaitoista lajia, ja maidon riittävyyden ja hitaan herumisen kanssa olen taistellut molempien lasten vauva-ajat, mutta yllätyksekseni tuo mun mahatauti ei näkynyt vauvan elossa ja olossa mitenkään, eli sai maitoa tavalliseen tapaan. Join laimeita mehuja minkä voin. Nuo elektrolyyttijuomat on tietysti parempi vaihtoehto mutta tiedän itseni etten olisi saanut sellaista alas tuolloin. En sitten tiedä, jos vauvakin olisi sairastunut, niin olisi pitänyt varmaan turvautua joihinkin kikkoihin, mutta nyt ei ollut ongelmaa.

Käly aloitti ilkeän mahataudin kun vauvalla oli ikää neljä päivää, eikä heilläkään vauvan suhteen ollut mitään ongelmia, perushoito vaan jäi isän kontolle kun äiti makasi sängyssä hämärän rajamailla...
 
Mä sain ulkomailla (ilmeisesti) ruokamyrkytyksen kun poika oli 4kk. Melkein viikkoon ei oikein mikään pysynyt sisällä, mutta maitoa silti riitti. Olin tosin melkoisen kuivunut lopulta ja meinasin tippaankin joutua.
 
mulla
Vesilasi, mehulasi ja jotain suolaista pientä syötävää yöpöydällä, aina kun tuli ylös söin/join vähän. Nukuin käytännössä 2 päivää, vauva 1kk vierellä. Ihme kyllä maito riitti! Syötin vähän väliä, mut sängyssä nukahtelin itse syöttöjen aikanakin. Vauva pysyi terveenä.
 
mahatauti
Sairastin mahataudin toisen ja kolmannen lapsen vauva-aikana, olisko ollut 4kk iässä molemmat. Siinähän se meni, helpompaa se kuitenkin oli kuin niiden isompien ja vikkelien lasten kanssa. :D Kokoajan piti vaan yrittää juoda ja juoda, vauva asui kyljessä. :)
 
jooooh
Niin, kyllähän se maito riittää, kun imettää lapsentahtisesti eikä nyt aivan sairaalakuntoon pääse kuivumaan oksennustaudin seurauksena.

Jännä silti, että niitä "sitten se maito vaan yhtäkkiä loppui" tyyppejä on silti pilvin pimein. Tää ei enää liittynyt mahatautiin, tuli vaan mieleen, et jos taudin kourissakin maidontuotanto pysyy yllä imettämällä, niin ei se keltään muultakaan vain lopu. Kyllä siinä on muut syyt taustalla, esim. se että annetaan lisämaitoja pullosta. Joka pullosyöttö = yksi maitotilaus vähemmän tisseille ja maitomäärän laskeminen pitkässä juoksussa.
Itselle on aivan se ja sama, jos joku antaa korviketta, mutta vihaan tuota selitystä, että "maito vaan loppui, ihan yhtäkkiä, vaikka imetin kyllä". Ei ei ei.
 
vieras...
^ Se voi olla ihan aidosti sen äidin kokemus tilanteesta, vaikka lisämaidon antamisella olisikin osuutta asiaan ja vaikka toisenlaisen kokemuksen ja tiedon omaava ihminen näkisi tarinalla ihan erilaisen lopun, jos jotkut valinnat olisi tehty toisin. Todennäköisesti äiti katsoo antaneensa lisämaitoa tarpeeseen ja/tai ehkä kyky lukea lapsen nälkäviestejä on vinksahtanut ympäristön ristiriitaisten ohjeiden ja odotusten ristiaallokossa - kenelläpä ei! Tai ehkä kukaan ei ole vaivautunut kertomaan äidille tiheän imun kausista, ja imetyksen ennenaikainen loppuminen harmittaa äitiä itseään sen verran ettei haluakaan jälkikäteen kuulla moisista vaan pitäytyy "en mahtanut sille mitään" ajatuksessa? Ja aina joukkoon mahtuu joku, jolla todellakin maito on vain loppunut (tai vähentynyt radikaalisti), johtui se sitten sairaudesta, äärimmäisestä stressistä tai muusta vastaavasta. Älä vihaa selityksiä, ei se ketään hyödytä. Kuuntele kokemuksia :)

Terveisin imetystukiäiti, imetysvammainen, ja ennen kaikkea ihminen
 
vvvv..
Kälyni kokemuksesta voin kertoa,että todellakin itse voi joutua sairaalakuntoon vatsatautisena, vaikka kuinka koittais syödä ja juoda.
Ensin muutamat valvotut heikot yöt ja päivät oksentelevien kanssa, sitten itse oksentaa, ripuloi, imettåä ja kärsii helteestä, nii siinä voi vuorokaudessa olla pökerryksissä.

Yks mikä ois hyvä, nii ne apteekin ripulinesteet, esim osmosal tai gefiluksella on appelsiinin makuista. Sais nestettä ja elektrolyyttejä.
Mut jos kertakaikkiaan mikään ei pysy sisässä, nii soita esim omatk että kävisit vaikka kerta päivään sielä vähän nesteytyksessä. Kunnon mahataudin aikana nestetarve voi olla viisikin litraa päivässä, plus imetys! Plus nämä helteet!! Nii suosittelen kyllä hakeutumaan nestetipan ääreen ennen kuin kouristelet nestevajauksessa ja lämpöhalvauksessa vessanlattialla
 
"minä vaan"
Riippuu varmaan aika paljon siitä kuinka raju tauti on ja kuinka kauan kestää. Itsellä esim alkoi illalla tauti ja oksensin yön aikana ehkä noi 5 kertaa enkä pystynyt syömään tai juuri edes juomaankaan koko yön aikana. Aamuun mennessä alkoi helpottamaan ja sitten pikkuhiljaa aloin ensin juoda ja kun nesteet alkoi pysyä sisällä aloin syömään jotain kevyttä. Niin siis ei vaikuttanut maidon tuloon minulla. Mutta jos tauti on raju ja kestää pidemmän aikaa niin sitten varmaan alkaa vaikuttamaan. Mutta silloin kun nesteetkään ei pysy sisällä niin ei kyllä kannata edes yrittää liikaa juoda ainakaan kerralla, se on ihan turhaa koska sitten taas oksentaa kaiken pois. Mieluummin antaa vatsan rauhoittua ensin. Toki ihan pieniä hörppyjä voi kokeilla ottaa. Odottaa niin kauan että oksentelu alkaa loppumaan ja sitten pikkuhiljaa koittaa juoda enemmän. Jos syömättömyys/juomattomuus ei kestää vain vähän aikaa niin ei se heti maidontuloon vaikuta.
 

Yhteistyössä