Kyllä suosittelen pitämään asiaa esillä lapsen kanssa heti alusta lähtien. Aina lähipiiristä löytyy joku, joka tietää ja höläyttää ja nimimerkillä kokemusta on, ei todellakaan ole mukavaa esim. koulussa törmätä "kaveriin", joka suureen ääneen ilmoittaa, että "meidänpä äiti sano, että sinun isä ei oikeesti oo sinun isä". Ja itse olla autuaan tietämätön siitä, että itse asiassa tuo "kaveri" puhuu totta ja itseltä on salattu totuus syntyperästä. Omalla kohdallani kyseessä ei ollut adoptio, vaan biologisten vanhempien varhainen avioero (ajalta, josta itselläni ei muistikuvia) ja kasvaminen äidin uusperheessä -toki sinänsä ihan täysin samassa asemassa kuin nuoremmat uusperheen yhteiset lapset. Eli lapsi elää kyllä ihan oikeassa perheessä ja täysivaltaisena jäsenenä, vaikka hänen biologinen taustansa ei olisikaan sama kuin perheen muilla lapsilla -teistä vanhemmistahan se on kiinni, miten kohtelette lasta perheen jäsenenä! Jokainen lapsi ansaitsee tietää totuuden taustastaan. Itselleni siis lopullisesti taustani tuli tietoon omien epäilysteni ja selvittelyjeni perusteella vasta murrosiässä ja silloinkin jouduin itseottamaan asian puheeksi, vanhemmat kai luulivat jotenkin suojelevansa minua jättämällä kertomatta totuuden, mutta tosiasiassa saivat aikaan vain ikuisen katkeruuden ja vihan ratkaisuaan kohtaan (siis kertomatta jättämistä kohtaan).