perheen yhteinen aika? Auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitsykkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitsykkä

Vieras
Voiko miehen saada jotenkin innostumaan perheen yhteisistä asioista?
Jos mies ei kieltäytyy auttamasta siivouksessa niin kauanko sitä kehtaa pyytää. Joskus yllättää ja on imuroinut vaikka vapaapäivänään (tapahtunut alle kymmenen kertaa 7 vuoden aikana). Jos ärisen asiasta niin koitan saada tossun alle kuulemma.
On puolet ajasta iltavuorosta ja olen silloin lasten yksinhuoltaja. Jos mies on kotona istuu 97% ajasta tietokoneella, loput telkkaria katsomassa. Kun toivon, että tulis meidän luo pois tietokoneen ääreltä, mies ihmettelee mitä hän sitten tekisi. Ihan kuin olisi joku vieras ulkoavaruudesta joka ei tiedä mitä tehdä tällä oudolla planeetalla! Joskus kyllä riehuu pienemmän kanssa.
Mutta toisaalta en tiedä itsekkään..
Mitä teidän miehet tekee kotona? Minkälaista on teidän perheen yhteinen aika?
Ite puuhailen kokoajan kotihommia tai leikin lasten kanssa. En oikein tiedä mitä se mies vois tehdäkään.
Auttakaa nyt! Tässä alkaa olla parisuhde hataralla pohjalla. Taitaisin pärjätä paremmin yksin.
Tosin mies on kyllä kamalan kätevä kun auto hajoaa tai joku kodinkone, siitä kaikki pisteet miehelle.

meidän perheen yhteinen aika oli eilen illalla kun katsottiin kaikki yhdessä telkkarista selviytyjiä. Se voi olla talvella vaikka sitä että tehdään koko perhe yhdessä lumitöitä tai vaikka lumilyhtyjä pihaan.
Minä olen hassu ja vanhanaikainen mutta en minä miesta kaveriksi siivoamaan odota, paitsi tuossa puhuin että joku pakkaspäivä voisi kantaa matot hangella ja harjata ne siellä (kun tavallisesti vain imuroidaan tai kopsautetaan ne).
silloin kun olin lasten kanssa kotona äitiysloma-aikaa en todellakaan odottanut miestä siivoamaan kanssani enkä alkanut kiukutella jos hän oli töissä. Hän teki työpäivänsä työpaikalla ja minä kuvittelin vähemmällä selviäväni kotona kun ehdittiin päivätorkutkin ottamaan tai telkkaria keskellä päivää katsomaan.

Meillä mies kyllä osallistuu kaikkeen. Siivoaa, laittaa ruokaa, pyykkää, leikkii lasten kanssa...
Tällä hetkellä on muutenkin kotona enemmän kun mie, sillä oon töissä ja mies lasten kanssa kotona...

Yritä vetää isä ovelasti mukaan leikkiin. Muksujen kanssa voi tehdä pihallakin vaikka mitä. Voit pyytää vaikka lukemaan lapsille sillä välin kun teet ite jotain "tärkeetä", niin jospa se vähitellen oppisi tarjoutumaan itsekin.

Jep..Kuulostaa ihanalta :)
Tänään pyysin miestä mukaan ruoanlaittoon niin tuli seisoo hellan viereen TODELLA kylästyneen näkösenä. No, hämmens sitten jauhelihaa kun pyysin...
Oon myös töissä, eli en siis kotiäiti. Tosin en ole niin täydellinen nainen kuin moni muu, olisin kaivannt siivous apua kotiäitinäkin. Tilanne on se että, olen todella kylästynyt siivoiluun. Ukko kattoo kaikki ohjelmat telkusta, valvoo myöhään ja nukkuu puoleen päivään (tosin ei kuulemma saa nukuttua kun melutaan). Iltavuoroon mennessä lepäilee kotona yksin tai käy harrastuksissaan. Aamuvuorossa kävi pahaimmillaan 3-4 iltana viikossa palaamassa. Nyt selkä reistailee niin makailee kotona.
Mun elämä on lähinnä töitä, siivoomista, lapsia ja nukkumista. Koneellakin olen nyt piiiiiiitkästä aikaa kun mies lähti kokeilee voisko taas alottaa pelaamisen.

Mutta, tosiaan.. Kävelyllä ollaan joskus käytykin. Siitä on aikaa, voishan sitä ehdotella. Kyllä mieskin siitä välillä puhuu. Tosin se menee niin, että pienempi rattaisiin ja me kävellään, isompi ei suostu lenkeille lähtemään. En tiedä onko niin perhejttu...
Uimahalliin ei suostu lähtemään, kirjastossa seisois varmaan hyllyjen välissä yhtä tyytyväisenä kun tänään hellan vieressä, leipomista meillä ei oikein harrasteta kun ei niitä kukaan syö (jos ei jotain suolasia ohjeita löytäis..hym..), miehen kuvittelu askartelemaan on ihan mahdoton ajatus(hauska kylläkin), ulkoilemaan lasten kanssa mies ei lähde, näyttää kuulemma hölmöltä tai jotain.
En tiedä. Ärsyttävä tapaus :(

Yhteistyössä