Peräruiske

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tietämätön...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tietämätön...

Vieras
Kuinka tuo annetaan synnytyksessä?
Millainen toimenpide?
Tarkoittaako tuo jonkinlaista injektiota neulalla ihoon ja aine aiheuttaa ulostamisen tarpeen vai...?
Tarkoittaako, että ruiskutetaan ainetta suoraan peräsuoleen ja se aiheuttaa ulostamisen tarpeen vai...?
(Ilmeisesti ei samanlainen juttu kuin suolihuuhtelu, jossa ammennetaan suoleen vettä, joka sitten tulee ulos...?)

Siis peräruiske annetaan peräsuoleen, riippuu sairaalasta sitten sen antaminen ylipäätään tai peräruiskeen merkki. Se voi olla ihan vettä (suolihuuhtelun kaltainen toimenpide) tai sit lääkeainetta ruiskeena suoleen(20-120 ml) joka saa suolen toimimaan. Mun käsitys on, ettei sitä nyt enää oikeastaan kaikille ihan rutiinisti anneta, mutta kuten sanottu, käytännöt vaihtelee. Ja peräruiske annetaan ennen synnytystä, s-saliin menoa, vastaanottotilanteen yhteydessä. Parhaimmillaan tämä toimenpide helpottaa synnyttäjän oloa ja synnytystapahtuman kulkua.

^ noin tuo nimenomaan tehdään! Itse istuin piiitkään vessassa sen jälkeen *lol*
mutta ehdottomasti haluan sen ensi kerrallakin, mielummin puoli tuntia pöntöllä kuin lasti synnytyssalin pöydälle.

Meillä ei peräruisketta annettu, eikä edes tarjottu missään vaiheessa. En onneksi päästänyt pöydällekään lastia... Olin kyllä varma että kakka tuli ponnistusvaiheessa, mutta ei kuulemma tullut. :)

Jorvissa ei ruisketta annettu, ei siis edes tarjottu enkä siinä tohinassa edes muistanut koko asiaa. Synnytyksen jälkeen mieheni kertoi (kun kysyin), että kyllä sitä tavaraa taisi vähän tulla. Mutta voin kertoa, että sitä ei todellakaan huomannut eikä se todellakaan haitannut! Aika luonnollinen asia, niinkuin synnytyskin.

Peräruiske annetaan kuvaillulla tavalla. Suolen (ja rakon) tyhjentäminen synnytyksen alkuvaiheessa nopeuttaa synnytystä, tehostaa supistuksia ja lisäksi voi antaa tilaa vatsaontelon alaosasta lapsen ulostuloa varten. Itselläni vesiperäruiske nopeutti synnytystä molemmilla kerroilla tosi paljon, melkein heti sen antamisen jälkeen kohdunsuu aukesi useamman sentin, enkä kakannut vauvan tai kätilön päälle niinkuin joillain käy. Vaikka tuskin olisin siinä tilanteessa kakkaamisesta välittänytkään.

Naistenklinikalla annettiin viime kesänä vesiperäruiske pyydettäessä. Olin jo synnytyssalissa, mutta supistukset hiipuivat ja odottelun lomassa muistin pyytää ruisketta. Kärsin pitkäaikaisesta ummetuksesta ennen synnytystä ja halusin suolen tyhjäksi. Ei kylläkään nopeuttanut synnytystä tai oloa muutenkaan siinä vaiheessa. Synnytyksen jälkeen oli paikat arkoina ja arastelin varsinkin isommalla hädällä käyntiä. Ja maha oli taas ummella. Jälkeenpäin mietin, että oli tosi hyvä, että saatiin kaikki kama ennen synnytystä suolesta ulos, ettei tarvinnut tikit alapäässä turhaan ponnistella vähään aikaan :)

Tuli Minniliinisen viestistä mieleen, että kannattaa pyytää synnytyksen jälkeen jotain suolen toimintaa auttavaa apua, itse en muistanut sitä esikoisen synnyttyä ja oli todellista tuskaa käydä isolla hädällä repeämien kanssa. Pikkukakkosen synnyttyä pyysin sitä heti ja parina päivänä ja helpotus oli suuri, kun asioiminen helpottui heti.

Minulla on kotona Mikrolax-peräruiskeita valmiina ja suunnittelen jo, että otan sen valmiiksi kotona, kun supistukset alkavat ettei sitten tarvi sairaalan vessassa kykkiä vaan voi kykkiä rauhassa kotona. Onko kukaan tehnyt vastaavaa? Kaipa se sairaalan puolesta on ok?

Minulla on kotona Mikrolax-peräruiskeita valmiina ja suunnittelen jo, että otan sen valmiiksi kotona, kun supistukset alkavat ettei sitten tarvi sairaalan vessassa kykkiä vaan voi kykkiä rauhassa kotona. Onko kukaan tehnyt vastaavaa? Kaipa se sairaalan puolesta on ok?

ei anneta eikä siihen nykyään ole kuulemma mittään perusteita. suoli kyllä tyhjenee jos on tarvetta. itselläni supistukset saivat tehotyhjennyksen aikaan, ihan pöntöllä, ja synnytyspöytä säästyi täysin. eikä se niin vaarallista ole vaikka kakka tulisikin, kaiken sen muun sohjon lisäksi mitä muutenkin tulee.