Perätila, kääntämisen yritys..tietoa ja kokemuksia kaipaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dada
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

dada

Aktiivinen jäsen
23.06.2008
1 848
0
36
Helsinki
Eli mulla menossa nyt 37+3 ja vauva on kääntynyt perätilaan, aiemmin ollut reilu kuukauden päivät jo raivotarjonnassa. Perätila varmistettiin ultraamalla ja laitettiin lähete kättärille kääntämiseen, jonka ajankohdasta kuulema tulee sitten soitto.
Miten kääntäminen tapahtuu? Onko siinä mitään riskejä? Vaikuttaako vauvan koko onnistumiseen?
Entä jos vauva ei käänny, synnytys vai sektio?
kaikki kokemukset ja tiedot, kiitos :flower:

:heart: : esikoistaan odotteleva Dada

Käännetään vatsan päältä vauvan pepusta ja päästä työntämällä. Väkisin ei käännetä, jos ei käänny niin sitten ei käänny.
Mulla ei kääntynyt joten synnytin perätilassa, koska kaikki oli ok (lantion koko, vauvan koko, tarjonta)

Alkuperäinen kirjoittaja :
Käännetään vatsan päältä vauvan pepusta ja päästä työntämällä. Väkisin ei käännetä, jos ei käänny niin sitten ei käänny.
Mulla ei kääntynyt joten synnytin perätilassa, koska kaikki oli ok (lantion koko, vauvan koko, tarjonta)

Menikö kaikki ok?
Onko aikaisempaa kokemusta alatiesynnytyksistä ennen tätä?
Oliko kuinka erilaista kuin raivotarjonnassa synnyttäminen?

ai niin riskeistä. Kääntäminen saattaa käynistää synnytyksen, mutta ei siinä varsinaista riskiä ole koska seurataan sydänääniä kääntämisen/kääntöyrityksen jälkeen. Eikä tosiaan käännetä, jos ei kerran käänny

Itse täsmälleen samassa jamassa kun sinä nyt... Yritettiin kääntää viikoilla 39+1, ei onnistunut ja toinen yritys 39+3, ei onnistunut. Suunniteltu sektio 39+4.
Kaipa sitä perätilassakin vois synnyttää, jos mittasuhteet ja kaikki muu on ok. Mulla vauva oli kyllä ollut perätilassa pitkään eli lähes kokonaan joten pää ei ollut yhtään muotoutunut vaan tasaisen pyöreä ja isohko. -Ultrassa heti sanottiin että pt:ssa ei voi synnyttää. -Säästyin siis sen asian pohtimiselta. Periaatteessa pt tapauksissa äiti saa päättää. Neuvona antaisin että vaadi ainakin lantionkuvaus jos haluat synnyttää alakautta! Kyllä se hyvin menee jos kaikki on ok ja asia tutkittu huolella!

Kääntämisen rikeistä ei minulle ainakaan sanottu mitään. Kokemuksena mielestäni inhottava... Annettiin lääkettä ja piti olla vuode sillain pääalaspäin melkein tunnin ja sitten vaan siitä mahan päältä. Toinen lääkäri ultras ja toinen käänsi. Eka kerralla aika kauan mielestäni yrittivät, toisella luovuttivat helpolla.
Varmaan vauvan koko vaikuttaa ja myös äidin koko. Jos äidillä on paljon vatsamakkaroita ei vauvasta saa hyvin helposti kiinni. Meillä oli vauvan peppu niin syvällä tuolla lonkan takan (siis oli viistotarjonnassa) että ei mitään jakoja saada liikkeelle.
Vatsa hellänä ensimmäisen yrityksen jälkeen kun niin kauan kokeilivat ja toisaan se on voima ja tekniikka laji... Mutta ei oikeesti sattunut tuntui kyllä kurjalta.

Mulla ei viikol 35 onnistnu johtuen siitä että tyttö oli niin pitkään istunu siellä jalat suoranan taivasta kohden, ettei enää mahtunu. Kyllä ne tarkkaan monitoroi sydänääni ja kaikkee ultran kanssa kokoajan. Eivät väkisin kyllä käännä jos vähänkään näyttää vaikeelta, älä pelkää. Vaikeehan siinä on ite rentona olla vaik pitäs kovasti yrittää. Ihan mutu tuntumalla sulla on varmaan parennat nahikset kun se on näin myöhään siellä ite mahtunu kääntymään perätilaan. Onnee yritykselle :flower:

...ja sit voi käydä niinkin kun minä vielä viimesellä viikolla äitin mahassa olin käänty perä tilaan ja ennen synnytystä lääkäri oli valmistautunu kääntöyritykseen niin olinki kerenny tunnin sisään kääntyä viel takasin. Pikkusen levoton oon aina ollu ;) , ei äiti ollu yhtään riemuissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Alkuperäinen kirjoittaja :

Menikö kaikki ok?
Onko aikaisempaa kokemusta alatiesynnytyksistä ennen tätä?
Oliko kuinka erilaista kuin raivotarjonnassa synnyttäminen?

Kaikki meni paremmin, kuin hyvin. Ekasynnytys oli, mutta sen jälkeen olen raivotarjonnassa synnyttäny, joka kylläkin tunui vaikeammalta ponnistusvaiheessa, mutta ehkä sillä oli jotain tekemistä, että pt synnytyksessä oli epiduraali ja normi synnytyksessä ei ollut puudutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Mulla on semmonen hytinä, että esikoista ei anneta synnyttää perätilassa, vaan silloin ois sektio, jos ei käänny.

Eri sairaaloissa on vähän eri suosituksia, mutta periaatteessa äiti saa päättää. Alatiesynnytykseen äidiltä vaaditaan todella hyvä motivaatio eli ei sillälailla "ihan sama".

Äiti voi tosiaan kieltäytyä synnyttämästä, mutta ei lääkärikään anna lupaa synnyttää, jos jokin näyttää siltä, että synnytyksessä ei kaikki mene putkeen.
Meilläpäin ei kyllä edes anneta synnyttää ptilassa, jos ei ole lantiota kuvattu ja vaikka lantio olisi iso niin vauvan paino ei saisi olla yli 3600g. Lisäksi tarjonnan pitää olla hyvä. Ei esin jalat tulossa ensin. Myös ultraus tehdään heti synnyttämään tullessa ja leikkaus-sali on varattuna pt synnyttäjälle.
Minulle laitettiin varmuuden vuoksi vauhditustippa käteen, mutta sitä ei tarvittu. Synnytyksessä on myös aina mukana lasten lääkäri ja lääkäri.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Mulla käännettiin akupunktiolla Tammisaaressa. Ei siis runnottu päältä ollenkaan. Säkkituoli jalkojen alle ja piikit pikkuvarpaisiin ja sit kätilö lämmitti sniitä sytkärillä. 10 minuutin päästä alkoi vauva äheltämään ympäri. Oli viikoilla 36+?. Lapsiveden määrä vaikuttaa. Mulla sitä oli paljon.

Vaikuttavaa!

Ja juu ei tietenkään turhia riskejä saa ottaa, mutta sen takia, että on ensisynnyttäjä, ei kaiketi voi lääkärikiään sitä kieltää?!

Alkuperäinen kirjoittaja dada:
kiitos paljon kaikille vastanneille :flower:
itseä vähän huolestuttaa jotenkin, en vain oikein tiedä edes mikä.. :ashamed:

Kyllä muakin jännitti, kysyin jopa, että saako siitä käännösyrityksestä kieltäytyä :O Ei siinä mitään järkevää syytä pelolle ollut, kunhan pelotti. Sano niille, kun menet, että jännittää... Niin ja mun kohdalla käännöstä ei sitten tarvittukaan, kun vauva kääntyi edellisyönä itsestään ;)

Alkuperäinen kirjoittaja aino:
Mulla käännettiin akupunktiolla Tammisaaressa. Ei siis runnottu päältä ollenkaan. Säkkituoli jalkojen alle ja piikit pikkuvarpaisiin ja sit kätilö lämmitti sniitä sytkärillä. 10 minuutin päästä alkoi vauva äheltämään ympäri. Oli viikoilla 36+?. Lapsiveden määrä vaikuttaa. Mulla sitä oli paljon.

Vaikuttavaa!

Ja juu ei tietenkään turhia riskejä saa ottaa, mutta sen takia, että on ensisynnyttäjä, ei kaiketi voi lääkärikiään sitä kieltää?!

Juu olis pitäny olla videokamera. Stillejä räpsin vaan. Oli tosi vinkeen näkönen maha kyllä. Kiinassa ne kääntää vauvat semmosilla moksi-pötköillä, joilla lämmitetään sitä samaa kohtaa. Ne savuttaa, joten sairaalassa ne tekee akuneuloilla. Yks kirkkonummelainen tekee kai kotona noilla mokseilla. Kääntyy n. 80%, muistaakseni ulkokäännöksellä n. 50% vaan kiepsahtaa. BTW istukka irrotettiin myös akupunktiolla. :)
Ja häpeä sille joka sitä synnäriä meinaa sulkea!

Kyllä muakin jännitti, kysyin jopa, että saako siitä käännösyrityksestä kieltäytyä :O Ei siinä mitään järkevää syytä pelolle ollut, kunhan pelotti. Sano niille, kun menet, että jännittää... Niin ja mun kohdalla käännöstä ei sitten tarvittukaan, kun vauva kääntyi edellisyönä itsestään ;)

mäki kovin toivon että tajuais meidän höhlä ihan itte kääntyä takas hyvälle mallille :D Mitähän sitten jos synnytys käynnistyy samalla kun käännetään, eikä lapsi käänny??

Vaikuttavaa!

Juu olis pitäny olla videokamera. Stillejä räpsin vaan. Oli tosi vinkeen näkönen maha kyllä. Kiinassa ne kääntää vauvat semmosilla moksi-pötköillä, joilla lämmitetään sitä samaa kohtaa. Ne savuttaa, joten sairaalassa ne tekee akuneuloilla. Yks kirkkonummelainen tekee kai kotona noilla mokseilla. Kääntyy n. 80%, muistaakseni ulkokäännöksellä n. 50% vaan kiepsahtaa. BTW istukka irrotettiin myös akupunktiolla. :)
Ja häpeä sille joka sitä synnäriä meinaa sulkea!

Niinpä, häpeä todellakin! Itse aikomuksena sinne suunnata tämän toisen kanssa :D Mielenkiinnolla odotan hieman erilaista lähestymistapaa synnytykseen. Toki on omakin asenne/tietämys muuttunut, mutta luonnollisuutta toivon tällä kertaa :)

No tämä meidän kuopus, päätti heittää itsensä totaalisen poikittain kun viikoja oli 39+6, vatsa meni vaan jännästi kantikkaaksi hetksi, ihmettelin itsekkin, että mithän siellä nyt meuhkataan.
No ulkoisesti kännettiin kun viikkoja oli 40+2.
Menin paikalle ihan reippain mielin, mutta sitten tuli joku pelko ja ahdistus, koska kukaan ei ollut kertonut mitä se kääntäminen käytännössä on.
Kätilö kun tuli sanoin, etten taida haluta sitä kääntämisyritystä, no kätilö rauhoitteli ja kertoi mitä tehdään ja maksimissaan kuinka kauan yritetään (max siis 10min), antoivat jotakin rauhoittavaa, menin normaalille sairaalasängylle makaamaan jalat pääpuolessa, pääpuolta nostettiin puoli-istuvaan asentoon jotta vauva valuu ikäänkuin ylöspäin (siis omaa päätäni kohti).
Lääkäri joutui kääntämään koko ympyrän koska vauva oli jännästi niskat kenollaan, koko kääntö yritykseen meni 5minuuttia ja siinä välissä ultrattiin kerran ja katsottiin tilannetta.
Mitään en tuntenut, paitsi sen kun lääkäri otti vatsanpäältä kiinni, ei siis tehnyt kipeää.
Vauva saatiin käännettyä, mutta samana ilta möykkäsi taas melkolailla, onneksi ei enää heittänyt itseään poikkiteloin, vaan synnytin normaalisti alateitse, käynnistettynä kun viikkoja oli kasassa 42+3.
Luulen, että jos kysyt mitä se homma käytännössä on, niin on sulle itselle paljon helpompaa mennä, eikä samalla tavalla pelota.

Mulla jos olisi lähtenyt synnytys itselleen käyntiin, ennen kääntöä, olisi ollut edessä hätäsektio, ja jos vedet olisivat menneet, en olisi saanut liikkua enää pätkääkään, vaan heti olisi pitänyt mennä vaakatasoon, vaikka sitten kesken kauppareissun, sillätavalla hullunkurisesti oli herra itsensä vääntänyt =)

mäki kovin toivon että tajuais meidän höhlä ihan itte kääntyä takas hyvälle mallille :D Mitähän sitten jos synnytys käynnistyy samalla kun käännetään, eikä lapsi käänny??

Eihän sitä koskaan tiedä.. ;) Kannattaa varmaan puhua tuostakin siinä ennen kääntöyritystä, jotta on sitten jonkinlainen "sotasuunnitelma".
Tuosta akupunktiosta tuli mieleen joku tositv-sarja, jossa äiti sai ohjeeksi mennä lattialle makaamaan ja nostaa jalat/peppu ylös esim. sohvalle ja olla siinä asennossa muistaakseni 30-60 min ja samalla pitää kylmäpakkausta esim. pakastevihannespussia vauvan pään kohdalla. Tällä lailla saattaisi kääntyä ihan kotikonstein...ein kyllä musita, että auttoiko se.

Tuosta akupunktiosta tuli mieleen joku tositv-sarja, jossa äiti sai ohjeeksi mennä lattialle makaamaan ja nostaa jalat/peppu ylös esim. sohvalle ja olla siinä asennossa muistaakseni 30-60 min ja samalla pitää kylmäpakkausta esim. pakastevihannespussia vauvan pään kohdalla. Tällä lailla saattaisi kääntyä ihan kotikonstein...ein kyllä musita, että auttoiko se.

Voihan totakin koklata itte tietysti. Sohvan eteen makaamaan vaan sillai että pylly on ihan kiinni sohvan alaosassa ja jalat ylhäällä istuimella polvista varpaisiin. Jalat sillai levällään ylhäällä polvet koukussa. Tai hirvee läjä tyynyjä pohkeiden alle. Pääpuolta vähän ylös jollakin ettei yrjöt nouse kurkkuun ja telkkari näkyy paremmin :)
Sitten suostuttelet miehesi hinkkaamaan pikkuvarpaitten ulkosyrjää tai mieluiten lämmittämään niitä jollakin. Se kohta on siinä kynnestä vähän tyveen päin ulkosyrjällä. Ei ihan mukavimmasta päästä asento, mutta voihan sitä ajankulukseen kokeilla. Ei pitäis ainakaan haitaks olla.

Kun odotin toista lastani raskausviikoilla 37+2 niin vauva käännettiin oikein päin vatsasta painamalla. Ensin ultrattiin ja katsottiin onko lapsivettä normaalisti ja voiko kääntää.
Se kääntö kesti ehkä 15min.
kyllä se aika inhottavalta tuntui. Sen jälkeen seurattiin vauvan sydämen sykettä pari tuntia.
Vauva syntyi sitten ihan normaalisti alakautta lasketun ajan jälkeen.
Mutta kaverillanikin oli vauva perätilassa ja vauva oli jo kiinnittynyt pepusta. Joten jouduttiin keisarinleikkaus tekemään 38+0

ihan hyvä kokemus mulla: kääntö onnistui ja vauva syntyi parin viikon kuluttua vauhdikkaasti oikeassa tarjonnassa kotona sänkyyn :)

ei huvita ajatella, että vastaava syöksysynnytys olisi tapahtunut perätilalapsen kanssa

Yhteistyössä