Peräsuoli pullistaa emättimeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lääkäriinkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lääkäriinkö

Vieras
Mulla kuopus jo kohta 2v. eli synnytyksestä jo aikaa. Raskaus aikana oli ulostus vaikeuksia ja sen jälkeen huomasin että peräsuoli on tehnyt "onkalon" peräaukon suun alapuolelle ja tuntuu tosi hyvin emättimessä. Ulostaminen on edelleen hankalaa, mutta onnistuu kun painan välilihaa sormin.

Lääkärille en ole vaivasta koskaan puhunut kun en ole muistanut... Voidaanko tällaista vaivaa jotenkin korjata? Auttaisiko jumppa vai pitäisikö leikata?

Mua kiinnostaisi myös tietää!

Mulla on ollut tuo jo teinistä lähtien, siis jo ennen raskautta ja synnytystä. Se pökäle tavallaan ihan tuntuukin siihen välilihaan kun kädellä koittaa ja jos siihen painaa eli tavallaan ohjaa sitä oikeaan suuntaa niin kakka luiskahtaa nopsasti pönttöön. Jos taas lykkäisi perinteiseen tyyliin niin se tosiaan vaan tuntuu pakkautuvan tiiviimmin ja tiivimmin just jonkinlaiseen onkaloon. Olipas rujoa tekstiä, mutta mitä sitä kiertelemään. Ei tätä joka kerta ole mutta jos on vatsa ollut kovalla tai muuten joutunut panttaamaan niin sitten siinä käy noin, usein kuitenkin pystyn ulostamaan ihan normaalistikin. En ole koskaan kyllä kysynyt tästä kun ei se tavallaan ole haitannut kun ei se satu tai mitään, mutta outoahan tämä kait on? Vai liekö yleistä?

Hyvä kun otit asian puheeksi

Peräsuolen laskeumaa eli rectoceleä ei oikeastaan voi korjata mitenkään itse millään lihasjumpalla, vaan ainoastaan kirurgin veitsellä. Yleensäkin nuo sisäelinten laskeumat, siis joko virtsarakon, kohdun tai juuri peräsuolen laskeumat ovat semmoisia ettei lantionpohjan lihaksilla ole oikeastaan mitään tekemistä niiden synnyn tai niiden korjaamisen kanssa.

Nuo vammat ovat itse asiassa varmasti paljon yleisempiä kuin mitä julkisuudessa puhutaankaan. Korjausleikkauksetkin ovat alkaneet yleistymään, ja niitä tehdään varsinkin vaihdevuosi-ikäisille joilla hormonitoiminnan muuttuessa synnytyksissä tulleet vammat rupeavat taas pahenemaan. Kannattaa varmasti käydä näyttämässä hyvälle lääkärille ja keskustella, jos kovasti vaivaa jo nyt niin leikkaus on aivan mahdollista tehdä mutta saattaa suositella vaihdevuosi-ikään odottelua sillä silloin joka tapauksessa joudutaan uudestaan leikkaamaan - ilmeisestikin.

vaiva on hyvin yleinen ja johtuu ihan siitä, että ponnistusvaiheessa vauvan pää aiheuttaa kovaa venytystä ja "pienen kudosvaurion" emättimen ja peräsuolen väliseen kudokseen. Rectocele voi syntyä vaikka olis ollut normaalipituinen ponnistusvaihe ja kolmikiloinen vauva. Se, että leikataanko, riippuu ihan rectocelen suuruudesta ja aiheuttamasta haitasta. Ja jos vaatii leikkausta, niin leikataan vasta sitten, kun lapsiluku on täynnä. Muuten menetetään korjausleikkauksen hyöty. Omaa elämää ja vessassa käyntiä voi helpottaa, kun pitää vatsan hyvin toimivana. Googlettamalla rectocele, löytyy aiheesta lisätietoa mm. eri sairaanhoitopiirien kriteereitä korjausleikkaukseen pääsemiseksi.

Kiitos taas!! Googlettamalla löysin tosiaan paljon tietoa vaivastani kun sain sille täältä oikean nimen. Selvisi että viimeisestä raskaudesta saakka vaivannut ristiselkä kipukin voisi johtua tuosta rectocelestä. On se hyvä että on paikka missä voi kysyä ja saa näin hyviä vastauksia kuin olen teiltä saanut. Kiitos vielä kaikille!!

:'( Mies huomasi seksin aikana syvemmällä emättimessä jotain "epämääräistä , pehmeää , ihan kuin pippeli missä olisi reikä keskellä" :o Sormella koittaen pystyy heiluttelemaan /liikuttelemaan sitä. Alavatsassa painontunnetta, ristiselkä välillä kipeä (uusi vaiva), peräpukamia vaihtelevasti (ei hoidettu kun ovat kurissa jotenkuten) Ulostaminen onnistuu ihan normisti, tosin tuntuu kuin suolessa olisi aika-ajoin tavaraa muttei kakata ja emättimen puolelta tuntuu "pökäle", tätä ollut jo vuosia. Viimeisin eli 3. synnytys siis minulla ollut 2001. Nopea ponnistusvaihe, lapsi nelikiloinen. Kahdessa tehty episiotomia, viimeisimmässä kielsin joten repesi. Voisko tämä emättimen "pippeli"siis olla joku näistä laskeumista, mitä tuumitte viisaammat ? :(

Alkuperäinen kirjoittaja AinaJotain:
:'( Mies huomasi seksin aikana syvemmällä emättimessä jotain "epämääräistä , pehmeää , ihan kuin pippeli missä olisi reikä keskellä" :o Sormella koittaen pystyy heiluttelemaan /liikuttelemaan sitä. Alavatsassa painontunnetta, ristiselkä välillä kipeä (uusi vaiva), peräpukamia vaihtelevasti (ei hoidettu kun ovat kurissa jotenkuten) Ulostaminen onnistuu ihan normisti, tosin tuntuu kuin suolessa olisi aika-ajoin tavaraa muttei kakata ja emättimen puolelta tuntuu "pökäle", tätä ollut jo vuosia. Viimeisin eli 3. synnytys siis minulla ollut 2001. Nopea ponnistusvaihe, lapsi nelikiloinen. Kahdessa tehty episiotomia, viimeisimmässä kielsin joten repesi. Voisko tämä emättimen "pippeli"siis olla joku näistä laskeumista, mitä tuumitte viisaammat ? :(

Voisko se "pippeli" olla kohdun suu ja kaula?

Yhteistyössä