Perheelliset apua! Miten sanoa lapsiperheelle että...

  • Viestiketjun aloittaja puuuh
  • Ensimmäinen viesti
puuuh
Meidän pitäisi mennä mieheni kanssa miehen siskon ja hänen miehensä luo jouluksi. Heillä on kolme pientä lasta, itse olemme lapsettomia. Emme halua juhlimaan joulunpyhiä sinne, koska se lapsijoulu ei innosta lainkaan. Lapsissa ei ole mitään vikaa, oikein mukavia ovat, mutta lasten tahtiin vietetty joulu on aina kovin erilainen kuin aikuisten joulu. Haluaisimme itse viettää jouluaaton terästettyä glögiä siemaillen ja aikuisten kesken iltaa istuen, emmekä joulupukin ja aikaisen herätyksen seurassa.

Miten ihmeessä tämän voi sanoa loukkaamatta perhettä? Jos itse olisitte vastaavassa tilanteessa, miten haluaisitte toisten kieltäytyvän kutsusta? Loukkaisiko teitä tämä?
 
puuuh
[QUOTE="vieras";27648987]Kiitätte kutsusta ja sanotte, että teillä on jo muita joulusuunnitelmia. Pyydät heitä vaikkapa kahville ennen tai jälkeen joulun, niin pääsette kuitenkin näkemään. Ei se niin vaikeaa ole ja jokainenhan saa ihan itse päätttää missä joulunsa viettää.[/QUOTE]

He tietävät, että meillä ei ole muita suunnitelmia. Joulunvietto heidän luona on ollut perinne jo monta vuotta, pitävät ns. itsestään selvyyten sinne menoamme. Meillä on välimatkaa lähemmäs 1000km, eli siinä tapauksessa jää näkeminen kokonaan väliin.
 
helppo kuin heinäntekö
No hyvänen aika. Ei sukulaiset voi tuosta suuttua. Sanotte suoraan, että haluatte olla kaksistaan. Silloin ette näe myöskään ollekaan. Toinen vaihtoehto että lähdette kyseiselle paikkakunnalle viettämään joulua, tosin vietätte hotellujoulun glögiä siemaillen ja käytte siellä pikkutuiterissa taxilla kyläilemässä.
 
"vieras"
Minä tekisin teidän tilanteessanne niin, että tänä jouluna vielä menisin, mutta HYVISSÄ AJOIN ennen seuraavaa joulua ilmoittaisin, että aiomme viettää joulun toisella tapaa. Mieluusti jo vaikka syksyllä niin toiset ehtivät tottua ajatukseen ja tehdä kenties itsekin muutoksia omaan joulunviettoonsa. Nytkö teille vasta tuli mieleen, että ette haluakaan mennä??
 
puuuh
[QUOTE="vieras";27649018]Minä tekisin teidän tilanteessanne niin, että tänä jouluna vielä menisin, mutta HYVISSÄ AJOIN ennen seuraavaa joulua ilmoittaisin, että aiomme viettää joulun toisella tapaa. Mieluusti jo vaikka syksyllä niin toiset ehtivät tottua ajatukseen ja tehdä kenties itsekin muutoksia omaan joulunviettoonsa. Nytkö teille vasta tuli mieleen, että ette haluakaan mennä??[/QUOTE]

Emme suunnittele jouluamme juurikaan etukäteen. On tässä melkein kolme viikkoa siihen vielä aikaa.
 
"jenni"
Mä haluaisin että se kerrottaisi juuri noin kun kirjoitit, ja juuri noin miltä sinusta tuntuu. Mutta mä olenkin mä, ja hlauan aina kaiken suoraan eikä kierrellen ja valehdellen. En moisesta suuttuisi, vaan ymmärtäisin vallan hyvin. Meillä on lapsia, ja lisäksi eläimiä. Se ei tarkoita, että ne ovat minulle henki ja elämä josta kaikkien tulisi tykätä! Jos joku ilmoittaa että ei halua tulla lasten tai eläintemme takia niin se on mulle ok. Onhan tuo selityksesi ihan normijärkinenkin, eikä mikäään sellanen tyyliin että "teidän lapset ei miellytä mua" tms.
 
"vieras"
Täälläpäs on hyväpäisiä sukulaisia ihmisillä. Tiedän monta perhettä, jossa juurikin joulun ja mökkijuhannuksen viettämisestä tai viettämisestä jättämisestä on saatu vuosikymmenten mykkäkoulut ja riidat aikaiseksi. Mutta toki tunnette itse sukulaisenne. Voihan vaikka pienen valkoisen valheen kehittää: vaikka että matkarahaa ei juuri tässä kuussa ole tai hankkiudutte juuri matkapäivän alla "mahatautiin".
 
Puuuh
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;27649029:
Sanoisin, että kiitos, mutta tänä jouluna ajattelimme viettää joulun ihan oman perheen kesken (eli teidän kahden).
Tämä nyt näyttää olevan enemmistön mielipide, ehkä teemme vaan näin. Perhe on kuitenkin meille melko läheinen, ja tiedän heidän olevan aika helposti loukkaantuvaa sorttia. En millään haluaisi riitaa tai mielipahaa aiheesta aikaiseksi! Siksi murehdituttaa tämä.
 
no aatteleppa, jos hekin velvollisuudesta teidät kutsuu... kun joutusitte muuten olemaan kaksin? joten ehkä vaan sanotte, että kun on niin pitkä matkakin, taidatte haluta rauhottua kaksin joulun viettoon ja nautitte toisistanne!?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27649018]Minä tekisin teidän tilanteessanne niin, että tänä jouluna vielä menisin, mutta HYVISSÄ AJOIN ennen seuraavaa joulua ilmoittaisin, että aiomme viettää joulun toisella tapaa. Mieluusti jo vaikka syksyllä niin toiset ehtivät tottua ajatukseen ja tehdä kenties itsekin muutoksia omaan joulunviettoonsa. Nytkö teille vasta tuli mieleen, että ette haluakaan mennä??[/QUOTE]

Me ei kyllä edes suunnitella vielä syksyllä joulua, ei ne pari päivää vuodessa nyt niin ihmeelliset ole että pitäisi kuukausitolkulla tehdä suunnitelmia :O Nythän jouluun on aikaa melkein 3 viikkoa, niin mun mielestä ei ole edes myöhäistä ilmoittaa, ettei tullakaan. Tai no riippuu siitä, milloin kutsu on esitetty. Oletan että ap on saanut kutsun vasta hiljattain kun kerran miettii nyt miten siihen vastaisi.
 
Siis ihan nyt lähipäivinä teille on tullut mieleen että hei, me haluttaisiinkin juoda sitä terästettyä glögiä aikuisten kesken ja nukkua pitkään joulunaikaan? Ei lapsi-joulua vaan aikuisten joulu? Vai olisikohan tämä ajatus tullut jo viimevuonna joulun jälkeen??

Terästettyä glögiä voi muuten juoda vaikka lapsia talossa onkin, eiköhän se jouluaaton huuma (tai joulupäivän jos menette vallan toiseen maahan jossa lahjat jaetaan eripäivänä) ole sen verran uuvuttava että muksut kuukahtaa sänkyyn jo ajoissa.
Ja jos nukuttaa aamulla niin kuka pakottaa nousemaan aikaisin? Vai onko teidän petipaikka hyvin keskeisellä paikalla, esim olohuoneessa?

Mitä "myöhäiseen" kutsuun tulee, niin jos vierailu on ollut perinne jo iät ja ajat niin ei silloin sitä kutsua tarvi esittää hyvin varhaisessa vaiheessa..
 
puuuh
Siis ihan nyt lähipäivinä teille on tullut mieleen että hei, me haluttaisiinkin juoda sitä terästettyä glögiä aikuisten kesken ja nukkua pitkään joulunaikaan? Ei lapsi-joulua vaan aikuisten joulu? Vai olisikohan tämä ajatus tullut jo viimevuonna joulun jälkeen??

Terästettyä glögiä voi muuten juoda vaikka lapsia talossa onkin, eiköhän se jouluaaton huuma (tai joulupäivän jos menette vallan toiseen maahan jossa lahjat jaetaan eripäivänä) ole sen verran uuvuttava että muksut kuukahtaa sänkyyn jo ajoissa.
Ja jos nukuttaa aamulla niin kuka pakottaa nousemaan aikaisin? Vai onko teidän petipaikka hyvin keskeisellä paikalla, esim olohuoneessa?

Mitä "myöhäiseen" kutsuun tulee, niin jos vierailu on ollut perinne jo iät ja ajat niin ei silloin sitä kutsua tarvi esittää hyvin varhaisessa vaiheessa..
Ajatus on kytenyt mielessä jo useampana vuonna. Emme kumpikaan pidä joulua kovin merkittävänä juhlana, ja joka kerta siihen havahtuu vasta tässä vaiheessa. Tällä kertaa sitten mietittiin, että mitä jos vietettäisiinkin joulu ihan vain niin kuin me itse haluamme. Helposti sitä aina tulee myönnyttyä muitten toiveisiin, kun itselle ei ole ollut niin väliksi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27649052]Me ei kyllä edes suunnitella vielä syksyllä joulua, ei ne pari päivää vuodessa nyt niin ihmeelliset ole että pitäisi kuukausitolkulla tehdä suunnitelmia :O Nythän jouluun on aikaa melkein 3 viikkoa, niin mun mielestä ei ole edes myöhäistä ilmoittaa, ettei tullakaan. Tai no riippuu siitä, milloin kutsu on esitetty. Oletan että ap on saanut kutsun vasta hiljattain kun kerran miettii nyt miten siihen vastaisi.[/QUOTE]

No eihän sitä tarvitsekaan kuukausikaupalla etukäteen olla selviä suunnitelmia, mutta ajatellen sitä isäntäperhettä, niin heille on varmasti kiva tietää jo hyvissä ajoin, että vieraita ei tulekaan. Tietävät itsekin suunnitella uusiksi oman joulunsa tai ainakin sulatella ajatusta, että vieraita ei tule. Itse ainakin olisin pahoillani, jos "vakivieraat" ilmoittaisivat pari viikkoa ennen joulua etteivät tulekaan. Tuolla olisi pakastin turhaan täynnä joululaatikoita ym. ja muutenkin pitäisi ajatukset joulusta pistää ihan uusiksi. Voisi joulutunnelmakin ainakin hetkellisesti lässhtää...
 
Ajatus on kytenyt mielessä jo useampana vuonna. Emme kumpikaan pidä joulua kovin merkittävänä juhlana, ja joka kerta siihen havahtuu vasta tässä vaiheessa. Tällä kertaa sitten mietittiin, että mitä jos vietettäisiinkin joulu ihan vain niin kuin me itse haluamme. Helposti sitä aina tulee myönnyttyä muitten toiveisiin, kun itselle ei ole ollut niin väliksi.
Voisiko sitten ystävällisesti kysyä heiltä, haittaisiko heitä kamalasti jos ette nyt tänä vuonna menisikään sinne.
Vaan haluatte viettää sen kahdestaan? Tokihan siitä voi vetää herneet nenuun, sitten ehkä kannattaa miettiä kumpi on pahempi teille, riita lähisukulaisen kanssa vai teidän oma harmistuminen kun joutuu viettämään joulua muulla tavalla kuin olisi mieluista?

Olisiko mahdollista yöpyä hotellissa siellä päässä? Silloin voisitte nukkua pidempään (toki tässä vaiheessa voi olla hieman vaikea saada hotellihuonetta)
 
puuuh
[QUOTE="vieras";27649098]No eihän sitä tarvitsekaan kuukausikaupalla etukäteen olla selviä suunnitelmia, mutta ajatellen sitä isäntäperhettä, niin heille on varmasti kiva tietää jo hyvissä ajoin, että vieraita ei tulekaan. Tietävät itsekin suunnitella uusiksi oman joulunsa tai ainakin sulatella ajatusta, että vieraita ei tule. Itse ainakin olisin pahoillani, jos "vakivieraat" ilmoittaisivat pari viikkoa ennen joulua etteivät tulekaan. Tuolla olisi pakastin turhaan täynnä joululaatikoita ym. ja muutenkin pitäisi ajatukset joulusta pistää ihan uusiksi. Voisi joulutunnelmakin ainakin hetkellisesti lässhtää...[/QUOTE]

Paikalle on kyllä menossa muutakin sukua, joten ihan vieraitta eivät jää. Juuri tuo silti vähän harmittaa, sillä en halua heille pahaa mieltä tai tunnelman lässähdystä :( En ole kyllä missään vaiheessa sanonut, että tulemme sinne joulun viettoon, mutta en ole kieltäytynytkään.

Itselleni kaikki jouluhössötys ja kuukausien suunnittelu on ihan vastenmielinen ajatus, en halua alkaa joulun suunnitteluun jo syksyllä..
 
........
Sanotte,että me ei tulla. Rehellisesti sanottuna mä en ees kaipais jouluna vieraita,jotka eivät osaa olla ilman alkoholia sillon.. Meillä mennään joulu lasten mukaan ja sillon siihen ei todellakaan kuulu alkoholi missään muodossa...
 
"viima"
Tämä nyt näyttää olevan enemmistön mielipide, ehkä teemme vaan näin. Perhe on kuitenkin meille melko läheinen, ja tiedän heidän olevan aika helposti loukkaantuvaa sorttia. En millään haluaisi riitaa tai mielipahaa aiheesta aikaiseksi! Siksi murehdituttaa tämä.
olisko teillä mahdollisuutta mennä vaikka uutena vuotena? jos lapset saataisiin hoitoon niin voisitte viettää aikuisten juhlaa.

itse olen ilmoittanut jo muutama vuosi sitten et mä teen lomallani just mitä itte haluan. meille saa tulla mut mä en lähde kotoani mihinkään. ja hyvin on mennyt jakeluun muulle perheelle(omat vanhempani ja sisarukseni).
 
gfgdfgd
no minä en kyllä ainakaan loukkaantuisi... ymmärrän hyvin sen, että toiset voi haluta levätä kotonaan rauhassa koko jokulunajan ja heillä olkoon siihen halutessaan myös oikeus. Sinuna varmaan esittäisin asian siihen tapaan, että olettekin päättäneet nyt olla joulun ihan kaksin kotona ja levähtää kunnolla kun syksy on ollut kiireinen.. ja tarvitsette ihan sitä kahdenkeskistä aikaa nyt.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27649041]Voihan vaikka pienen valkoisen valheen kehittää: vaikka että matkarahaa ei juuri tässä kuussa ole tai hankkiudutte juuri matkapäivän alla "mahatautiin".[/QUOTE]

Tuo mahatauti veruke viime hetkellä on kyllä kaikkein raukkamaisin ja ärsyttävin vaihtoehto. Minä suosittelen ilmoittamaan mahdollisimman pian, ettei ole tulossa, niin eivät varaudu mitenkään turhaan.

Ilmoitat vaan, että tänä vuonna haluatte viettää joulun rauhassa keskenänne leväten. Pitkää matkaa voi käyttää verukkeena.
 
Meillä
Voisiko sitten ystävällisesti kysyä heiltä, haittaisiko heitä kamalasti jos ette nyt tänä vuonna menisikään sinne.
Vaan haluatte viettää sen kahdestaan? Tokihan siitä voi vetää herneet nenuun, sitten ehkä kannattaa miettiä kumpi on pahempi teille, riita lähisukulaisen kanssa vai teidän oma harmistuminen kun joutuu viettämään joulua muulla tavalla kuin olisi mieluista?

Olisiko mahdollista yöpyä hotellissa siellä päässä? Silloin voisitte nukkua pidempään (toki tässä vaiheessa voi olla hieman vaikea saada hotellihuonetta)
mä mietin just tuota,et jos on varaa ja saisitte hotellihuoneen,voisitte yhdistää kahdenkeskeisen ajan ja rajoitetusti nauttia myös sukulaisjoulusta sopivina annoksina.
 

Yhteistyössä