Perätilasynnytys alakautta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Kokemuksia?
Itselläni se tilanne että vauva ei ole kääntynyt ja minulla olisi mahdollisuus synnyttää alakautta, tai sitten sektio. Saa vähän niin kuin itse harkita ja miettiä kummin. Tokihan lääkäri sen päätöksen viime kädessä tekee mutta omat toiveet huomioidaan. Synnytystapa-arvio tehtiin ja kummatkin vaihtoehdot siis mahdollisia.

toivut nopeampaa synnytyksestä, kuin leikkauksesta. Kyllä se alakautta tulee yhtä helposti kuin pää edelläkin, itseasiassa mulla on perätila ollut kaikista nopein synnytys.

Jotkut käsittäneet varmaan väärin? Mieluiten synnyttäisin alakautta ja siitä kyselenkin kokemuksia, en pidä sektiota minään lottovoittona!
odotan esikoista ja ei ole kokemusta kummastakaan tavasta.

Onko perätilasynnytys riskisynnytys, tai siis onko siellä leikkaussali valmiina? en tajunnut lääkäriltä kysellä siinä paikan päällä.

Miten sektion jälkeen, onko totta ettei saa mitään nostella kuukauteen? Miten vauvan hoito sitten..?

Jos molemmat tavat on mahdollisia, niin silloin sä saat ihan itse päättää. Lääkäri voi toki suositella jotain, mutta itse sen valinnan saa tehdä. Itse valitsin sektion. En halunnut ottaa turhia riskejä.

Ota se perätilasynnytys jos saat valita! Sektiosta olet 100 kertaa kipeämpi ja aivan paskana. Toki on näitä luonnonoikkuja "kävelin himaan minuutti sektion jälkeen" mutta enimmikseen olen kuullut olevan paljon kamalampi kokemus kuin mikää alapääpuserrus.

Jos molemmat tavat on mahdollisia, niin silloin sä saat ihan itse päättää. Lääkäri voi toki suositella jotain, mutta itse sen valinnan saa tehdä. Itse valitsin sektion. En halunnut ottaa turhia riskejä.

Itellä on se tilanne että olen yksin vauvan kanssa, ja siksi sektiosta toipuminen mietityttää.. Tosin eihän sekään varmaa ole että alakautta kaikki menisi kuin "oppikirjassa".

Ei ole omaa kokemusta. Kaveri valitsi esikoiselleen alakautta synnytyksen, ja kaikki meni paremmin kuin hyvin. Tai niin kuin kaveri sanoi: jos olisi synnyttämisestä koko homma kiinni, niin voisi tehdä vaikka tusinan lapsia. Lapsi oli pienehkö, noin 2,5 kiloa.

sektion jälkeenhän ei saa nostella pariin kuukauteen mitään vauvaa painavampaa. Suoli ei toimi vähään aikaan kunnolla. Kävely on tooodella hidasta.

Itse sektion ja alatiesynnytyksen kokeneena valitsisin ehdottomasti alatiesynnytyksen. Vaikkakin repesin ja tuli peräpukamia niin silti se toipuminen oli paljon nopeempaa.

Pt alatiesynnytyksenä meinaa lähes takuuvarmasti isoa episiotomiaa. Mutta mielummin mä otan römpsääni muutamat tikit, kuin että vatsaan laitettaisiin kerroksittain tikkejä. Normaalissakin alatiesynnytyksessä voidaan joutua tekemään iso eppari. Mulla parani tikit alapäästä tosi nopeasti, eivätkä ne vaikeuttaneet ensihetkiä vauvan kanssa, kun pystyin rengastyynyn kanssa istumaan, makaaminen onnistui kaikissa muissa asennoissa paitsi mahallaan (tissit oli maidonnoususta kipeät). Maitokin nousee helpommin normaalin alatiesynnytyksen jälkeen.

Ehdottomasti yrittäisin alakautta, sillä jos se on mahdollista, se on parempi sekä sulle että vauvalle.

Kyllä sektiot menee pääsääntöisesti hyvin. Mulla on kokemusta molemmista synnytystavoista ja sektiosta toivuin nopeammin, vaikka myös alatiesynnytys meni tosi hyvin. Siinä vaan sain epparin lisäksi repeämän ja ne hankaloitti elämää enemmän kuin sektiohaava.

Kateellinen, et taida olla kokenut sektiota, joten kannattaisi miettiä mitä sanoo..

AP, itse olin tuossa tilanteessa reilu vuosi sitten. Magneettikuvat otettiin ja lääkäri totesi minulla olevan loistavan luuston ja perätilasynnytyksen olevan hyvä vaihtoehto. Päädyin sitten perätilasynnytykseen, perätila ilmeni yllättäen raskausviikolla 37 tai 38. Pari käännösyritystä tehtiin, mutta ne eivät onnistuneet. Sitten lasketunajan jälkeen ilmeni, että vauvalla onkin varpaat alimmaisena eli ei ollutkaan täydellinen perätila ja synnytys evättiin ja sektio oli edessä.

Itse pelkäsin enemmän sektiota kuin perätilasynnytystä, mikä sekin tietysti pelotti. Mutta esikoisen normi alatiesynnytys, mikä meni lähes oppikirjan mukaan loi uskoa siihen, että tästä selvitään (synnytyksestä). Mutta tuossa jalka-perätilassa oli omat riskinsä ja lääkäri siis kielsi synnytyksen alakautta. Toisaalta oli helpotus kun päätös tuli ylemmältä taholta, eikä siihen voinut itse vaikuttaa.

Sektiosta toipuminen kesti paljon kauemmin kuin alatiesynnytyksestä. Särkylääkkeitä jouduin syömään HUOMATTAVASTI enemmän ja pidempään kuin alatiesynnytyksessä. Muutenkin toipuminen, vauvanhoito ja liikunta oli rajoitetumpaa. Esikoista en saanut nostaa syliini yms.

Mutta sektiossa kävi ilmi, että vauvalla oli napanuora kahdesti olkavarren ympräi, ehkä siksi käännösyritykset eivät onnistuneet, enkä edes halua ajatella mitä synnytyksessä olisi voinut käydä. Tämä ei käynyt ilmi ultrissa eikä magneettikuvissa ennen sektiota (mietittiin sitä alatiesynnytystä), joten ehkä tälläkin oli syynsä.

Suosittelen, että käyt kätilön kanssa juttelemassa vaihtoehdoista. Se ainakin rauhoitti minun mieltäni, päätät sitten mitä päätät. Itse olen molemmat kokenut (tosin en perätilasynnytystä) ja mielummin synnyttäisin alakautta. Itse sektio toimenpiteenä on kivuton, mutta ne kivut alkaa leikkauksen jälkeen kun puudutus lakkaa ja yritäpä nousta sängystä käyttämättä vatsalihaksia, mitkä on leikattu katki.... tosin tähänkin opastetaan ja siitä selvitään. Lisäksi kun nouset sängystä ensimmäistä kertaa niin hoitaja on auttamassa ja matka huoneen vessaan tuntuu erittäin pitkältä. Mutta lääkkeitä kyllä saa! Alatiesynnyttänyt kaveri pyysi 3 kertaa buranaa,eikä hoitaja muistanut tuoda. Itse soitin kelloa niin hoitaja tuli särkylääkkeiden kaa huoneeseen, että oisko tarvetta....

Synnytys taas on itsesssään kivulias, mutta jotenkin luonnollinen kuitenkin. Ja minusta ne kivut pääasiassa katoaa kun synnytys on ohi. Eppari jouduttiin esikoisen kohdalla leikkaamaan ja olihan sekin kivulias, mutten vertaisi koskaan sektiohaavan kipuun.

Mutta päätät niin tai näin, niin uskon että hyvin siitä selviät. Ne ei perätilaa päästä synnyttämään ellei siihen ole hyviä edellytyksiä ja lääkäri on hommassa mukana ja sua seurataan tarkemmin kuin normi synnytyksessä eli herkemmin lähdetään sektioon. Minut ainakin olisi ultrattu vielä synnytyksen käynnistyttyä ja katsottu että vauva on ok asennossa, muuten ois menty päivystyssektioon (jos vaan vielä aikaa tarpeeksi, muuten ns. kiireellinen sektio mihin mies ei ois päässyt mukaan).

Ja se vielä, että normi synnytyksen jälkeen sä saat heti vauvan rinnalle. Sektiossa näet vauvan ja sit sut kärrätään heräämöön missä oot yksinäs pari tuntia hoitsujen kaa ja isä ja hoitajat hoitaa sun vauvaa. Eka vuorokausi pitää olla vaan sängyssä katetrissa...ei kivaa. Vauva nostetaan rinnalle ja saat sen vierees ehkä nukkumaan, mut vaipat vaihtaa joku muu yms.

Tulipas sepostus, taitaa vielä vähän vaivata omaakin mieltä tuo kohtalo. Tuntui epäreilulta, ettei mun kroppa toiminut niinkuin piti...

jos olet ensisynnyttäjä niin harkitsisin vakavasti sektiota. jos taas on ennestään onnistuneita alatiesynnytyksiä alla niin siittä vaan.
juttu on vähän niin että sektiossa tiedät että vauva on ainakin turvassa, ja sektiossa riskit on lähinnä äidille (tietty vauvallakin voi suunnitellussa sektiossa olla alkuun hengitysvaikeuksia, mutta siihen on tehokkaat hoidot)
alatiesynnytyksessä taas riskit on lähinnä lapselle(hapenpuute tms)
leikkaussalivalmius(hätäsektiovalmius) on toivottvasti nykyjään kaikissa synnytyssairaaloissa senhän takia näitä pienempiä, kuten tammisaari vaikka esimerkiksi, on lopetettu. joten erikseen ei sinun vuoksesi mitään salia valmistella

Mulle ainakin sanottiin, että sitä synnytystä seurataan tarkemmin, että miten se etenee ja jos jotenkin alkaa takkuamaan, niin helpommin lähdetään kesken toimien tekemään sektiota. Joko niin, että isä pääsee mukaan leikkaukseen, mutta todennäköisesti kesken synnytyksen kun on jouduttu sektioon niin ei pääse. Mutta vauvan ensihetket saa kuitenkin olla vauvan kanssa (isä).

Perätilat selvitetään aika hyvin, että millaiset mahkut on synnyttää, joten turvallista sen pitäisi olla. Ja lääkäri on ponnistusvaiheessa mukana synnytyksessä ja lasten lääkäri tarkistaa lapsen tilan heti.

Tosin ensisynntyttäjänä varmaan valitsisin sektion. Ennakkoluulojen perusteella. Suosittelen, että soitat äitiyspolille ja pyydät, että pääset kätilön kanssa juttelemaan. Se oikeasti osaa vastata sua vaivanneisiin kysymyksiin. Mulla oli suoranumero ja sain soittaa koska vaan ja kysellä jos joku vaivaa. Samoin mulla oli koska vaan oikeus varata aika sektioon jos olisin muuttanut mieleni synnyttämisestä. Mikä sitten muuttuikin, kun tila selvisi tarkemmin. Ilmeisesti asento oli käännösyrityksissä muuttunut.... ja se on totta, että sektiossa suurimmat riskit on äidillä.

Samoja pähkäillyt: Kiitti pitkästä vastauksesta :) Tuo onkin hyvä neuvo että puhuisin terkkarin kanssa asiasta. Tuntuu ikävältä tehdä tämmösiä päätöksiä ja jotenkin sitä itekin toivoo että joku muu päättäis. Ikävältä kuulostaa tuo sektiosta toipuminen. Ja ite oon kans miettinyt että alatiesynnytys olisi silleen luonnollisempi ja haluaisin kokea sen.

Joo ja tosiaan ensisynnyttäjä olen..

Joo ja tosiaan lääkärillä olin niin hämmentynyt ja silleen ettei siinä tullut päähän kysyttävää mutta kun asiaa on sulateltu niin johan sitä kysyttävää löytyikin!

Ulkokäännös ei onnistunut. vauva on ollut koko raskauden ajan perätilassa, välillä poikittain.

Puolsin tuossa aiemmin sektiota.
Hyvä juttu "samoja pähkäillyt" mutta yksi asia pisti silmään, tuo että joku muu vaihtaa vaipat ja vauvan kanssa ei saa olla. Meillä oli perhehuone ja siellä me oltiin kaikki yhdessä, synnytyksen (=sektion) jälkeen minä tietysti ensin hieman pidempään sängyssä kiinni. Mutta kukaan muu ei vauvaan koskenut, vaan hän oli sitten samassa tilassa isänsä kanssa/hoidettavana ja mies oppikin heti alkuun hyväksi vauvan käsittelijäksi:) Oli muuten oikein ihanat muutamat päivät sairaalassa!

Minullakaan ei kääntöyritykset onnistunut ja lääkärit Tyrkyttivät! alatiesynnytystä, kunnes selvisi ettei se magneettikuvan perusteella edes onnistu. Itse luotin tunteeseen että vauvalla on jokin syy (napanuora tms...) olla kääntymättä ja olin koko ajan sektion kannalla.

Mulla tosiaan se tilanne ettei vauvan isä ole kuvioissa mukana ja olen siis yksinhuoltaja alusta alkaen niin siksi se sektio mietityttää ja juurikin tuo että jos olen kovin kipeä, miten voin vauvaa hoitaa. Mutta nämä ovat niitä asioita joita ei voi etukäteen tietää..

Otan tosiaan yhteyttä polille ja toivottavasti päädyn oikeaan ratkaisuun :)

Synnytin Jorvissa 02 poikani perätilassa alakautta. Kaikki meni hyvin. Kokemus oli kyllä erillainen kun normi synnytys. Minulla 4 lasta. Eka syntyi normisti pää alaspäin raivotarjonnassa, toka oli perätilasynnytys alakautta, kolmas hätäsektio ja neljäs syntyi kasvotarjonnalla alakautta. Kaikki olen kokenut.....

äiti80

Yhteistyössä